تهران- رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها با تشریح شرایط ویژه کشور و نیاز به همدلی بیشتر برای غلبه بر بحران‌ شیوع ویروس کرونا، از همه درخواست کرده است تا بحث درباره اختلاف نظرها را به زمان دیگری موکول کنند.

در حالی که کشور با مشکلاتی نظیر شیوع گسترده ویروس کرونا و تحریم‌های یکجانبه آمریکا مواجه است، به نظر می‌رسد برخی رقبای سیاسی و انتخاباتی گذشته رئیس‌جمهوری، در پی آن هستند تا با اقداماتی نظیر تخریب، سیاه‌نمایی، تحریف و طرح مسائل و مباحث مختلفی که به شرایط فعلی کشور ارتباطی ندارند، با هدف دستیابی به برخی اغراض سیاسی خاص، فشار بر دولت را بیشتر کنند. با این حال «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، همواره از رقبای سیاسی خود درخواست کرده است تا در شرایط سخت امروز، به جای اختلاف افکنی و سیاه‌نمایی، دست کمک و همراهی به دولت دهند و دستکم تا پایان شرایط اضطراری ناشی از ویروس کرونا، به ایجاد اختلاف در کشور دامن نزنند.


رقابت و اختلاف نظر میان رقبای انتخاباتی و جناح‌های سیاسی در ایام انتخابات، امری طبیعی است. بطور معمول رقبای سیاسی در ایام انتخابات تلاش می‌کنند تا مرز میان خود و رقیب را برای رای دهندگان مشخص کرده و با تاکید بر این فاصله به نقد عملکرد جناح مقابل خود بپردازند. این مسئله در زمان مناظره‌های انتخاباتی به اوج خود می‌رسد و تا زمان برگزاری انتخابات ادامه خواهد یافت. با این حال رسم بر آن است که رئیس‌جمهوری یا نمایندگان منتخب مجلس، نمایندگان همه شهروندان باشند و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی مرسوم، مشکلات پیش‌پای تمامی شهروندان را از راه بردارد.


اما به نظر می‌رسد که برخی از فعالان سیاسی و رقبای انتخاباتی، این اختلاف نظرها را فراموش نمی‌کنند و از هر فرصتی برای طرح مجدد اختلاف نظرهای قدیمی استفاده می‌کنند. این مسئله در دور اول ریاست جمهوری روحانی نیز دیده می‌شد، اما در شرایط بحرانی امروز، طرح اختلاف نظرها و انتقادات هیچ کمکی به حل مشکلات کشور نمی‌کند که خود تبدیل به مشکلاتی جدید خواهد شد. به ویژه آنکه این مسائل و مشکلات در سطوح بالای هر قوه و در سطح عمومی مطرح شود.


روحانی نیز دراظهارات خود در جلسه هیئت دولت در تاریخ ۱۶ مهرماه امسال، ضمن اشاره به همین مسئله خطاب به رقبای سیاسی و جناحی گذشته خود گفت: «خواهش می‌کنم از همه که سیاه‌نمایی را تا پایان کرونا، کنار بگذارند. لااقل اگر کرونا تمام شد و تحریم هم بر فرض بود، اما فعلاً تا پایان کرونا، سیاه‌نمایی و تخریب دولت را تعطیل کنیم». وی در همین اظهارات با تاکید بر تلاش دشمن برای اختلاف افکنی حداکثری میان قوا، افزود: «والله، بالله هر چه اختلاف بیشتر شود، دشمن امیدوارتر می‌شود. هر چه با محبت با هم صحبت کنیم و در کنار هم باشیم، آن همه تأکید قرآن که رحما بینهم، با هم مهربان باشید.

اشداء علی الکفار. اگر می‌خواهیم لحن تند داشته باشیم، لحن تند بر سر آمریکا و دشمنان نه بر سر همدیگر». اکنون نیز برخی از رسانه‌های خارجی تلاش دارند تا برجسته‌سازی نظرات مخالف، دولت را تضعیف کنند تا در نهایت به مقاصد مورد نظر خود برسند.


از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، مقرر شد تا «ستاد ملی مبارزه با کرونا» با مدیریت رئیس‌جمهوری و با تکیه بر نظرات کارشناسی و تخصصی، درباره اقدامات و برنامه‌های اجرایی که ممکن است تحت تاثیر این ویروس واقع شوند، تصمیم گیری نماید. تمامی تعطیلی‌ها، اعمال محدودیت‌ها، تخصیص بودجه‌ها و سایر مسائل مربوط به مبارزه با ویروس کرونا در چند ماه گذشته، با نظر تخصصی اعضای ستاد مقابله با کرونا و ابلاغ رسمی این ستاد تعیین شده است. رعایت دقیق ضوابطی که از سوی این ستاد اتخاذ می‌شود، مورد تاکید صریح رهبر انقلاب نیز بوده است. ایشان در جلسات و بیانات، به کرات بر اهمیت تبعیت از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید فرموده و رعایت دستورالعمل‌ها را برای همگان ضروری دانستند.


بطور مثال مقام معظم رهبری به مناسبت عید نوروز، ضمن اشاره به تلاش‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، بر ضرورت تبعیت از دستورات این ستاد تاکید و فرمودند: «من توصیه می‌کنم مجدّداً که این دستوراتی را که مسئولین ستاد ملّی مبارزه‌ی با کرونا پخش کرده‌اند و گفته‌اند و اعلام کرده‌اند، ان‌شاء‌الله همه عمل بکنند. حتّی اجتماعات دینی را تعطیل کرده‌اند که خب این در طول تاریخ ما به این شکل بی‌سابقه است که همه جا حتّی مثلاً حرم‌های مطهّر و نمازهای جمعه و جماعت تعطیل بشود؛ این بی‌سابقه است، ولی خب چاره‌ای نبوده‌ است؛ این جور مصلحت دانسته‌اند و این جوری عمل کرده‌اند».


رهبر انقلاب در تاریخ ۲۱ فروردین ماه امسال و در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) ضمن اشاره به رعایت ضوابط اعلام شده ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوی مردم، فرمودند: « این نظم عمومی بایستی وجود داشته باشد، باید تصمیم‌های ستاد ملّی مبارزه با کرونا که در این زمینه، مسئول درجه‌ی اوّل است؛ جدّی گرفته بشود و بر طبق آن‌ها عمل بشود».

 

مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه امسال و در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن اشاره به تصمیمات تخصصی و کارشناسی این ستاد و فصل الخطاب بودن آن، فرمودند: « این‌ها بررسی کنند مسئله را و تصمیم‌گیری کنند. هر چه تصمیم‌گیری کردند، بر عهده‌ی من و همه‌ی مردم است که بر طبق آن تصمیم‌گیری‌ها ان‌شاءالله عمل بشود». رهبر انقلاب در تاریخ دوم شهریورماه امسال و در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت، بار دیگر ضمن اشاره به رعایت ضوابط ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، بار دیگر بر رعایت مصوبات این ستاد تاکید فرمودند. تاکیدات رهبر انقلاب نشان می‌دهد که تبعیت از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا تا چه اندازه ضروری است و اهمیت دارد.


حال باید این پرسش را مطرح کرد که چطور برخی با اغراض سیاسی، حاضرند از رئیس‌جمهوری به دلیل تبعیت از دستورات این ستاد انتقاد کرده و مدعی شوند که رئیس‌جمهوری به دلایل شخصی از حضور در یک جلسه امتناع کرده است.


کارنامه کشورهای موفق و ناموفق در امر مقابله با ویروس کرونا، نشانه تفاوت‌هایی جدی در مسائل و رویکردهای سیاسی است. اغلب کشورهای موفق جهان در امر مبارزه با کرونا دو نکته را رعایت کرده‌اند: اول آن که تمامی شهروندان و مقامات، توصیه‌ها و دستورات ستادهای ملی کشور خود را جدی گرفته‌اند و دوم آن که با وحدت رویه و همکاری حداکثری میان گروه‌های سیاسی مختلف، دولتمردان آن کشورها توانسته‌اندشرایط بحرانی کرونا را کنترل کنند. در مقابل کشورهایی که همچون آمریکا، بالاترین مقامات آن دستورات صریح متخصصان را نادیده گرفته و در عین حال دچار اختلاف نظرهای شدید میان مقامات و جناح‌های سیاسی هستند، قادر به مهار شیوع این ویروس نشده‌اند.


از همین رو برای غلبه بر این ویروس، بایستی تمامی مسئولان از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی کنند و از هرگونه اختلاف در این زمینه بپرهیزد. ایران اکنون در شرایط خاصی است و عبور از شرایط فعلی تنها زمانی ممکن است که همه مسئولان فارغ از اختلاف نظرها و تفاوت‌ها، با همکاری یکدیگر، مشکلات را از پیش‌رو بردارند. مشکلاتی که در صورت تداوم آن‌ها، نمی‌توان انتظار پایان این بحران را داشت.