پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

مهندس تقی‌پور مدیر عامل پتروشیمی ایلام در گفتگو با روابط عمومی این شرکت با تبریک چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز دهه پنجم انقلاب و هم‌چنین تبریک عید نوروز  و با آرزوی سال پر از خیر و برکت توام با عزت و افتخار برای ملت ایران و مردم شریف ایلام و همکاران پرتلاش شرکت و سایر همکاران در هلدینگ خلیج فارس و پترول گفت:تلاش ما بر این است تا با همت و کوشش مجموعه‌ی مدیریت و همکاران در سال ۹۸ فاز دوم پتروشیمی ایلام به تولید رسیده و پروژه‌ی الفین به عنوان بزرگترین الفین غرب کشور به عنوان یک سند افتخار برای پتروشیمی ایران بهره‌برداری شود.

مدیر عامل پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه ۲۶ سال است که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در مقاطع مختلف در پتروشی‌های بند امام و ماهشهر و گاز گاز مایع با سمت‌های مختلف حضور داشته‌ام افزود:حضور در استان و پتروشیمی ایلام یک فرصت مغتنم برای اینجانب و همکاران جهت بهره‌برداری از پروژه‌های شیرین‌سازی و الفین محسوب می‌شود.

وی حضور در کنار همکاران در صنعت پتروشیمی را افتخار آمیز عنوان کرد و ابراز داشت:بهترین لحظات عمر بنده در کنار صنعتگران پتروشیمی سپری شده است.

وی با ذکر خاطره‌ای به دوران اولیه‌ی حضور در صنعت پتروشیمی در بندر امام اشاره داشت و افزود:پس از جنگ تحمیلی عزم و اراده‌ی راستین برای بازسازی مناطق جنگ‌زده آغاز شد و شور و شعف فراوانی در نزد کارکنان پتروشیمی بندر امام نیز شکل گرفت.

وی ادامه داد: اولین کشتی اتیلن مایع در سال ۷۴ در پتروشیمی بندر امام بارگیری شد که حاصل تلاش و همکاری مجموعه‌ی همکاران اینجانب در این صنعت بود.

مهندس تقی‌پور با بیان اینکه پتروشیمی ایلام به عنوان پیشانی توسعه صنعتی استان در کشور مطرح می‌باشد افزود:با بهره‌برداری از فاز ۲ پتروشیمی ایلام و تولید اتیلن در این شرکت و ایجاد ارزش افزوده و راه‌اندازی صنایع پایین‌دست با محصولات بنزین پیرولیز، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن و نفت کوره آینده صنعت در استان ایلام امیدوارکننده و درخشان است.

وی با ذکر این نکته که در سال ۹۷ بیش از ۷۰ هزار تن به خارج از کشور صادر و ۶۴ هزار تن در اختیار واحدهای داخل کشور قرار گرفته است افزود:ظرفیت واحد HD در سال ۳۰۰ هزار تن و ۴۰ تن در ساعت است که هم‌اکنون کمتر از ظرفیت اسمی و با ظرفیت ۱۵ تا ۲۵ تن در ساعت به تولید می‌پردازد.

مدیر عامل پتروشیمی ایلام گفت: با احداث پالايشگاه گاز ايلام و به منظور پالايش گاز ميادين گازی تنگ بيجار و کمان‌کوه واقع در استان ايلام، طرح مجتمع پتروشيمی ايلام جهت استفاده از محصولات اتان  و C3+ و C5+ اين پالايشگاه, پس از مطالعات اقتصادی در جلسه 947 هيئت مديره شرکت ملی صنايع پتروشيمی در تاریخ 18/04/81 مورد تصويب قرار گرفت و متعاقباً در تاريخ 10/06/81 در شورای عالی اقتصاد به تصويب رسيد.

وی ادامه داد: شرکت پتروشيمی ايلام در تاريخ ۱۵ تیرماه ۸۲ تأسيس و مراحل احداث مجتمع، در زمينی به وسعت 122 هکتار در بخش چوار در فاصله 18 کيلومتری شمال غربی شهر ايلام آغاز شد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی ایلام مشتمل بر دو فاز می باشد که فاز اول مجتمع شامل واحد پلی اتیلن سنگین ، یوتیلیتی و آفسایت و برق و بخار می باشد که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و به دلیل عدم تامین خوراک از محل فاز دوم مجتمع ( پروژه های الفین و شیرین سازی خوراک)  با احداث یک خط لوله 10 اینچی به طول 132 کیلومتر با استفاده از اتیلن موجود در خط اتیلن غرب در آبان ماه 1392 در مدار تولید قرار گرفته است افزود: فاز دوم این مجتمع نیز شامل پروژه های گوگرد زدایی خوراک (SRU) و الفین می باشد که واحد گوگردزدایی در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 97% داشته و تا پایان سال جاری راه اندازی می‌شود و پروژه الفین نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از 94% تا پاییز سال آینده راه اندازی خواهد شد.

مهندس تقی‌پور به محصولات تولید شده در این مجتمع اشاره کرد و افزود: محصول فاز اول پلی اتیلن سنگین می باشد که در گریدهای پایپ (Pipe)، تزریقی (Injection)، فیلم (Film) و دمشی (Blow Molding) تولید می‌‌شود و بر اساس تقاضای بازار و سیاستهای شرکت هرکدام از این گریدها در برنامه تولید قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از فاز دوم محصولاتی نظیر اتیلن، بنزین پیرولیز، پروپیلن در گریدهای شیمیایی و پلیمری و سوخت مایع نیز به سبد محصولات پتروشیمی ایلام اضافه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام افزود:عمده محصولات این شرکت به کشور چین صادر می‌شود و علاوه بر آن کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه نظیر ترکیه ، عراق و افغانستان و کشورهای اروپایی نظیر بلغارستان و ایتالیا نیز جزء بازارهای هدف پتروشیمی ایلام می باشند.

نایب رئیس هیات مدیره پتروشیمی ایلام با بیان اینکه در حال حاضر خوراک فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام که اتیلن می باشد از خط اتیلن غرب از منبع پتروشیمی های عسلویه تامین می‌شود افزود: با بهره برداری از فاز دوم و راه اندازی پروژه الفین خوراک از محل پالایشگاه گاز ایلام تامین شده و وابستگی پتروشیمی ایلام به خط اتیلن غرب قطع خواهد شد.

وی به دستاوردهای بزرگ این شرکت اشاره کرد و افزود: پتروشیمی ایلام علاوه بر بحث اشتغال و فعالیت های اقتصادی دستاوردهای بسیار زیادی داشته است.

شاپور تقی‌پور افزود: دریافت گواهینامه های ایزو شامل 2007:ISO9001:2015, ISO14001:2015,OHSAS 18001 

و دریافت گواهینامه ایزو ISO10668:2010 و  دریافت تقدیر نامه دو ستاره از هفتمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در سال 95 از مهمترین دستاوردهای این شرکت محسوب می‌شود.

وی به کسب لوح واحد نمونه بخش صنعت استان در بیست ونهمین جشنواره واحدهای نمونه سال 96 اشاره داشت و افزود: دریافت تندیس زرین در اجلاس سراسری و ملی یکصد برند برتر و ارزش آفرین در سال 96 و کسب گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کنندگان از سازمان صنعت ، معدن و تجارت در سال 96 و دریافت تندیس زرین ، نشان عالی برند ارزش آفرین ملی ، نشان لیاقت مدیریت و کار آفرینی و نشان اعتماد مصرف کننده از پنجمین گردهمایی بزرگ مسئولین دولت و مدیران بنگاههای برتر اقتصاد ایران در کنگره سراسری برند ملی / اقتدار ملی در سال 97  از دیگر افتخارات مجتمع پتروشیمی ایلام است.

وی ادامه داد: کسب لوح شرکت برتر در ارزیابی زیست محیطی شرکتهای تابعه هلدینگ خلیج فارس در سال 97و  دریافت تندیس سیمین صنعت سبز از سازمان محیط زیست کشور در سال ۹۶ از دیگر دستاوردها و افتخارات مجتمع است.

مهندس تقی‌پور به اهمیت پتروشیمی ایلام از لحاظ اقتصادی و ارزآوری برای کشور اشاره کرد و افزود:با توجه به اینکه قسمت عمده محصولات مجتمع ( نزدیک به 80%) به خارج کشور کشور صادر می شود مطمئناً این واحد صنعتی از اهمیت بسیار زیادی در بحث اقتصادی و ارزآوری کشور برخوردار می باشد و با بهره‌برداری از فاز دوم مجتمع و افزایش سبد کالای این مجتمع و افزایش ظرفیت آنها این مهم بیش از پیش نمود خواهد داشت.

وی به راه‌اندازی واحد هیدروژن و فلر پتروشیمی ایلام طی ۶ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی واحد هیدروژن ۱۶۰۰ متر مکعب در ساعت هیدروژن تولید شده است.

وی در پایان گفت: پتروشمی ایلام از لحاظ وسعت، ظرفیت تولید و تعداد واحدها فرآیندی بزرگترین پتروشیمی غرب کشور می‌باشد

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group