پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

 

 

 



از مناطق کوهستانی با دشت‌ها و تپه‌ماهورهای پراکنده تا کویری با نخلستان‌ها و تپه‌های شنی، همه بخشی از طبیعت محافظت شده بافق را رقم می‌زنند. با کاراکال یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران و عجایب آن آشنا شویم.

در قلب کویرهای ایران جایی در حوالی شهر بافق از توابع استان یزد، کویر نام آشنای کاراکال واقع شده است. بافق شهری در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری در جنوب یزد است که از سمت شرق به دلیل وجود مناطق کوهستانی، آب و هوای معتدل دارد و سمت غرب آن به کویر منتهی می‌شود و آب و هوایی خشک دارد. کویر کاراکال یا همان کویر صادق‌آباد که در نزدیکی روستایی با همین نام است نیز در همین منطقه قرار دارد.

کاراکال؛ قابی از رنگ و شگفتی

این کویر، همزمان تصویری از نخلستان‌های سر به فلک کشیده و تپه‌های کویری با حرکت روان شن‌ها بر روی آنها را در مقابل چشمان‌تان پدید می‌آورد. کاراکال، همچون تابلوی نقاشی از ترکیب رنگ‌هایی شکل گرفته که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. مانند تمام کویرهای مرکزی ایران، یک معجزه بزرگ در دل خود دارد. تماشای آسمان شب و آنچه در آن است، یکی از شگفتی‌های وصف‌نشدنی کویر کاراکال است.

 از گربه کاراکال تا کویر بافق

این کویر که طبیعتی منحصر به فرد و زیبا دارد، نام عجیب خود را از گربه‌سانانی مشهور به کاراکال وام گرفته است که در این منطقه زیست می‌کنند. گربه کاراکال یا سیاه گوش یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین انواع زیرخانواده گربه‌هاست که در خاورمیانه و آفریقا زندگی می‌کند. گربه‌هایی شکارچی، که به سرعت فوق‌العاده، استعداد و هوش بالا در شکار شهرت دارند و شکارچیان بسیاری را شیفته خود کرده‌اند. در گذشته در کشورهای هند و ایران از کاراکال برای شکار پرندگان، خرگوش یا غزال‌های جوان مورد استفاده قرار می‌گرفت. جدا از این گونه نایاب، گونه‌های جانوری متنوع دیگری نیز در این طبیعت کویری زندگی می‌کنند که این موضوع توانسته وجه تمایزش با دیگر کویرها شود و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند.

 

یک گردش تمام عیار

بسیاری از گردشگرانی که قصد سفر به کویر کاراکال را می‌کنند، می‌دانند که می‌توانند بعد از ساعت‌ها پیاده‌روی بر روی شن‌های نرم و ابریشمی و غرق شدن در آسمان پرستاره شب کویر، دل به یک برنامه تفریحی جانانه خوش کنند. این کویر که این روزها مورد توجه و استقبال علاقه‌مندان به طبیعت و کویر دوستان گرفته‌است، برنامه‌های بسیاری برای یک گردش تمام عیار چیده است. گردشگران می‌توانند با موتورهای کویری به دل کویر بزنند، شتر سواری در شن‌ها را تجربه کنند و یک سافاری حسابی را امتحان کنند. در این کویر، همچنین اقامتگاه‌های سنتی نیز برای میزبانی از مهمانان مهیاست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group