ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: برگزاری کنگره ای به یاد و نام شهدای محیطبان یادآور مظلومیت ایثارگری و فداکاری افرادی است که جان شیرین خویش را فدای انفال الهی کرده اند.

"علیرضا محمدی" روز جمعه به بهانه برگزاری اولین کنگره گرامیداشت شهدای محیطبان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همانگونه که در دوران دفاع مقدس رزمندگان دلاور، جان و سلامت خود را برای دفاع از مرزهای کشور در برابر تجاوزات رژیم بعث به مخاطره انداختند و جمع زیادی از آنها به افتخار شهادت و یا شرف جانبازی و آزادگی نائل آمدند، محیطبانان نیز همواره در حال دفاع از انفال خداوند در برابر خودخواهی و طمع ورزی شکارچیان متخلف هستند.

وی افزود: ارزش کار محیطبانان که همیشه در معرض خطرهای جانی زیادی هستند کمتر از اجر رزمندگان دوران دفاع مقدس نیست و هر ۲ گروه شرافتمندانه مدافع داشته های این سرزمین در برابر نااهلان بوده اند.

محمدی یادآور شد: محیطبانان شبانه روز به دل خطر می روند و برای حفاظت از وحوش بی دفاع از جان و سلامتی خود می گذرند و به مقابله با شکارچیان متخلف می پردازند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان منتسب به خانواده ایثارگران (شهید، جانباز، آزاده و رزمنده) دوران دفاع مقدس هستند.

محمدی‌ اضافه کرد: این اداره کل افتخار دارد که ۲ تن از محیطبانانش در حین ماموریت و گشت زنی به علت اصابت با مین های به جای مانده از جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و یک محیطبان دیگر نیز در مواجه با مین افتخار جانبازی را کسب کرد و یک محیطبان دیگر هم حین درگیری با شکارچیان دچار حادثه و جانبازی شد.

وی با اشاره به برگزاری اولین کنگره شهدای محیطبان کشور، افزود: این کنگره اهمیت کار محیطبانان را نشان می دهد که چگونه رفاه و آسایش خود و خانواده را فدای امنیت وحوش و طبیعت می کنند و سلامت انفال را بر حفظ جان خود مقدم می دارند.

به گزارش ایرنا، سازمان حفاظت محیط زیست کشور ۱۳۲ شهید محیطبان را تقدیم کرده که ۱۰ نفر از این شهدا در دوران دفاع مقدس شهید شده اند و مابقی نیز در مصاف با شکارچیان متخلف جانشان را در راه فدای حفظ طبیعت و انفال الهی تقدیم جانان کرده اند.

اولین کنگره ملی شهدای محیطبان دوم و سوم آذرماه امسال به میزبانی شهر اهواز مرکز استان خوزستان برگزار می شود./ایرنا