پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

 

✍️سایت ویرا -فرج‌اله صیدمحمدی- پس از دو سال از شیوع ویروس کرونا در کشور ایران که بسیاری از هم‌وطنان سوگوار عزیزان خود شدند و یک ویروس لباس مشکی‌‌ بر تنشان پوشاند ، سفرهای نوروزی شهروندان افسرده، با جاده‌های غیراستاندارد و خودروهای ناامن زمان این عزاداری را تمدید کرد.

 🔹از دردناک‌ترین صحنه‌‌هایی که شهروندان با آن روبرو می‌شوند صحنه تصادف، برخورد و آتش‌سوزی خودروهای ساخت داخل در جاده‌های کم‌عرض و ناهموار استان‌های زاگرس‌نشین بویژه استان ایلام و لرستان است و از آن دردناک‌تر‌ اینکه در برخی از خودروهای ساخت داخل کیسه‌ی هوای این خودروها عمل ننمود و باعث جلوگیری از افزایش مرگ و‌میر نشد.

🔸عدم توجه جدی و مناسب به زیرساخت‌های جاده‌ای استان ایلام ،طولانی شدن زمان احداث پروژه‌های راه‌سازی در ایلام به دلیل نبود اعتبار ، فرسایشی شدن پروژه و آسفالت نامرغوب با زیرساخت(بیس) غیراصولی عواملی هستند تا جاده‌های ایلام با خودروهای ساخت داخل ، مرگ برانند و کیسه‌ هوای مدیران خودروسازان باز نشود.

🔸شمردن تعداد کشته‌های جاده‌های استان و اشاره به آمار و ارقام تعداد تردد‌های جاده‌ای فقط تکرار مکررات است اما با این وضعیت جاده، خودرو و پساکرونا کاری از دست فرهنگ‌سازی ساخته نیست.

🔸هر چند عامل انسانی در سرعت‌ها و سبقت‌‌‌های غیرمجاز و انحراف به چپ از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر جاده‌ای است اما به راستی اگر محورهای مواصلاتی استان ایلام چهارخطه و استاندارد باشند راننده‌ی متخلف می‌تواند عامل مرگ و‌میر سرنشینان خودروی مقابل باشد؟

🔸جاده‌ی ایلام تا مهران بویژه ایلام صالح‌آباد سالهاست شاهد ماشین‌آلات راه‌سازی است چرا پایانی بر این پروژه متصور نیستیم؟این پستی و بلندی‌های جاده‌ها و‌ ناهمواری سطح آسفالت محورها چند مدیر را پَست نموده است که اجازه افتتاح آنها را قبل از رعایت استانداردها داده‌اند؟

🔸دو خودروساز داخلی سایپا و ایران‌خودرو که بواسطه‌ی صدور مجوز مرگی به نام حمایت از تولید داخل با شعار «فروش بیشتر قربانی بیشتر» سالیانه بر حجم ترافیک‌ها و تردد‌های جاده‌ای می‌افزایند، از کی قطعات و متریال ساخت خودرو را بر اساس استانداردهای نه جهانی بلکه منطقه‌ای تعریف و اجرا می‌کنند؟

 🔸باید چند کشته‌ی دیگر به عدد ۱۵ در‌چند روز‌ گذشته‌ی استان ایلام افزوده شود تا اشک وزارت راه و شهرسازی درآید و توجه ویژه‌تری به زیرساخت‌های راه استان ایلام نماید؟

🔸رانندگانی که بلاشک اکثریت آنها خود را بهترین راننده کشور می‌دانند کی فرهنگ رانندگی، سرعت مطمئنه و ممانعت از سبقت ممنوع را به جای دعا و‌ مناجات آویزان فرمانشان می‌کنند تا کمتر شاهد قرائت فاتحه بر سر‌مزار کشته‌های تصادفات باشیم؟

🔸نکته‌ی دیگری که متاسفانه برخی از رسانه‌های استان با آن مواجه هستند انتشار تصاویر تصادفات جاده‌ای به دلیل ارزش خبری برخورد، بدون کم و کاست و رتوش و ... در فضای مجازی است که تاثیر سوء آن تا روزها نمک بر زخم‌های بیشمار ایلامی‌هاست ؛ به جای آنکه تبدیل به کانال حوادث ‌شوند به مطالبه‌گر‌ جاده باکیفیت‌تر از مدیران ارشد استان و فرمانداران شهرستان‌ها باشند.

🔸گفتنی است در شرایط موجود که نه خودروها از ایمنی حداقلی برخوردارند و نه جاده‌های استان از استاندارد لازم بهره می‌برند، رانندگان پس از آنکه در قصابی‌ها شاهد قصابی گوسفندان و خرید گوشت قرمز و‌ جگروز‌ بودند و بلوط‌های زاگرس را عریان از شاخ و برگ نمودند؛به فکر دقت در رانندگی باشند و بیشتر از این کام تلخ خود و هم‌شهریانشان را تلخ‌تر ننمایند.

🔸آنچنان که از شواهد و قرائن امر بر می‌آید جاده‌ها پس از کرونا ویروسی شده‌اند و یکی از عوارض کرونا کاهش آستانه‌ی تحمل و شعاع دید و قدرت تصمیم‌گیری لحظه‌ای در رانندگی است که کارشناسان علوم پزشکی می‌توانند ویروس «جاده و خودرو» را به عنوان ویروس جهش‌یافته در پیک‌های جدید معرفی نمایند.

@weerair

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group