ایلام - رییس کل دادگستری ایلام گفت: ۵۱ درصد از پرونده های بجای مانده از سالیان گذشته محاکم قضایی استان با تلاش صورت گرفته پارسال تعیین تکلیف و مختومه شدند.

عمران علی محمدی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: موجودی پرونده های محاکم قضایی استان در ۱۷ اردیبهشت ماه سال گذشته ۲۲ هزار و ۵۰۰ مورد بود.

وی افزود: طی یکسال گذشته ۱۳۲ هزار و ۳۲۰ پرونده نیز در استان تشکیل شد که با تلاش مجموعه نیروهای قضایی و اداری دادگستری ایلام ۱۴۲ هزار و ۴۱۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت.

رییس کل دادگستری ایلام یادآور شد: مجموعه قضایی استان نه تنها پرونده های ورودی سال گذشته را تعیین تکلیف کرده است، بلکه ۹ هزار و ۹۰ پرونده بجای مانده از سال گذشته را نیز بررسی و مختومه شده است.

علی محمدی تاکید کرد: هم اکنون تنها ۱۲ هزار پرونده در محاکم قضایی وجود دارد که نشان می دهد ۵۱ درصد پرونده های سالیان قبل منجر به صدور رای شده است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های قوه قضاییه دادرسی الکترونیک برای زندانیان است که در استان ۹۰ درصد دادرسی ها به این شکل انجام می شود و از این نظر ایلام رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس کل دادگستری ایلام همچنین از اعزام کادر قضایی استان به ۳۵ نقطه محروم همچون شهرستان های هلیلان ، دهلران و چوار برای ارایه خدمات رایگان خبر داد و گفت: بیش از یک هزار خدمت قضایی برای متقاضیان انجام گرفت که نشان دهنده عزم جهادی دادگستری استان برای رسیدگی به نیازهای افراد محروم جامعه است.

علی محمدی اظهار داشت: ابتدای سال گذشته هشت هزار پرونده معوق در دادگستری ایلام موجود بود که با تلاش صورت گرفته این تعداد ۳۷ درصد کاهش یافته و به پنج هزار و ۵۰ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف استان پارسال در زمینه برقراری صلح و سازش در پرونده ها رتبه چهارم کشور را کسب کرد.

رییس کل دادگستری ایلام استفاده از مجازات های جایگزین حبس را از برنامه های دستگاه قضا برای کاهش جمعیت زندانیان برشمرد و افزود: صدور آرا جایگزین حبس در محاکم قضایی استان پارسال ۲۱ درصد بیشتر از سال ماقبل بوده است.

علی محمدی تاکید کرد: ۶۱۵ مورد بازدید از زندان های استان در سال گذشته انجام گرفت و با استفاده از ظرفیت خیرین و نهادهای انقلابی زمینه آزادی ۶۷۴ نفر فراهم شد.

وی یادآور شد: آزادی زندانیان جرایم مالی با استفاده از کمک خیرین از اولویت های دادگستری استان بود که پارسال ۱۲۱ زندانی که حدود ۱۰۴ میلیارد تومان بدهی داشتند با جمع آوری چهار میلیارد تومان و کمک سایر ارگان ها آزاد و به کانون خانواده بازگشتند.

رییس کل دادگستری ایلام حمایت از تولید را از رئوس برنامه های مجموعه قضایی استان برشمرد و گفت: پارسال در نتیجه حمایت های صورت گرفته ۶ واحد راکد فعال و مشکل ۲۳ واحد نیز برطرف شد و چرخه تولید در این مراکز به کار افتاد.

علی محمدی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده برای جلوگیری از تصرف اراضی دولتی اضافه کرد: ۳۵۰ مستحدثه پارسال رفع تصرف شد که از مهم ترین آنها هفت هکتار از اراضی رضاآباد مهران و ۳۰ هکتار از اراضی اطراف شهر ایلام بود.

وی جلوگیری از ۴۱۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز را از دیگر اقدامات دادگستری استان ایلام در راستای صیانت از بیت المال عنوان کرد.

رییس کل دادگستری ایلام یادآور شد: پارسال ۳۳۱ قلم کالای موجود در انبارهای اموال تملیکی استان تعیین تکلیف شدند که از این تعداد ۷۶ قلم معدوم ، ۱۰۶ قلم مسترد و ۱۹ قلم نیز واگذار شد.

علی محمدی با اشاره به تشکیل شورای رهنمون قضایی در استان و تاثیرگذاری آن بر حل و فصل پرونده ها بر لزوم شکل گیری شورای رهنمون طرح دعاوی با توجه به نیاز شناسایی شده تاکید کرد.

وی ادامه داد: پارسال ۲۳ شعبه غیر متعارف در استان وجود داشت که این تعداد هم اکنون به صفر رسیده است و در کنار کمیت پرونده ها موضوع اتقان آرا نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته تا نتیجه و خروجی احکام برقراری هرچه بیشتر عدالت در محاکم باشد.

رییس کل دادگستری ایلام با اشاره به بروز برخی اغتشاشات در سال گذشته گفت: این موضوع با عفو معیاری رهبر معظم انقلاب به پیروزی دیگری برای نظام تبدیل و جمع زیادی از آنان به آغوش نظام بازگشتند که در استان نیز ۷۳۸ نفر از این طریق مورد عفو قرار گرفته و پرونده آنها مختومه شد.

علی محمدی تاکید کرد: امسال ۱۴ اولویت در بخش های مختلف برای مجموعه قضایی استان در نظر گرفته شده که می توان به کنترل و کاهش وقوع جرم ، دعاوی ، آسیب‌های اجتماعی ، توسعه فرهنگ صلح و سازش ، بسط استفاده از مجازات های جایگزین حبس ، بهبود وضعیت کمی پرونده ها ، کاهش رسیدگی به پرونده ها به کمتر از ۲۰ روز ، ارتقا کیفیت رسیدگی به پرونده ها ، تقویت دانش قضات و کارکنان قضایی و نظارت بهینه بر ضابطان قضایی اشاره کرد./ایرنا