ایلام - معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام با بیان اینکه روش های نظارتی مبارزه با قاچاق در ایلام تشدید شود، گفت: دستگاه های اجرایی به تکالیف و وظایف خود در حوزه مقابله با قاچاق با جدیت بیشتری وارد عمل شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد سبحان حسنی، روز دوشنبه در نشست شورای مبارزه با قاچاق کالا، اظهار کرد: موضوع قاچاق با توجه به پیامدهای مختلفی که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی می تواند داشته باشد بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق تکالیفی برای دستگاه های اجرایی تعریف شده است که باید به وظایف خود عمل کنند، افزود: آنچه در استان به عنوان مصادیق قاچاق هر چند می‌تواند عدد آن کم باشد به ان اشاره کرد قاچاق سوخت، دام، آرد و گندم است که دستگاه های مرتبط باید در راستای مقابله با قاچاق این موارد در استان اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام با اشاره به اینکه بیشتر انگیزه قاچاقچیان از قاچاق در مرزهای استان با کشور عراق بیشتر به دلیل تفاوت قیمت آن کالا در در طرف مرز است، ابراز کرد: اقدامات خوبی در حوزه مبارزه با قاچاق به همت نیروهای انتطامی، نظامی و امنیتی و دستگاه های مرتبط انجام شده است اما در هر صورت ما بایستی روی علت هایی که موجب قاچاق می شود کار و بررسی شود و روش های نظارتی در استان تشدید شود.

حسنی با اشاره به اینکه با توجه به تغییر روش ها از سوی قاچاقچیان در قاچاق کالا باید این روشها شناسایی شود و فضا برای قاچاق محدود شود، ابراز کرد: در زمینه ممنوعیت خروج دام از استان باید ساز و کار آن مشخص و روشن شود و امور عشایری و دامپزشکی باید بررسی های لازم را در این زمینه انجام دهند و زمینه مقابله با آن فراهم شود.

وی بیان کرد: با توجه به بارش های خوبی که رد سطح استان داشته ایم استان از لحاظ مراتع و علوفه برای دام مشکلی ندارد و بایستی از خروج دام در استان به بهانه تعلیف دام، جلوگیری شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام با بیان اینکه قاچاق و خروج آرد و گندم از استان ممنوع است، تصریح کرد: خودروهای سنگین که بارنامه ندارند و انگیزه آنها قاچاق سوخت است باید برخورد قاطع با گشت های مشترک با حضور دستگاه های مرتبط و شرکت توزیع فرآورده های نفتی صورت گیرد.

حسنی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه مبارزه قاچاق در گمرک استان انجام شده است، یادآور شد: با استقرار مرزبانی در مرز مهران و تعامل با این نهاد با گمرک، امید است که برخی موارد قاچاق از جمله فروش سیم کارت عراقی و دلالی مسافر به حداقل و صفر برسد و همچنین در زمینه صدور بلیت برای مسافران در مرز مهران نیز بسیار خوب کار شده است که امید است این روند تداوم داشته باشد.

سرهنگ امینی، نماینده مرزبانی در این نشست اظهار کرد:روند قاچاق دام در سطح استان صد درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه با همراهی گمرک در خصوص قاچاق کالاهای یارانه ای و اساسی اقدامات لازم انجام شده است، یادآور شد: در خصوص قاچاق مرغ در استان نیز هماهنگی لازم انجام شده است و اخباری مبنی بر قاچاق گندم نیز واصل شده که در حال حاضر اقدامات لازم در دستور کار است.

علی شکری معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست اظهار کرد: مراکز خرید گندم در مناطق مختلف استان در حال فعالیت هستند، اما افرادی هستند که در کنار مراکز دولتی نسبت به خرید گندم اقدام می‌کنند و هیچ دستورالعمل در خصوص برخورد با این افراد در دست نیست و زمانی می‌توان با این افراد مقابله کرد که نسبت به خروج گندم از استان اقدام کنند و باید در این زمینه نیز اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه گزارش هایی مبنی بر خروج دام از استان به استان های همجوار صورت گرفته است اما از مرز تا کنون گزارش در این خصوص ارایه نشده است، افزود: تلاش شده است که با هر گونه قاچاق دام و طیور در استان با همکاری دستگاه های اجرایی استان مقابله جدی صورت گیرد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان گفت: از ابتدای امسال علاوه بر بازرسی از واحدهای صنفی و فروشگاه های زنجیره ای، از انبارها و مراکز نگهداری کالا نیز بازرسی بعمل می آید.

مهدی کاکاخانی تصریح کرد: در این بازرسی ها، وضعیت ثبت و اعلام موجودی انبار در سامانه جامع انبارها مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن به تخلفات احتمالی مانند احتکار و قاچاق پرداخته می شود.

روح الله غلامی، مدیرکل گمرک استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ سال پر رونقی در زمینه صادرات در مرز مهران بوده است که مرز مهران رتبه نخست صادرات به کشور عراق از میان گمرکات هم مرز با عراق را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد کل صادرات به کشور عراق از طریق مرز مهران انجام می شود، گفت: با هماهنگی دستگاه های نظامی، انتظامی و امنیتی، مرزبانی و دستگاه قضایی کارنامه قابل قبولی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا در مرز مهران داشته ایم و مجموع ارزش ریالی کشف کالای قاچاق در استان در حدود سه هزار و 600 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش ایرنا در این نشست مسولان و مدیران دستگاه های اجرایی عضو شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش هایی از برنامه ها و فعالیت های خود را در این خصوص ارائه کردند./ایرنا