ایلام - آیین بزرگداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای با اجرای حرکات باستانی و گلریزان جهت جمع آوری کمک به آزادی زندانیان مالی در زورخانه پوریایی ولی شهر ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام، مراسم گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای با اجرای حرکات باستانی و گلریزان جهت جمع آوری کمک به آزادی زندانیان مالی، شامگاه روز چهارشنبه با حضور سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، شهبازی مدیرکل ورزش و جوانان استان، مسوولان ستادی ورزش و جوانان استان و روسا و نواب رئیس هیات های ورزشی استان در زورخانه پوریای ولی شهر ایلام برگزار شد.

شهاب شهبازی، مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام در این آیین اظهار کرد: ورزش زورخانه‌ای با کمک کردن و پرداختن به معنویت انسان دست مردم را گرفته و حتی در برخی موارد این روحیه پهلوانی دست متجاوز را از این سرزمین دور کرده است، پس جا دارد از این ورزش حمایت‌های بیشتری شود.

وی تصریح کرد: ورزش پهلوانی یا باستانی تلفیقی از فرهنگ و سنن ایرانیان و آموزه های دین مبین اسلام است که سابقه طولانی در کشور ایران دارد و نقش موثری در ترویج و تقویت روحیه پهلوانی و جوانمردی در بین اقشار مختلف و موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی شده است، به همین دلیل ترویج و توسعه آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

شهبازی در ادامه ورزش زورخانه ای و پهلوانی استان را دارای پیشینه پرافتخاری دانست و گفت: این رشته اصیل در استان را باید با یک برنامه ریزی مناسب احیا و به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

در این در این برنامه ورزشکاران هیات پهلوانی و ورزش های زورخانه ای استان به اجرای حرکات نمایشی در گود زورخانه پرداختند.

در پایان پس از جمع آوری گلریزان توسط اقشار مختلف حاظر در مراسم و هیات‌های ورزشی، از ورزشکاران و پیشکسوتان هیات های زورخانه ای، روئسای و نواب رئیس هیات های ورزشی تجلیل شد.

در تقویم رسمی کشور روز ۱۷ شوال مطابق با ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های باستانی است، این مناسبت برابر با سالروز جنگ خندق و نبرد دلیرانه حضرت علی (ع) با عمروبن عبدود است و مرام پهلوانی حضرت علی (ع) در آن روز که حتی در میدان جنگ هم خصلت جوانمردی و پهلوانی را رعایت کرد، به عنوان روز ترویج فرهنگ پهلوانی نامگذاری شده است تا الگویی برای ورزشکاران و جوانمردان ارائه شود./ایرنا