پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

 

 

 

 



ایلام - بیش از یک دهه است که صدای ماشین‌های حمل و تعویض سیلندرهای گاز خانگی در مناطق شهری و بعضا روستایی ایلام به گوش نمی‌رسد و مردم پس از ده‌ها سال دیگر برای دریافت سیلندر گاز صف‌های عریض و طویل نمی‌بندند.

ایلام را باید در زمره آخرین استان‌هایی قرار داد که ساکنانش از نعمت گاز لوله کشی برخوردار شدند چرا که تا اواسط دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ مردم نقاط مختلف استان با وجود بهره‌مندی از ذخایر عظیم گاز طبیعی اما گاز مورد نیاز مصرف خانگی خود را از طریق سیلندرهای گاز تهیه می‌کردند.

تا اینکه بعد از گذشت دهه ها رنج و مرارت تامین گاز از طریق سیلندرها که سختی ها و چالش های خاص خود را داشت، گاز لوله کشی وارد استان شد و ساکنان این دیار از نعمت گاز لوله کشی بهره مند شدند و از دردسرهای تامین گاز با سیلندر آسوده شدند.

اکنون که یک دهه از گازرسانی به استان ایلام می‌گذرد بیشتر مناطق شهری و روستایی استان گاز خیز ایلام از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردار شده‌اند.

بدون شک عمده گازرسانی ها به نقاط مختلف استان ایلام در دولت تدبیر و امید صورت گرفت و به لطف سرمایه گذاری ها و پیگیری های مسوولان استان مردم سختی های حمل سیلندرهای گاز را به بوته فراموشی سپرده اند و از نعمت گاز پایدار لوله کشی برخوردارند.

از سال ۱۳۹۲ تاکنون جهشی چشم‌گیر در گازرسانی به شهرها و روستاها به ویژه مناطق دورافتاده و سخت‌گذر استان ایلام صورت گرفته به طوریکه میزان گازرسانی روستایی و شهری در این استان از آغاز دولت تدبیر و امید در بعد روستایی ۵۸ و شهری ۷۸ درصد کل میزان گازرسانی شرکت گاز استان از بدو تاسیس است.

قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ضریب نفوذ گاز شهری ۷۰ درصد و روستایی ۳۱ درصد در این استان بود که با عملیات جهش‌وار دولت یازدهم و دوازدهم، این میزان افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

هم اکنون میزان گازرسانی به مناطق شهری ۹۹ درصد و روستایی ۹۴ درصد است که به گفته مسوولان استان تا پایان دوره فعالیت دولت تدبیر و امید ضریب نفوذ گازرسانی به تمام مناطق شهری و روستایی استان ۱۰۰ درصد خواهد بود.

اتمام گازرسانی به شهرها و روستاهای ایلام تا پایان دولت دوازدهم

مدیرعامل شرکت گاز ایلام گفت: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده تا پایان دولت دوازدهم گازرسانی به همه شهرها روستاهای این استان به اتمام خواهد رسید.

عباس شمس‌اللهی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با کمترین درآمد بر لزوم گاز رسانی به مردم تاکید دارد، گفت: اکنون ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان ۹۴ درصد است که با اتمام گاز رسانی به چند روستای دیگر تا پایان سال جاری، ضریب نفوذ به ۹۹ درصد می رسد.

وی با اشاره به وضعیت گازرسانی در مناطق شهری استان یادآور شد: میزان برخورداری مناطق شهری از شبکه گاز ۹۹ درصد است و تنها شهرهای میمه و پهله زرین آباد شهرستان دهلران از نعمت گاز برخوردار نیستند که طرح گازرسانی به این شهرها با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در دست اجراست.

وی ادامه داد: با تمام عملیات گازرسانی به این ۲ شهر باقی مانده تا پایان امسال ضریب نفوذ گازرسانی در شهرهای استان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

شمس اللهی به وضعیت گازرسانی در نواحی شهرک های صنعتی استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ شهرک معادل ۷۹۳واحد صنعتی از نعمت گاز برخوردارند.

پیشرفت ۷۰ درصدی گاز رسانی به ۲ شهر میمه و زرین‌آباد دهلران

وی تاکید کرد: عملیات اجرایی خط تغذیه گازرسانی به ۲ شهر باقی‌مانده سراب میمه و زرین‌آباد از توابع شهرستان دهلران با ۷۰ درصد پیشرفت در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز ایلام گفت: خط تغذیه این دو بخش ۸۵ کیلومتر بوده که کار عملیات اجرایی ۶۰ کیلومتر آن تکمیل شده است.

شمس‌اللهی با اشاره به اعتبار اولیه ۴۰۰ میلیارد ریالی این پروژه افزود: تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام به فعالیت ۱۰ پیمانکار در اجرای این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: کار عملیات اجرایی شبکه گاز داخل شهرهای میمه و پهله و بخش عمده‌ای از روستاها نیز انجام شده و همراه با پیشرفت خط تغذیه نصب علمک در شهرها و روستاها در دستور کار قرار دارد.

به‌گفته وی تا پایان سال جاری این ۲ نیز شهر به شبکه گاز سراسری متصل می‌شوند و ظریب نفوذ گازرسانی به مناطق شهری در استان ایلام به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

قرار گرفتن سه شهر در فهرست شهرستان‌های سبز گازرسانی ایلام

شمس‌اللهی گفت: شهرستان‌های ایوان، مهران و به تازگی بدره نیز که عملیات اجرایی گازرسانی در آنها به اتمام رسیده است در زمره شهرستان‌های سبز استان قرار دارند.

برخورداری ۴۶۱ روستای ایلام از گاز

وی در خصوص وضعیت گازرسانی در مناطق روستایی استان گفت: هم‌اکنون از ۶۰۰ روستای استان ایلام ۴۶۱ روستا با داران بودن ۹۴ درصد جمعیت روستاییان استان از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۲ روستای استان به شبکه گاز سراسری متصل شد، تاکید کرد: هم‌اکنون ضریب نفوذ گاز در خانوارهای روستاهای استان ۹۴ درصد است که با اتمام گازرسانی به ۵۷ روستای دیگر که در دست اقدام هستند، ضریب نفوذ به ۹۹ درصد می‌رسد.

گازرسانی به ۷۹۳ واحد صنعتی ایلام

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام ِگفت: تا کنون ۷۹۳ واحد صنعتی ایلام گازدار شده‌اند که از این تعداد ۶۳۳ واحد در دولت تدبیر و امید گازرسانی شده‌اند که معادل ۸۰ درصد کل صنایع گازدار استان است.

وی افزود: امسال برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای گازرسانی به ۱۵۰ واحد صنعتی دیگر در سال جهش تولید در دستور کار قرار گرفت که در ایام هفته دولت ۱۴۸ واحد به شبکه گاز سراسری متصل شدند.

شمس اللهی با اشاره به اینکه ۷۷ درصد صنایع گازدار استان در دولت تدبیر و امید انجام شده است، گفت: گازدار کردن هشت شهرک صنعتی استان و ۶۳۳ واحد صنعتی تولیدی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است که از خدمات شایان نظام و دولت در رفع محرومیت استان و تحقق عدالت اجتماعی به شمار می‌رود.

گازرسانی یکی از مطالبات اصلی مردم استان ایلام بود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۲ آغاز شد و در نهایت سال ۸۵ آرزوی دیرینه مردم این استان تحقق یافت و تا کنون با پیشرفت بسیار مناسبی در دست انجام است.

بر اساس آمار و مطالعات انجام گرفته استان ایلام دارای ۱۱ درصد ذخایر گاز کل کشور است و طبق اعلام کارشناسان، این استان با تولید ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور، قطب اصلی حوزه انرژی در غرب ایران محسوب.

میزان ذخائر گاز استان ۱۴ تریلیون مترمکعب برآورد شده و سالانه ۱.۵ میلیارد مترمعکب گاز در این استان تولید می‌شود با این وجود هنوز تعدادی از روستاهای استان ایلام همچنان فاقد گازلوله کشی هستند./ایرنا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group