پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

 

 

 

 

 

ایلام - توجه جدی دولت سیزدهم در ایجاد تنوع در بازارهای صادرات غیر نفتی از مرز بین المللی مهران توانست به بهبود وضعیت در این حوزه کمک شایانی کند و میزان مجموع صادرات را در طول سال گذشته به بالاترین میزان ادوار خود با یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرزها دارای اهمیت بسزایی در توان اقتصادی و میزان مبادلات بازرگانان کشورهای مختلف با یکدیگر هستند و بدیهی است توجه به آن‌ها تأثیر مستقیمی بر شمار و کیفیت کاروان‌های تجاری خواهد داشت، در این راستا توجه به مقوله مرزها یکی از مهمترین نقش‌ها را در رونق اقتصادی ایفا می‌کنند.

استان ایلام نیز خطه‌ای است مرزی که بیش از آن کـه داشته‌ها و باورهایش در اذهان عمومی انعکاس پیدا کند بر محرومیتش تاکید کرده‌اند و از مسیرهای طی نشده‌اش گفته‌ اند، این گزارش بدنبال این است که رونق مرز در این استان را طی سال گذشته بررسی و از نقشی که مرزهای این استان با کشور عراق در اقتصاد کشور داشته سخن بگوید.

ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از گذشته‌های دور تاکنون به واسطه کوتاهی مسافت با استان‌های کشور همسایه عراق از قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و تجاری برخوردار است هر چند در زمان رژیم بعث صدام این روابط محدود شد.

مرز بین‌المللی مهران در ۸۵ کیلومتری ایلام و در دوران حکومت رژیم بعث عراق به عنوان یک تهدید برای کشورمان محسوب می‌شد و جای جای این سرزمین در دوران جنگ تحمیلی زخم‌هایی از حملات ددمنشانه صدامیان را بر تن خود جای داده است.

با سقوط رژیم بعث عراق، پنجره جدیدی در روابط سیاسی و مبادلات تجاری و بازرگانی میان ایران و عراق باز شد و مرزهای ۲ کشور که زمانی محل تقابل نیروهای نظامی بود به محلی برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی تبدیل شد.

مرز بین المللی مهران یکی از مرزهایی است که در این میان از موقعیت بسیار ویژه و راهبردی برخوردار بوده و سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشورمان از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد.

پس از این تاریخ زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقراری صادرات و واردات کالا در این منطقه جانمایی شد و با استقرار گمرک روند ترخیص کالا در این خروجی مرزی رونق گرفت و هر سال بر ارزش دلاری و وزن کالاهای صادراتی و در کنار آن تنوع کالاها نیز افزوده می‌شود.

اکنون آمارها از رشد چشمگیر صادرات غیرنفتی از مرز مهران در دولت سیزدهم حکایت دارد، بطوریکه از لحاظ ارزشی و وزنی صادرات غیرنفتی در این مرز بین المللی رشد قابل توجه و چشمگیری را نشان می دهد.

 

رکورد صادرات مجموع ادوار فعالیت گمرک مهران شکسته شد

استاندار ایلام با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ رکورد صادرات در تمام ادوار فعالیت گمرگ مهران شکسته شد، گفت: پارسال سه میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا از گمرک مهران صادر شده است.

حسن بهرام نیا اظهار داشت: پس از سالها گمرگ مهران با اهتمام شورای تامین استان و معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیرکل گمرکات استان ساماندهی شد.

وی ادامه داد: تعداد چرثقیل در گمرک مهران از هفت به ۱۳ و لیفتراک ها از پنج به ۲۰ دستگاه افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: برای تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری، این امور به پیمانکار واگذار و تمامی امور تخلیه و بارگیری براساس نرخ مصوب است‌ و مسئولان عراقی نیز رضایت کامل خود را از گمرگ مهران اعلام کردند.

 

ترانزیت ۱۴۷ هزار تُن کالا از گمرک بین المللی مهران

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: میزان ترانزیت کالا سال گذشته از مرز بین المللی مهران ۱۴۷ هزار تُن بوده که این میزان رشد ۵۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ماقبل نشان می دهد.

روح الله غلامی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ مجموع صادرات از گمرکات استان ایلام یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار بود که از لحاظ وزن ۴۴ درصد و از لحاظ ارزش ۳۹ درصد رشد نشان می دهد که این مقدار صادرات یک رکورد جدید در تمام سالیان فعالیت گمرک است.

وی با بیان اینکه سال گذشته رکورد وزنی مجموع صادرات در طول تمام سال‌های فعالیت گمرک استان ایلام شکسته شد، افزود: مجموع تعداد ورودی کامیون ها به محوطه های گمرکی در سال گذشته نیز حدود ۱۴۰ هزار دستگاه بوده که رشد ۳۶ درصدی را نشان می دهد.

غلامی بیان کرد: در موضوع مبارزه با قاچاق با تشکیل ۷۴ پرونده به ارزش بیش از ۳۹۵ میلیارد ریال شاهد رشد ۶۴ درصدی در تعداد و بیش از سه هزار و ۲۰۰ درصدی در ارزش بوده ایم.

 

گمرک مهران مقام اول ۱۲ مرز زمینی با عراق از نظر صادرات

مدیرکل گمرک ایلام گفت: مرز بین المللی مهران از نظر صادرات سال گذشته مقام اول را در بین ۱۲ مبادی خروجی به کشور عراق کسب کرد.

غلامی با بیان اینکه رتبه گمرک استان در صادرات بین ۱۰۵ گمرک صادراتی بدون احتساب گاز طبیعی نهم می باشد، بیان کرد: همچنین در مبحث درآمد نیز با رقم ۵۸۳ میلیارد ریال افزایش ۲۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مواجه بوده ایم.

 

رونق تجارت و رفاه مرزنشینان با توسعه بازارچه‌های مرزی

وجود بازارچه های مرزی بعنوان یکی از ظرفیت های استان های مرزی بهترین ابزار و راهکار برای گسترش صادرات، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی است به همین سبب راه اندازی و گسترش بازارچه های مرزی یکی از اولویت های مسئولان استانی از جمله ایلام به منظور رشد شاخص های اقتصادی بشمار می رود.

در واقع این مهم در استان‌های مرزی بهترین ابزار و راهکار برای توسعه تجارت خارجی است بخصوص استان ایلام که از بیشترین و طولانی‌ترین مرز با عراق در میان استان‌های مرزی کشورمان برخوردار است و ظرفیت راه‌اندازی سه بازارچه مرزی با استان‌های دیاله، واسط و میسان را در عراق دارد.

کشور عراق به علت نداشتن صنایع تولیدی و فقر زیرساختی برای تامین کالاها و اقلام مصرفی خود چشم به بازارهای خارج دوخته‌ است به همین علت با ایجاد و توسعه بازارچه‌های مرزی در ایلام می‌توان به اشتغال جوانان و توسعه اقتصادی کمک شایان توجهی کرد.

گسترش صادرات، افزایش امنیت پایدار و تثبیت جمعیت مرزنشین، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی از دیگر مزایای راه‌اندازی بازارچه‌ها و توسعه تجارت خارجی در نوار مرز بشمار می‌رود.

به همین سبب راه‌اندازی و گسترش بازارچه‌های مرزی یکی از اولویت‌های مسوولان استانی از جمله ایلام به منظور رشد شاخص‌های اقتصادی بشمار می‌رود.

 

تاکید و توجه خاص دولت سیزدهم بر راه اندازی بازاچه های مرزی ایلام

استاندار ایلام با اشاره به سفر ریاست جمهوری و هیات دولت در مهرماه ۱۴۰۰ گفت: ایجاد بازارچه مرزی هلاله شمالی و شروع عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری مهران به عنوان مصوبه این سفر مورد تاکید دولت قرار گرفت.

بهرام نیا ابراز کرد: راه‌اندازی سه بازارچه مهم چیلات‌، چنگوله و هلاله شمالی در دستور کار جدی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: رابطه نزدیکی میان ایلام و سه استان واسط، میسان و دیاله در کشور عراق برقرار است و تلاش داریم به این واسطه سه بازارچه چیلات‌، چنگوله و هلاله شمالی به زودی بازگشایی شوند، البته صادرات در حال حاضر از مرز هلاله در حال انجام است.

استاندار ایلام تصریح کرد: بازگشایی بازارچه های مرزی سه گانه از یکسو موجب تجارت و رونق خارجی و از سوی دیگر تثبیت پنج هزار مرزنشین موثر در استان خواهد شد، البته در مقطعی از ایام اربعین مرز تجاری مهران تعطیل می شود و بخشی از صادرات این مرز از طریق مرز هلاله شمالی انجام خواهد شد.

بهرام نیا گفت: این مدت همچنین توسعه مرزها و توسعه بازارچه های مرزی چیلات و چنگوله و هلاله شمالی در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به برگزاری کنگره عظیم اربعین و تعطیلی بازارچه مرزی مهران، مرز هلاله شمالی جایگزین موقت برای صادرات در ایام اربعین در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت های مرز هلاله شمالی در دستور کار است، گفت: استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و در این میان مرز هلاله شمالی بهترین و کوتاه ترین مسیر برای صادرات به کشور عراق است.

وی افزود: گسترش صادرات، افزایش امنیت پایدار، تثبیت جمعیت مرزنشینان، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی از مزایای راه‌اندازی بازارچه‌ها و توسعه تجارت خارجی در نوار مرزی بشمار می‌رود.

استاندار ایلام بیان کرد: روکش آسفالت ۲۰ کیلومتر مسیر دسترسی مرز هلاله شمالی و توسعه زیرساخت های ارتباطی این مسیر را در دستور کار قرار دارد و برای توسعه صادرات همه دستگاه ها اجرایی حوزه زیرساخت باید پای کار و مشکل آب و برق و راه های مواصلاتی این مسیر در اسرع وقت برطرف شود.

 

گشایش مرز هلاله شمالی ایلام با ارسال اولین محموله صادراتی در سال گذشته

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به بازگشایی مرز هلاله شمالی، گفت: سال گذشته اولین محموله از این مرز به کشور عراق و استان دیاله صادر شد.

تقی منصوریان افزود: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های فشرده حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام با همتای عراقی در استان دیاله، سرانجام با ارسال اولین محموله‌های صادراتی مرز هلاله شمالی گشایش یافت.

وی یادآور شد: همه مبادلات مرزی و دیدار استاندار ایلام با استانداران مرزی عراق، با هماهنگی کامل وزارت امور خارجه، سفارت کشورمان در عراق و وزارت کشور انجام شده است.

منصوریان با بیان اینکه علاوه بر هماهنگی کامل استان با مسئولین در سطح ملی، گزارش کلیه دیدارها به وزارت کشور و امور خارجه ارسال شده است، اظهار داشت: در این راستا از اقدامات استاندار ایلام به خاطر توسعه مبادلات مرزی با همسایگان تقدیر نیز به عمل آمده است.

وی اضافه کرد: بازگشایی مرزهای چیلات دهلران و چنگوله مهران در دستور کار استانداری است و به زودی دیدارهای مرزی با استانداران واسط و میسان عراق برای این مهم انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه استان، توسعه روابط خارجی و رونق اقتصاد مرزی است که امیدواریم با بازگشایی بازارچه‌های مرزی، مرزنشینان و شهرستان‌های مرزی و استان از آن منتفع شوند./ایرنا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group