پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

 

 

 

 

ایلام - استاندار ایلام با اعلام مخالفت مبنی بر مسدود کردن راه های منتهی به تفرجگاه های طبیعی، خواستار فرهنگ سازی و ارائه آموزش همگانی و عمومی از سوی مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست به مردم و تفرج کنندگان هنگام سفر به دامان طبیعت شد.

حسن بهرام نیا روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام افزود: طبق ماده ۲ قانون مدیریت بحران همه دستگاه ها اعم از محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، فرمانداران، جمعیت هلال احمر و دیگر ادارات و نهادهای مرتبط باید در مدیریت، جلوگیری و مهار حوادث طبیعی یا انسان ساخت مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: براساس مواد ۲۱ تا ۲۳ همین قانون هرگونه عدم همکاری یا استنکاف دستگاه ها از مشارکت در مدیریت حوادث، به عنوان تخطی از قانون و ترک فعل به محاکم قضایی معرفی می شوند.

استاندار ایلام یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در فضای مجازی یک کانال ایجاد و در آن موارد ایمنی و هشدارهای مربوط به حفظ و نگهداری از طبیعت و نیز آموزش های لازم در خصوص حفاظت از عرصه ها هنگام روشن کردن آتش و دیگر موارد را بارگذاری و برای عموم مردم اطلاع رسانی کند.

بهرام نیا اضافه کرد: امسال با توجه به بارندگی های موثری که داشتیم سطح مراتع و زیراشکوب جنگل ها رشد بسیار مطلوبی یافت که همین امر در ماه های گرم سال خطر آتش سوزی را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: باید از هم اکنون آموزش های لازم در خصوص راه های جلوگیری از بروز آتش سوزی و مهار آن در صورت وقوع به عامه مردم به ویژه جوامع محلی نزدیک اراضی مرتعی و جنگلی و کشاورزان داده شود.

استاندار ایلام اظهار کرد: فرمانداران و بخشداران مکلف هستند از افراد علاقمند به طبیعت برای تشکیل تیم های مقابله با آتش سوزی استفاده کنند و آموزش های لازم برای مقابله با پدیده آتش سوزی را به این گروه ها ارائه و در صورت لزوم تجهیزات لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

بهرام نیا حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه همه افراد جامعه دانست و تاکید کرد: اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی بر پایه تحقیقات و استناد بر آموزه‌های علمی بهترین راه برای ترغیب و تشویق مردم در حفظ منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: سال گذشته از مبلغ ۴۲ میلیارد تومان با تخصیص ۲۲ میلیارد تومان و معادل ۵۲ درصد برای تعیین تکلیف هشت پروژه در جهت مقابله با آتش سوزی و مهار حریق و خرید تجهیزات لازم به برخی دستگاه‌های اجرایی اعتبار در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه از ۴۰ نوع بلایای طبیعی شناسایی شده در دنیا، ۳۱ مورد آن در ایران واقع می شود، یادآور شد: باید ضریب آمادگی را با استفاده از فناوری، خِرد جمعی و ظرفیت مردمی در جهت مقابله با بلایای طبیعی افزایش و ارتقا دهیم.

استاندار ایلام به موضوع حادثه آتش سوزی ایستگاه چهار پمپاژ سد ایلام هم اشاره کرد و گفت: شبکه های توزیع و انتقال آب سد ایلام فرسوده و قدیمی است که باید مسئولان استان نسبت به تامین اعتبار برای بهسازی این شبکه های آب رسانی رایزنی کنند.

بهرام نیا در خصوص بارش موثر نزولات جوی طی ماه‌های اخیر در سطح استان ایلام هم گفت: یکی از مهمترین مشکلاتظ سال گذشته تنش آبی شدید استان و نگرانی های حاصل از کمبود منابع آبی و ذخیره آب پشت سدها بود که به دلیل کمبود بارش طی سالیان اخیر میزان حجم آب ذخیره شده در سدهای استان کاهش چشمگیری یافت.

وی به میزان مطلوب سطح آبگیری پشت سدها در اثر بارش های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در سد دویرج به میزان ۲۰۵ میلیون مترمکعب معادل ۹۲ درصد، سد ایلام به میزان ۶۱ میلیون مترمکعب معادل ۸۶ درصد، سد کنگیر به میزان ۱۹ میلیون مترمکعب معادل ۷۴ درصد و سد گلال به میزان ۱۹ میلیون مترمکعب به میزان ۶۰ درصد از حجم اصلی این سدها آب ذخیزه شده است.

به گزارش ایرنا، سال گذشته با توجه به فقر شدید مراتع و عرصه های جنگلی به علت عدم دریافت نزولات جوی هیچگونه آتش سوزی قابل ذکری در عرصه های جنگلی و مرتعی استان رخ نداد.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرضه های طبیعی تشکیل داده است.

استان ایلام دارای بیش از ۷۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت، ۷۵۸ هزار هکتار مرتع، ۳۲۸ هزار هکتار بیابان، ۳۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و پنج هزار هکتار باغ است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group