ایلام - معاون امور دهیاری ها در سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به عضویت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور، گفت: امروز منابع و ظرفیت های زیادی در مناطق مختلف کشور وجود دارد که استفاده نمی شود و شوراهای اسلامی روستا ظرفیت بسیار مهمی برای فعال کردن این ظرفیت ها هستند.

حمید ملانوری، شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگ شوراهای اسلامی شهر و روستای استان ایلام، اظهار کرد: قانون برای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و دهیاری در قالب ساختار شوراها، رسالت ها و وظایف بزرگی پیش بینی کرده است که در قانون گذاری ها، تصمیم سازی ها و اداره امور کشور موثر و سازنده باشند.

وی ابراز کرد: این ساختار تعریف شده است که از دورترین نقاط سکونتگاه های کشور و روستاها و جامعه شهری تا بالاترین جایگاه این ساختار یعنی شورای عالی استان ها در ارایه لوایح تأثیرگذار باشد و نظر مردم بر پایه نظرات و مطالبات شان در قالب مباحث اجرایی مورد نظر قرار گیرد.

معاون امور دهیاری ها در سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور ابراز کرد: ساختار شوراها منبعث از فرهنگی دینی و ملی ما و قوانین جاری در کشور است و ۱۲۰ هزار نفر در شوراهای اسلامی روستاها و هشت هزار نفر در شوراهای اسلامی شهرها عضویت دارند و از این میزان چهار هزار و ۷۰۰ نفر در شوراها عضویت دارند و این نشان می دهد از هر جنس و طیفی می توانند در قالب شوراها و بر اساس انگیزه در شوراهای اسلامی انجام وظیفه کنند.

ملانوری گفت: در نظام اسلامی ما می خواهیم که جامعه ای مردم سالار داشته باشیم و بر پایه رای و نظر مردم دائما امور مردم پیگیری شود و این امر از اهداف انقلاب اسلامی برای توسعه عدالت اجتماعی است، شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مهمی در توسعه خدمات در مناطق مختلف و رفع محرومیت ها دارند.

وی یادآور شد: امروز بیش از۹۵ درصد روستاهای کشور گاز رسانی شده است، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از شبکه برق برخوردارند، شبکه آبرسانی و آب آشامیدنی در روستاهای کشور توسعه یافته است، فیبرنوری و تلفن همراه در روستاهای ما برقرار است و بسیاری از امکانات با هدف عدالت اجتماعی در روستاها توسعه یافته است.

معاون امور دهیاری ها در سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور ابراز کرد: با وجود ارائه این همه خدمات جمعیت روستایی کشور به ۲۲ درصد کاهش یافته است و جمعیت شهری ۷۸ درصد است، روستاها یکی از مهم ترین کانون های تولید بوده اند و نهاد شورا برای این است که در کنار مسئولان قرار گیرند و با هم برای رشد و توسعه و تعالی حرکت کنند.

ملانوری ابراز کرد: امروز منابع و ظرفیت های زیادی در مناطق مختلف کشور وجود دارد که استفاده نمی شود و شوراهای اسلامی روستا ظرفیت بسیار مهمی برای فعال کردن این ظرفیت ها هستند.

وی تصریح کرد: در استان ایلام بیش از ۵۲ نوع کانی معدنی با ذخایر بالا وجود دارد که می تواند زمینه ساز توسعه این استان شود و یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز هم فعال کردن چنین ظرفیت هایی است.

معاون امور دهیاری ها در سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور گفت: امروز بزرگترین کاری که باید انجام دهیم این است که به اطراف خود نگاه کنیم و فکر کنیم، ظرفیت ها و منابع اطراف خود را شناسایی کنیم.

ملانوری بیان کرد: برای گذر و عبور از موانع و مشکلات و توسعه و عمران روستاها و شهرها بهترین کارها، نشستن و فکر کردن و شناسایی منابع و ظرفیت های محلی در هر منطقه است، امروز صنعت گردشگری یکی از درآمدزاترین صنعت ها در جهان است و استان ایلام دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بوده و مرز مهران و تردد زوار اربعین حسینی از دیگر ظرفیت های این استان است.

وی گفت: سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانون درآمدهای پایدار دهیاری و شهرداری ها را تصویب کرد، آیین نامه ها نیز توسط دولت تصویب و ابلاغ شده است و نباید گذاشت که این ظرفیت ها مورد غفلت قرار گیرد و در زمینه توانمند سازی روستاها و عمران و آبادانی مناطق روستایی تلاش کرد، امروز در قالب یک نگاه جدید در حکارنی شهرا و روستاها باید برنامه توسعه ای و رعمانی را تغییر داده شود.

ملانوری بیان کرد: در برنامه تحولی سازمان دهیاری ها و شهرداری ها در سال جدید رویکرد تازه ای در آموزش و توزیع اعتبارات و امکانات و و اداره امور شهرها و روستاها آغاز شده است، گروه حکمرانی در روستاها و شهرها باید برای استفاده از ظرفیت ها هم راستا و همدل شوند.

به گزارش ایرنا، همایش بزرگ شوراهای اسلامی شهر و روستای استان ایلام با حضور سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، حسن بهرام نیا استاندار ایلام و جمعی از مسئولان استانی با تقدیر از شوراهای اسلامی شهر و روستای برتر برگزار شد./ایرنا