سایت خبری ویرا- موسسه و انجمن فرهنگی زانست از تصویب این مهم استقبال کرد. مدیر موسسه زانست زاگرس با توجه به اصل ۱۵ قانون اساسی و معاهدات حقوق بشری  و اعلامیه جهانی حقوق زبانی و همچنین نص صریح قرآن که تنوع زبانی را نشانه از آیات خداوندی  دانسته از تصویب این لایحه استقبال کرد.  

 

🔹کامران رحیمی نویسنده و پژوهشگر گفت تصویب این طرح یعنی قانونی شدن تدریس زبان‌ها و ادبیات ایرانی خاصه کوردی که از لحاظ کمی و کیفی در رتبه دوم ادبیات ایرانی قرار دارد. 

🔹وی همچنین ادامه داد ایران سرزمین زبان‌ها و آواها و صداها و رنگ‌ها متنوع و موازی است که جملکی از مولفان فرهنگ ایرانی- اسلامی است که متاسفانه در رژیم گذشته به جهت عدم استقلال فرهنگی، تفکر و تعصب مرکزگرایی و وجود و ظهور دستورالعمل یکسان‌سازی این حق سرکوب شد. 

🔹پس از انقلاب نیز رخداد دفاع مقدس و برخی عوامل باعث شد این حق قانونی و انسانی به تعویق بیفتد. 

🔹مدیر انستیتو زانست زاگرس تصویب این  طرح را رخداد مهمی در تاریخ قلمداد کرد ولی خاطرنشان کرد: تصویب صرف کافی نیست زیرا رشد و ارتقای زبان‌های ایرانی نیازمند تمهیدات خاص است تا این امکان بالقوه به بالفعل برسد و برای تحقق این مهم حمایت مادی و معنوی از موسساتی که در راستای آموزش مجوز اخذ کرده‌اند باید مورد عنایت و اولویت ویژه وزارت آ .پ قرار بگیرد زیرا در واقع امکانات این موسسات در حد صفر است و در صورت عدم حمایت خود به خود این مصوبه به مرحله اجرایی نخواهد رسید. 

🔹کامران رحیمی در پایان اشاره کرد :موسسه زانست با حضور و عضویت اکثریت نخبگان و اهالی قلم و نویسندگان جهت تحقق این اصل به تعویق افتاده قانون اساسی و مصوبه اخیر  کمیسیون آمادگی کامل دارد و با تولید متون درسی،  معیارسازی، تربیت مدرس و... می‌تواند در موازات مصوبه و یاریگر وزارت آموزش و‌‌‌ پرورش باشد . 

🔹در ضمن هرگونه رشد و اعتلای زبان‌های ایرانی باعث تقویب زبان رسمی و مقابله با تهاجم فرهنگی خواهدشد و این مهم با تسامح و مدارا و برخورد فرهنگی میسر می‌شود.

@weerair