پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

 

 

 

 

ایلام - تکیه گردی در روز تاسوعای حسینی، سنتی قدیمی در بین زنان ایلامی است که ریشه در فرهنگ غنی عزاداری در این استان دارد.

همه ساله از ظهر تا غروب روز تاسوعا زنان و دختران ایلامی سنت تکیه گردی را به جای می آورند.

در این رسم قدیمی آنها به مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیات های مناطق مختلف سطح شهر یا نزدیک اطراف خانه های خود می روند.

از دیرباز تاکنون نیمه دوم روز تاسوعا از ظهر تا غروب و قبل از اذان مساجد، تکایا و حسینیه ها متعلق قشر بانوان است که به این اماکن سر می زنند و زیارت می کنند.

در این روز آنها عمدتا به صورت گروهی و خانوادگی به هر تعداد که بتوانند به مساجد، تکایا و هیات رفته و بعد از توقفی کوتاه و زیارت به سمت مسجد، حسینیه یا تکیه دیگر حرکت می کنند.

در این اماکن مقدس هیات امنا و خدام با پخش زیارت عاشورا، ادعیه، قرآن یا مداحی شور خاصی را به آیین تکیه گردی بانوان می دهند و خدام با نذورات مختلفی چون شربت، حلوا، چایی، حلیم، شله زرد و اقلام دیگر از بانوان پذیرایی می کنند.

عمده بانوان نیز اقلام نذری اعم از نقدی و غیرنقدی خود را به خدام مسجد تحویل می دهند و در این اماکن به خواندن نماز، زیارت عاشورا، قران، ذکر صلوات و روشن کردن شمع می پردازند و از تشت های گِل که توسط خدمان از قبل درست شده به نشانه عزادار بودن شانه، سر و پیشانی خود را گِل مالی می کنند.

در طول مسیر هیات های عزاداری هم در خیابان های اصلی یا پرترددترین محل های عبور بانوان با انواع اقلام نذری از آنها پذیرایی می کنند.

مادران فرزندان خود را به سنت تکیه گردی آورده و به تن آنها لباس سیاه می پوشانند و بر پیشانی آنها پیشانی بند می بندند تا در همین اوان کودکی با شعائر حسینی و نهضت کربلا اشنا شوند و خو بگیرند.

با توجه به در پیش بودن شام غریبان شمع فروشان که اغلب نوجوانان هستند بساط کاسبی فروش شمع را در طول مسیرهای تردد بانوان می گسترانند تا بتوانند به آنها برای شام غریبان شمع بفروشند و اندکی از خوان گسترده کرم آقا اباعبدالله الحسین (ع) ارتزاق کنند.

به گزارش ایرنا، هرچند سال گذشته این سنت دیرپا به علت شیوع ویروس کرونا انجام نگرفت اما امسال به مانند سال های گذشته با حضور پرشور زنان و دختران ایلامی برگزار شد.

مسجد صاحب الزمان (عج)، تکیه سید محمدموسوی معروف به تکیه سید، تکیه حضرت ابوالفضل (ع) و حسینیه حضرت ام البنین (س) از مهمترین اماکنی هستند که زنان و دختران ایلامی در این روز به زیارت آنها اهتمام دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group