ایلام - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: فاز دوم پروژه پالایشگاه گاز ایلام اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

رضا نوشادی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در استان ایلام اظهار داشت: در میدان گازی منطقه بانکول برنامه ما حفاری یک حلقه چاه ارزیابی است که توانمدی‌ها و پتانسیل‌ها و ذخائر هیدروکربنی این منقطه را بررسی کنیم و بر اساس داده‌های بدست آمده از حفاری آن، برنامه توسعه میدان توسعه بانکول را ادامه دهیم.

وی افزود: اصل این ساختار از میان ۱۵۰ ساختار در سطح کشور شناسایی شده است تا گاز موجود در میدان تخلیه و بعد از آن برای اهداف ذخیره سازی گاز مورد استفاده قرار گیرد که بتوانیم تامین گاز استان و بخش های غرب کشور ا به عنوان ذخیره داشته باشیم و در مواقعی که فشار شبکه دچار افت می شود این گاز بتواند گاز مصرف سرانه گاز خانگی و تجاری مردم استان و استان های همجوار را تامین کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید کرد: اقدامات و کارهای اولیه پروژه بانکول از سال گذشته آغاز شده و جاده سازی این مسیر نیزانجام شده است تا از اوایل خردادماه استخراج دکل حفاری را داشته باشیم.

نوشادی اضافه کرد: ارزیابی حفاری چاه بانکول یکسال زمان بر است و بعد از انجام این کار و براساس اطلاعات بدست آمده، ارزشیابی و برنامه توسعه ای آن آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای حفاری یک حلقه چاه در صورتی که تاسیسات محدود باشد حتما باید مجوز محیط زیست استان اخذ شود که این کار انجام شده است، وقتی تعداد چاه و تاسیسات بیشتر باشد به عنوان طرح های ملی حتما باید مجوز طرح محیط زیست ریاست جمهوری اخذ شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: برای این فعالیت ها از محیط زیست و منابع طبیعی و ۳۷ مجموعه استان و کشور مجوزهای لازم اخذ شده است.

نوشادی با اشاره به برنامه های شرکت ملی گاز و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در استان گفت: فاز دوم پروژه پالایشگاه گاز ایلام اواخر امسال یا اوایل سال آینده تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با افتتاح این پروژه ظرفیت پالایشگاه گاز ایلام یک و نیم برابر خواهد شد، همچنین تامین گاز کشور، خوراک پتروشیمی را تثبیت می کند و کل محصولات پالایشگاه را به میزان یک و نیم برابر افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بیان کرد: طرح تامین آب برای حفاظت کشاورزی و منابع زیرزمینی استان نیز از دیگر پروژه های در دست اجراست که از سد گلال آب پتروشیمی را تامین خواهد کرد./ایرنا