ایلام - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) ایلام گفت: یک هزار و ۹۷۸ نفر هم اکنون در حوزه‌های مرتبط با صنایع معدنی این استان اشتغال بکار دارند.

رضا محمدرحیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: ۱۶ ماده معدنی که بیشتر تنوعی از مصالح ساختمانی چون بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، مرمریت و سلستین تاکنون در این استان شناسایی شده است.

وی تعداد معادن شناسایی شده در استان را ۲۱۶ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۶۳ مورد دارای پروانه بهره برداری دائم بوده و مجوز برداشت ۲۱ فقره صادر شده است.

رییس سازمان صمت ایلام ظرفیت اسمی تولید معادن استان را ۱۰ میلیون تن برشمرد و تاکید کرد: میزان ذخائر معادن ایلام بر اساس آخرین برآوردها بالغ بر یک میلیارد تن تعیین شده است.

محمدرحیمی با اشاره به وجود ۲۳۷ واحد صنایع معدنی در استان اضافه کرد: هم اکنون یک هزار و ۹۷۸ نفر در صنایع معدنی و ۷۰۸ نفر نیز در معادن ایلام مشغول بکار هستند.

وی مهمترین موانع توسعه معادن استان را نبود سرمایه گذار، وجود معارضان محلی، عدم همکاری منابع طبیعی با توجه به قرار گرفتن معادن در اراضی ملی، دسترسی نداشتن به بازار مصرف، فراهم نبودن زیرساخت های مناسب با توجه به کوهستانی بودن منطقه و بالا بودن هزینه حمل و نقل مواد معدنی برشمرد.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: بیشتر فعالیت های حوزه معدن توسط بخش خصوصی انجام می شود و تمام تلاش ها بر عدم دخالت در این حوزه است اما کارهای نظارت، مشاوره فنی، روان سازی امور، پیگیری رفع مشکلات و موانع فراروی آنها با همراهی دولت انجام می شود./ایرنا