ایلام - مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تصفیه ۷۸ هزار و ۱۶۳ مترمکعب پساب صنعتی در این مجموعه طی سال گذشته در راستای حفاظت از محیط زیست خبر داد.

روح اله نوریان روز سه شنبه در مراسم تقدیر از نفرات برتر مسابقه نقاشی بمناسبت روز هوای پاک اظهار داشت: مدل سازی توزیع آلاینده های گازی هوا در محدوده این پالایشگاه و محیط پیرامون، مطالعه غنی سازی جنگل های اطراف، انجام پروژه پژوهشی مدیریت پسماند توسط دانشگاه صنعت نفت آبادان، شناسایی و ارزیابی اثرات زیست محیطی با روش LCA ، مطالعه کمی و کیفی لجن تولیدی حاصل از مرحله اولیه تصفیه خانه و ارائه راهکار مناسب در جهت مدیریت منابع، بخشی از فعالیت های انجام شده در راستای ارتقاء سطح زیست محیطی در این پالایشگاه بوده است.

وی افزود: امکان سنجی بکار گگیری نظام مدار بسته آب برای کمینه سازی مصرف آب و کاهش حجم فاضلاب نهایی، ممیزی مصرف آب این پالایشگاه با هدف مدیریت آب مصرفی و کاهش میزان پساب، مدل سازی و بررسی عملکرد و تعیین نقاط ضعف شبکه آب آتش نشانی، بهینه سازی مصرف آب و معرفی گونه های گیاهی زینتی مناسب در محدوده فضای سبز، انجام مطالعات پروژه سوپرکلاوس و یوروکلاوس و بازنگری و بروز رسانی سیستم مدیریت محیط زیست ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ از دیگر پروژه های پژوهشی انجام شده برای ارتقاء سطح زیست محیطی در این پالایشگاه بوده است .

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه همه راهبردها، اهداف و صیانت از محیط زیست در این پالایشگاه تعریف و اجرایی شده است، تاکید کرد: واحد HSE این شرکت در طول سه سال گذشته تاکنون تمام تلاش خود را در مسیر بهبود شرایط زیست محیطی به کار گرفته و اقدامات بسیار خوبی در راستای صیانت از محیط زیست ثبت نموده است.

نوریان یادآور شد: احداث جایگاه‌های جمع‌آوری، تفکیک و نگهداری موقت پسماند، سیستم تصفیه پساب صنعتی و سامانه‌های پایش بر خط پساب خروجی ، پیش راه‌اندازی یک دستگاه زباله ‌سوز صنعتی، اجرای ۲۵.۵ هکتار فضای سبز و عبور از ۱۰۰ درصد توسعه فضای سبز به نسبت تعهد ۱۰ درصدی توسعه فضای سبز در مساحت صنعتی که رقمی بی‌نظیر میان پالایشگاه‌های گاز است، بخشی از اقدام‌های ما در این حوزه است.

وی اضافه کرد: توسعه فضای سبز منطقه، به‌عنوان راهکاری کلیدی در کاهش مقدار آلاینده‌ها، همواره در اولویت برنامه‌های زیست‌محیطی این شرکت بوده و در تمامی محوطه و مناطق اطراف این پالایشگاه اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از کاهش ۱۵ درصدی مصرف آب در این پالایشگاه طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار داشت: مدیریت مصرف آب فضای سبز با اعمال تغییر در گونه های مناسب با کم آبی و بومی منطقه و تغییر در فرآیند شبکه آبیاری باعث کاهش ۴۰ درصدی مصارف آبیاری فضای سبز شده است.

نوریان با بیان اینکه ۷۸ هزار و ۱۶۳ متر مکعب پساب در این شرکت سال گذشته مطابق استانداردهای زیست محیطی تصفیه شده است، اظهار کرد: اجرای سیستم های جمع آوری پساب های صنعتی و فاضلاب های بهداشتی و احداث و راهبری تصفیه خانه پساب صنعتی این پالایشگاه، احداث موقت نگهداری پسماند های ویژه و سکوی تفکیک پسماند، نصب و آماده سازی زباله سوز برای امحا پسماند های صنعتی و ویژه، مدیریت ضایعات و پسماندهای صنعتی با تفکیک از مبدا با احداث ۹ جایگاه در سایت فرآیندی، حذف و پاکسازی محل دفن غیراصولی زباله های دهیاری مورت، حذف چاله سوزان و پاکسازی و درختکاری محل آن از اقدامات مهم در حوزه مدیریت پسماند ها بوده است.

نوریان به مدیریت آلاینده های هوا در این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: جلوگیری از انتشار ترکیبات آلی با استفاده از پوشش های هگزاگون، ساخت پکیج تزریق آنتی فوم برای جلوگیری از انتشار آلاینده ها در محیط، راه اندازی کارخانه دانه بندی گوگرد پاستیلی برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار گوگرد بوده است.

وی به بهبود شاخص های زیست محیطی در این پالایشگاه اشاره و تصریح کرد: کاهش ۳۳ درصدی میزان فلرینگ، کاهش ۲ درصدی انتشار اکسیدهای گوگرد ، کاهش ۹ درصدی میزان انتشار گازهای گلخانه ای از اقدامات بهبود شاخص های زیست محیطی در طول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه سرانه فضای سبز این شرکت به ۱۰۳ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: ساخت جایگاه نگهداری مواد شیمیایی، اجرای پروژه HRSG برای بازیابی گازهای خروجی استک توربین های گازی به منظور تولید بخار و کاهش گازهای گلخانه ای، نصب و راه اندازی سیستم میترینگ گازهای ارسالی به فلر، رفع نقص و در سرویس قرار دادن کمپرسورهای OFFGas و نصب آنالایزرهای پایش خروجی واحدهای بازیافت گوگرد از مهمترین پروژه های زیست محیطی در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هنر زبان گویای جریان سازی اجتماعی است که با تکیه برآن می توان از طبیعت حفاظت و حراست کرد ، گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی به صراحت حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی می داند.

نوریان افزود: تغییر اقلیم ، آتش سوزی جنگل ها ، خاک و غیره از مشکلات جوامع امروزی است که هنرمندان بعنوان قشر روشنفکر و پیشرو، نقش مهمی در پرداخت به این موضوعات را دارند و بهترین کانون برای این مهم دانش آموزان هستند.

پالایشگاه گاز ایلام برای حفاظت از محیط زیست قدم های مثبتی برداشته است

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز در این آیین با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز ایلام در جهت حفاظت محیط زیست بخصوص جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات خوبی انجام داده است،گفت: کاهش فلرینگ، انتقال گاز مایع خام به پارس جنوبی در زمان خرابی پتروشیمی، ایجاد فضای سبز مناسب، انجام خوداظهاری خروجی هوا، استفاده از شرکت های دانش بنیان داخلی برای کاهش آلودگی هوا، ایجاد ایستگاه‌های هوای محیط و غیره از نقاط مثبت این پالایشگاه در حفاظت از محیط زیست بوده است.

علی طاهر سارایی افزود: انجام تکالیف قانونی در خصوص هوای پاک توسط این پالایشگاه مقداری انجام شده و تعدادی نیز در حال اجراست که انتظار می رود سرعت انجام این تکالیف باقیمانده بیشترشود.

وی با بیان اینکه پروژه بازچرخانی پساب پالایشگاه گاز دارای ظرفیت اسمی ۶۰۰ هزار لیتر در روز بوده که این شرکت در راستای کاهش مصرف آب و حفظ محیط زیست در سال گذشته افتتاح و به بهره برداری رسانده است، اظهار داشت: در راستای کاهش مصارف آب و الگوی مدیریت مصرف آب و حفظ و صیانت از محیط زیست و همچنین در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود منابع آب، پالایشگاه گاز ایلام اقدام به اجرای پروژه بازچرخانی آب پساب نموده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۲ قانون هوا همه دستگاههای دولتی و غیردولتی ملزم به اجرای قانون هوای پاک هستند، گفت:بر اساس ماده ۱۲ قانون هوای پاک واحدهایی که استاندارد را رعایت نکنند، برخورد قانونی صورت می گیرد.

سارایی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان به برکت وجود پالایشگاه گاز ایلام از سوخت پاک استفاده می کنند، افزود: پالایشگاه گاز ایلام در زمینه های مختلف زیست محیطی قدم های قابل قبولی برداشته که انتظار می رود این تلاش ها استمرار داشته باشد .

همچنین مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایلام در این مراسم با اشاره به اینکه شناسایی استعدادهای خدادادی دانش آموزان یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش است، گفت: تلاش می شود با استفاده از روش های مختلف علمی این استعدادها به شکوفایی تبدیل شود.

عظیم حیدری به نامگذاری سال جاری توسط مقام رهبری با عنوان " مهار تورم و رشد تولید " اشاره کرد و افزود: پالایشگاه گاز ایلام در زمینه تولید محصولات خود موفقیت های چشمگیری داشته و درکنار این تولیدات به مسئولیت های اجتماعی نیز توجه کرده که قابل تقدیر و قدردانی است.

گفتنی است که این مراسم با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش استان و جمعی از دانش آموزان مدارس ایلام، چوار و ایوان برگزار و از ۸۰۰ نقاشی ارسال شده به این پالایشگاه از ۱۲ دانش آموز برتر در مقاطع مختلف در حوزه هوای پاک تقدیر شد./ایرنا