پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

 

 

 



ایلام - کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: نخوردن غذا با رعایت شرایط ویژه تغذیه سالم نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد بهداشتی تغذیه می توانند روزه بگیرند و روزه داری به بهبود واکنش بدن مقابل عوامل استرس زا کمک می کند.

دکتر اسد احسان زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ما اظهار داشت: روزه داری سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیانبار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود.

وی در خصوص افراد بیمار نیز افزود: بیمارانی که پیوند اعضا شده‌اند، نباید روزه بگیرند اما روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است.

کارشناس مسوول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام تاکید کرد: روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص می توانند اقدام به روزه داری کنند.

دکتر احسان زاده یادآور شد: در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته اند، توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته پس از بیماری اقدام به روزه داری نکنند.

وی ادامه داد: همچنین افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی - عروقی، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند، بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری افرادیکه مطمئن نیستند روزه برای آنها ضرر دارد یا خیر برای احتیاط از انجام این فریضه الهی پرهیز کنند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آنها حاصل شود.

کارشناس مسوول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام توصیه کرد: برای پیشگیری از هرگونه عوارض روزه داران از داروهای هورمونی مانند داروهای ضدبارداری خوراکی، داروهای استروژنی، استروئیدهای آنابولیک و ... به صورت خودسرانه استفاده نکنند.

دکتر احسان زاده یادآور شد: از جمله مشکلات رایج در روزه داری یبوست، سوء هاضمه و نفخ افت فشار خون، سردرد، افت قند خون، گرفتگی عضلات، زخم معده، سنگ کلیه و درد مفاصل است.

وی تاکید کرد: برای درمان این مشکلات از مصرف زیاد غذاهای تصفیه شده خودداری شود، افزایش مصرف آب و مایعات کافی، مصرف سبزیجات در وعده سحری، پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای ساده در وعده سحری، مصرف غذاهایی که منبع غنی از کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم مورد توجه قرار گیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group