ایلام- در آستانه دور دوم سفر رییس جمهور به ایلام، اعضای دولت سیزدهم نشست های متعددی را برای تکمیل پروژه های مصوب دور نخست بطور مستمر برگزار می کنند که در ادامه آن، این استان اخیرا میزبان معاون اجرایی رییس جمهور بود.

مدیران ستادی و استانی برای عملیاتی کردن مصوبات سفر نخست رییس جمهور به ایلام تلاش های مستمر و شبانه روزی داشته اند. 

در این راستا، ایلام ماه گذشته مقصد سفر معاون مدیرکل هماهنگی امور استان های نهاد ریاست جمهوری و  پنجشنبه هفته گذشته نیز میزبان معاون اجرایی رییس جمهور بود تا در آستانه دور دوم سفر رییس جمهور، وضعیت تعدادی از پروژه های در دست اجرای دور نخست مورد ارزیابی قرار گرفته و تصمیمات مقتضی برای رفع موانع تکمیل این پروژه ها اتخاذ شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌ جمهور دوم مهرماه سال ۱۴۰۰ در چهارمین سفر استانی خود راهی ایلام شد و در جریان این سفر یک روزه ۱۴۲ مصوبه شامل ۲۷۹ طرح و پروژه مورد موافقت اعضای دولت سیزدهم برای گرهگشایی از مشکلات این استان قرار گرفت.

 

عملیاتی شدن ۸۶ درصدی مصوبات دور نخست سفر دولت به ایلام

معاون اجرایی رییس جمهور می گوید: استان ایلام در سفر نخست رییس‌جمهور ۱۴۲ مصوبه داشت که ۲۷۹ طرح آن معادل ۸۶ درصد اجرا شده یا در حال اجراست ، ۱۰۹ پروژه به طور کامل اجرایی و ۱۴ درصد نیز در دست پیگیری و یا عملیاتی نشده است.

محسن منصوری با بیان اینکه دور اول سفر ریاست جمهور چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان مصوبه شامل عمرانی، تسهیلاتی و اعتباری دیده شد، افزود: سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای مصوبه های دور اول سفر رییس جمهور توسط سازمان برنامه و بودجه محقق شده است.

وی یادآور شد: چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش عمرانی و تسهیلات در دور نخست سفر مصوب شد که یک هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان آن تسهیلات و یک هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان نیز تعهد نهادها است.

 

عزم دولت سیزدهم برای ارتقای زیرساخت های درمانی شهر ایلام

معاون اجرایی رییس جمهور همچنین در بازدید از بیمارستان رازی شهر ایلام گفت: فاز نخست این بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی شهر ایلام با همت دولت سیزدهم بعد از گذشت ۱۳ سال از شروع احداث پروژه، در طول یکسال گذشته تکمیل و بهره برداری رسید.

منصوری ادامه داد: هم اکنون در فاز نخست این بیمارستان، ۱۰۰ تختخواب فعال و رایزنی برای تکمیل دیگر بخش های آن در دست انجام است.

وی اضافه کرد: تکمیل زیرساخت های طرح با حوزه عمرانی سازمان برنامه و بودجه و تجهیز امکانات بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اهتمام دولت نیز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

 

تصفیه خانه ایلام پایان سال آینده وارد مدار می‌شود

بازدید بعدی معاون رییس جمهور از پروژه در حال ساخت تصفیه خانه شهر ایلام بود که در این بازدید مدیرعامل شرکت آبفای استان ایلام گفت: این تصفیه خانه به عنوان یکی از پروژه های مهم مصوبات سفر برای تکمیل نیاز به سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که در صورت تخصیص پروژه طی ۱،۵ تا ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

پرویز ناصری افزود: در سفر رییس جمهور ۹۰۰ میلیارد ریال برای آن مصوب شد که تخصیص این اعتبار به بنیاد مستضفعان، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو محول شد که هرکدام از این سه دستگاه ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبار را پرداخت کنند که سال گذشته ۲۴۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

وی در مورد پیشرفت فیزیکی پروژه هم توضیح داد: سازه طرح دارای ۹۵ درصد پیشرفت و کل پروژه ۵۳ درصد پبشرفت دارد که فاز نخست آن با توجه به اهمیت پروژه در مدیریت پساب شهری، بازچرخانی آب و حفظ محیط زیست فعال شده است و ۷۵۰ لیتر در ثانیه معادل ۴۶ هزار متر مکعب پساب را تصفیه می کند.

استاندار ایلام نیز در خصوص تکمیل این طرح گفت: برای تکمیل این پروژه مهم رایزنی هایی با پتروشیمی به صورت بی یو تی ایلام انجام شده که این شرکت ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه مورد نیاز خود را از پساب تصفیه شده این تصفیه خانه تامین و در مقابل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه را تقبل کند.

حسن بهرام نیا همچنین تاکید کرد: ۳۵۵ میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری به استان ایلام برای حوزه راه اخذ شده و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز مربوط به نهادهایی چون بنیاد مستضعفان است.

وی با اشاره به اهیت پروژه تونل کبیرکوه بویژه در شهرستان های جنوبی استان و خارج کردن این نقاط از بن بست جغافیایی اظهار داشت: ۲۵۰ میلیارد تومان نیز در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به استان به این پروژه ملی تخصیص یافت تا روند تکمیل شدن آن سرعت بگیرد.

 

تکمیل سامانه گرمسیری از پروژه های اولویت دار استان ایلام است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در دیدار معاون اجرایی رییس جمهور تاکید کرد: مردم استان ایلام همواره همراه انقلاب اسلامی، شایسته تکریم و خدمت هستند و نباید مورد غفلت قرار بگیرند.

حجت الاسلام و والمسلمین اله نور کریمی تبار افزود: برخی از مصوبه های ریاست جمهوری تاکنون اجرایی شده و تعدادی از مصوبه ها نیز منتظر اجرایی شدن است.

وی یادآور شد: همچنین یکی از طرح های معطل مانده استان سامانه گرمسیری است که با اهمال کاری و کمبود اعتبارات بلاتکلیف مانده است در حالی که تکمیل این طرح باعث اشتغال، تامین آبیاری اراضی و امنیت می شود.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: راه آهن، ایجاد طرح های تبدیلی و تکمیلی در پتروشیمی و تکمیل پروژه های نیمه تمام از مهمترین نیازها و مطالبات زیرساختی استان ایلام از هیات دولت است./ایرنا