ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: کارخانه تولید خمیرمایه واقع در شهرک صنعتی اسلام‌آباد از توابع استان کرمانشاه تنها پنج روز برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه فرصت دارد در غیر اینصورت پلمب می‌شود.

علیرضا محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: این کارخانه با رهاسازی پساب خود موجب افزایش کدورت آب و آلودگی زیست محیطی رودخانه چناره در شهرستان چرداول در پایین دست شده است.

وی افزود: باتوجه به مصوبه نهایی آخرین جلسه منعقد شده در خصوص این کارخانه با حضور دادستان شهرستان اسلام‌آباد در فروردین ماه و مهلت یک ماهه به این کارخانه، مقرر شد در صورت عدم راه اندازی تصفیه خانه تا ۱۵ اردیبشهت ماه، این واحد تولیدی به حکم مقام قضایی پلمب و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شود.

محمدی یادآور شد: همچنین از دیگر مصوبات این جلسه تک شیفت کردن فعالیت نیروها و نیز ایجاد یک حوضچه جهت هدایت پساب به اراضی کشاورزی مجاور کارخانه است.

وی ادامه داد: هرچند طی مقطعی در ماه رمضان پساب این کارخانه وارد رودخانه نمی شد اما از روز چهارشنبه هفته گذشته باز هم پساب این واحد تولیدی در این روان‌آب رهاسازی و موجب کدورت آب شده است.

وی اضافه کرد: طی رایزنی و مکاتبات انجام گرفته با دادستان و مرکز بهداشت شهرستان اسلام آباد و مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه نسبت به تعیین تکلیف قطعی این واحد آلاینده تصمیم گیری شد.

به گفته محمدی این کارخانه تنها پنج روز دیگر فرصت دارد تا نسبت به راه اندازی و نصب قطعات تصفیه خانه خود اقدام کند.

وی اظهار کرد: پساب این رودخانه هرچند برای اراضی کشاورزی قابل استفاده است اما با رهاسازی در رودخانه باعث کدورت و تغییر رنگ آب و در غلظت بالا موجب کاهش اکسیژن موجود در آب و در نتیجه اتلاف آبزیان می شود.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۱۵ رودخانه دائمی است./ایرنا