پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

 

 

 

 

ایلام - نماز جمعه از مهمترین تعالیم تربیتی اسلام و آرمان اولیاء و انبیای عظام است که به یمن استقرار حکومت دینی در جمهوری اسلامی ایران اقامه آن به یک سنت پایدار و تکلیفی الهی و انقلابی تبدیل شده است.

نماز جمعه یک امر پر فضیلت و یک عبادت توام با سیاست است که اهمیت برپایی آن برابر با زیارت خانه خدا و نمایانگر زندگی دنیا و زهد آخرت است.

این فریضه اجتماعی علاوه بر آراستگی های عقیدتی و الهام های سیاسی و اجتماعی باعث تلطیف جان و طهارت روح شده و بر اساس منویات معصومین (ع) انکار علنی و ترک تعمدی آن نیز ابطال دیگر واجبات شرعی را در پی دارد.

این کنگره کامل هفتگی بخاطر منزلت معنوی و ساختار سیاسی خود در کنار رشد فکری ، ارتقای عقلانیت جمعی و تسبیح و تحلیل های مثبت ابزاری آهنگین برای تقویت مشارکت‌های عمومی ، حماسه های ملی و نیز التیامی بر مصائب اجتماعی همانند سیل و زلزله و آسیب فراگیر کرونا و سایر حوادث روز گار هم می باشد.

نهاد نماز جمعه بعنوان قلب تپنده فرهنگی هر شهر و دیار یکی از برکات ماندگار پر شمار انقلاب اسلامی‌ است که از ابتدایی ترین روزهای پیروزی این نهضت الهی با تدبیر و حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و جلوه و جوانه آن هم اکنون در ۹۰۰ شهر کشور نمایان و نورانی است.

این تریبون عمومی بواسطه شکل و محتوای سیاسی و عبادی آن با همه ارگان‌های فرهنگی و منابر و مساجد و مدارس و مراکز علمی و آموزشی منتزع و متفاوت است.

امامان جمعه بصورت مستقیم و غیرمستقیم نمایندگان مقام معظم رهبری محسوب و با حکم ایشان منصوب می شوند و به همین خاطر نیز کلام و گفتارشان نافذ و اغلب متولیان امور اجرایی موظف به پیگیری مطالبات خطیب نماز جمعه می باشند.

امامت جمعه یک شخصیت موجه و متزیّن به صفات حسنه تقوا و طهارت است که از کلیه شئونات علمی و اخلاقی نیز برخوردار است، سنگر نماز جمعه مهمترین کانون جمعیتی و کرانه عظیم عاشقی است که در روز جمعه میزبان قشرهای مختلف جامعه بدون رنگ و نژادی خاص بوده و بطور مرتب و منظم ریز تا درشت مسائل و مشکلات و معضلات گوناگون مردم توسط امام جمعه که نماینده سیاسی مقام معظم رهبری نیز تلقی می گردد تبیین، تشریح و ارائه می گردد و صاحب منصبان اجرایی و تقنینی و قضایی نیز مامور اجرا و برطرف کردن نواقص و کمبودهای مدنظر امام جمعه می شوند.

نماز جمعه با توجه به سوابق و سنوات ثمربخش همواره در کاهش آسیب های اجتماعی ، ترویج و تعمیق نیازهای مردمی و همچنین تبلیغ و تبیین خدمات نظام بسیار مفید و اثرگذار است، مواعظ مکرر و اندرزهای ارزشمند این سفیران صلح و سازندگی به قدری عالی و اثر بخش بوده که زمینه عصیان و جنون اجانب و عداوت و حسادت ایادی استکبار جهانی را مهیا و تاکنون دهها نفر از خطبای منماز جمعه بدست منافقین منحرف مظلومانه به شهادت رسیده اند.

امیدواریم این صدای صادق و این محراب مقدس همچنان از گزند سونامی های سیاسی و جمودهای جناحی مصون و محفوظ بوده و تا ایستگاه آخر عدالت و انسانیت و آزادگی را فریاد کند.

اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پنجم مردادماه سال ۵۸ با حک حضرت امام خمینی(ره) و توسط مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group