پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

چهارشنبه 1 خرداد 1398 | Wednesday 22 May 2019

 

رفتار نماینده مجلس شورای اسلامی در ساختمان گمرک ایران ، رفتار کارمند حراست ، و ارباب رجوع حاضر در صحنه، سه پازل شوم یک اتفاق ناگوار در جامعه ی ما محسوب می شوند که سالهاست بتدریج شکل گرفته و آرام آرام در حال رشد و  تنومندی هستند . برآیند این اتفاق شوم ، افزایش روح عصبانیت ،  طغیانگری و عصیانگری در جامعه است .

 

روزی هزار بار بخوانم کتاب صبر

هوشم چو نیست لاجرم از بَر نمی شود.

حضرت امام حسن علیه السلام می فرمایند :

إنّ الْحِلْمَ زينَةٌ، وَالْوَفاءَ مُرُوَّةٌ، وَالْعَجَلةَ سَفَهٌ.

صبر و شكيبائي زينت شخص، وفاي به عهد علامت جوانمردي، و عجله و شتابزدگي (در كارها بدون انديشه) دليل بي خردي مي باشد.

امیر مؤمنان علی علیه السلام موقعیت صبر را در برابرایمان،همانند موقعیت سر نسبت به بدن می دانند در قرآن مجید نیز کمتر موضوعی را مانند صبر مورد تاکید قرار داده است.حدود هفتاد آیه از  صبر سخن به میان آمده است .

صبر در لغت نامه ی دهخدا به شکیبایی معنی شده است . صبر  نام درختی بسیار تلخ است. و در اصطلاح به معنای مقاومت در برابر سختی ها و ناملایمات زندگی و حوادث ناگوار است . در مقابل صبر و در تضاد با آن ، جزع و فزع و بیقراری دیده می شود . انسانهای صبور شکیبا بوده دچار بیقراری ، جزع و فزع و بی کنترلی نمی شوند . آنها در مقابل ناملایمات و سختی ها با فکر و اندیشه تصمیم می گیرند . قبل از بروز هر رفتاری قدری تامل و تفکّر نموده و بعد تصمیم گیری می کنند . اما انسانهای ناشکیبا بدون تفکّر و تدبّر با انبوهی از احساسات خام و بچگانه تصمیمات نابخردانه ای را اتخاذ می کنند . 

رفتار نماینده مجلس شورای اسلامی در ساختمان گمرک ایران ، رفتار کارمند حراست ، و ارباب رجوع حاضر در صحنه، سه پازل شوم یک اتفاق ناگوار در جامعه ی ما محسوب می شوند که سالهاست بتدریج شکل گرفته و آرام آرام در حال رشد و  تنومندی هستند . برآیند این اتفاق شوم ، افزایش روح عصبانیت ،  طغیانگری و عصیانگری در جامعه است . نماینده مجلس عصاره ی  ملت ، کارمند ، نماینده ی دولت و ارباب رجوع خود مردم و  افکار عمومی است . در این مستند واقعی هر سه عامل عصبانی و طلبکار هستند . آنها بدون آنکه اندکی اندیشه نموده و خردمندی پیشه کنند سعی می کنند در تقابل با هم رفتار نمایند . بجای حرکت در امتداد هم درست در نقطه ی تقابل هم قرار گرفته و هر کدام برای حذف دیگری تلاش می کنند و سرانجام نماینده ی مجلس از صحنه ی تراژدی اخراج و حذف می شود .   شاید خاقانی در تک بیت زیر بخوبی وضعیت امروز جامعه ی ما را تشریح کرده است

روزی هزار بار بخوانم کتاب صبر

هوشم چو نیست لاجرم از بَر نمی شود.

بکار بردن الفاظ رکیک و بی ادبانه از طرف هر سه عنصر موجود در این فرآیند تلخ ، نشان می دهد که بخشی زیادی از مردم ما فقط و فقط انبوهی از مطالب را خوانده اند اما چون هوشمندی و هوشیاری ندارند هیچگاه نمی دانند چه خوانده اند و چه باید بخوانند . وقتی هر کسی بدون پشتوانه ی علمی و تنها با رانت و ثروت صاحب عناوینی چون دکتر و استاد دانشگاه و.... می شود چه توقعی می توان داشت که در مواجهه با مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی هوشمندی پیشه کنند . سه عنصر بالا بطور قطع و یقین محصول سیستم آموزشی پولکی ما هستند . شاید  بسیاری همانند آنها با پشتوانه مالی صدها واحد درس دانشگاهی را بدون مطالعه پاس کرده باشند تا در چنین مناصبی قرار گیرند اما به راستی چرا خروجی سیستم آموزش آکادمیک ما باید به چنین روزگار سیاهی مبتلا شود ؟ نماینده ای که عفت کلام ندارد و از الفاظ زشت استفاده می کند خود را استاد دانشگاه معرفی و در نطقی  پس از این رویداد در مجلس شورای اسلامی تهدید به استعفا و بازگشت به دانشگاه می نماید . او که چنین رفتار سخیفی از خود نشان داده است می خواهد دوباره به کرسی تدریس در دانشگاه بر گردد . 

اینجاست که باید به حال دانشگاه و کرسی استادی آن غبطه خورد که در چنگال چه کسانی اسیر شده است . او می خواهد با بازگشت به دانشگاه چه چیزی را آموزش دهد ؟ آنچه از رفتار ایشان دیده می شود بی عفتی و هرزگی کلامی ، عصبانیت و نابخردی است . کاش می شد او را بجای نشاندن بر کرسی استادی دانشگاه در مهد کودک ثبت نام نمود تا شاید بتوان حداقل های رفتار شهروندی را از نو به او آموزش داد . 

✍سایت ویرا- محمّد نعمتی

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


1
2
3

تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

Template Design:Dima Group