ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: هفت هزار همیار طبیعت با نیروهای منابع‌طبیعی و آبخیزداری برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی مشارکت دارند.

ابراهیم پیرزادیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: ۱۲۶ تعاونی در استان مجوز بهره‌برداری از گیاهان طبیعی را با نظارت کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری دارند.

وی افزود: میزان برداشت فراورده‌ها و محصولات جنگلی و مرتعی از سوی این تعاونی‌ها مشخص و تعیین شده است و این بهره‌برداران آموزش‌های لازم در خصوص شیوه چیدن گیاهان را فرا گرفته‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی ، و آبخیزداری ایلام ادامه داد: همه ساله از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سیاست‌های بهره برداری از محصولات جنگلی و مرتعی تهیه و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

پیرزادیان یادآور شد: در سیاست‌های ابلاغی نوع گیاهان قابل برداشت در سه بخش برداشت ممنوع، مجاز مشروط و مجاز با نظارت تقسیم‌بندی شده است.

وی توضیح داد: گیاهانی چون گل‌های لاله واژگون ممنوع، سقز مجاز مشروط و گیاهان فصلی خودرو مجاز با نظارت هستند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اضافه کرد: برای گیاهان فصلی تعاونی‌های بهره‌برداری با نظارت کارشناسان مجاز به برداشت به مقدار تعیین شده و در رویشگاه‌های معرفی شده هستند.

به گفته پیرزادیان هفت هزار همیار طبیعت با نیروهای منابع‌طبیعی و آبخیزداری برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی مشارکت دارند تا از آسیب به رویشگاه‌ها و ذخیره‌‍‌گاهای ژنتیکی و یا برداشت بی‌رویه و خارج از سقف مشخص توسط بهره‌بردران جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: تعاونی‌های بهره‌برداری برای ادامه فعالیت خود باید در حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های طبیعی با منابع‌طبیعی و آبخیزداری همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه جوامع محلی شامل روستاییان و عشایر آموزش‌های لازم در مورد بهره‌برداری از محصولات و فروآده‌های جنگلی را فراگرفته اند، تاکید کرد: استان ایلام بیشترین مشارکت در زمینه مدیریت اراضی مرتعی و جنگلی و استفاده از فرآورده‌های طبیعی را در سطح کشور دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اضافه کرد: مردم اگر هرگونه تخلف یا برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی را مشاهده کردند با سامانه گویای ۱۵۰۴ تماس بگیرند و موارد را گزارش دهند./ایرنا