پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

 

 

 سایت ویرا-علیرضا فاضلی - تقویم محرم به مهمترین برگ خود رسید و عاشورایی دیگر برپا شد و مردمان دیار ایلام بار دیگر جلوه هایی ناب از دلدادگی خود به خاندان عصمت و طهارت بویژه حسین بن علی علیه السلام را به نمایش گذاشتند.

 امروز جای جای استان ولایمتدار ایلام شور و نوای حسینی به خود گرفته بود و مردم عزادار آقا و مولایشان بودند.

همه جا و همه کس سیاه پوش عزای حسین (ع) بود و صدای مداحی و مرثیه سرایی به گوش می رسید.

مراسم عاشورای حسینی که طی ۲ سال اخیر با شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییراتی شد و سال گذشته انجام نگرفت و سال ۹۹ هم به صورت محدود و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محوطه مصلی برگزار شد.

اما امسال باتوجه به فروکش کردن نسبی کرونا، میدان ۲۲ بهمن ایلام بار دیگر حلقه اتصال دوستداران اهل بیت شد و عاشورا بعد از ۲ سال وقفه اجباری شوری محرمی به شهر بخشید.

هیات های عزاداری مساجد، تکایا و حسینیه ها از نقاط دور و نزدیک شهر خود را به ۲۲ بهمن میدان مرکزی شهر رساندند و برای مقتدای مظلوم شان بر سر و سینه و زنجیر می زدند.

مراسم عاشورای حسینی باوجود گرمای شدید هوا با حضور پرشور مردم برگزار شد و بسیاری از افراد ساعت ها پیش از شروع رسمی عزاداری خود را به هسته مرکزی شهر رسانده بودند.

گرمای کلافه کننده هوا نیز مانع عزاداری و حرکت دستجات و عموم مردم نشد و همگان از هر قشر و سنی و در هر پست و جایگاهی با هر شغل و حرفه ای زن و مرد آمده اند تا با امام زمانشان که صاحب عزای اصلی است، همدردی و به ایشان عرض تعزیت و تسلیت کنند.

در آیین عزاداری عاشورا امسال هم دستجات سینه و زنجیرزن مساجد، هیات های مذهبی، تکایا و حسینیه های سطح شهر با نظم و انضباط خاصی از جایگاه عبور کردند و از هر هیاتی یک مداح در جایگاه به مداحی و نوحه سرایی می پرداخت.

امروز در همه جای ایلام جلوه هایی از عاشقی مردم مومن را می توان دید، یکی نذری می داد، یکی سربند سیاه بر پیشانی خود یا کودکش بسته بود و آن دیگری لباسش را به نشانه عزا و شریک شدن در غمی بزرگ گل مالی کرد.

دیگری علمدار دسته سینه زنی شد، یکی کتل به دست، تعدادی سینه زن و زنجیر زن، نواهای عاشورایی در هم می پیچد و همه با تمام وجود آمدند از این دریای عشق و دلدادگی به فرزندان زهرای اطهر (س) توشه ای بردارند و ذخیره ای معنوی برای دنیا و آخرت خود پس انداز کنند.

امروز دیدن افراد سینه زن و زنجیر زن سیاه پوش صحنه ای هرچند تکراری اما زیبا و دلنشین بود و دسته های و هیات های عزاداری با بیان اشعار و مرثیه سرایی به زبان فارسی، کردی یا دیگر گویش های مختلف محلی واقعه عاشورا را در قالب شعر برای سوگواران بیان می کردند.

همه و همه فارغ از سن، سواد، میزان درآمد، شغل، جایگاه اجتماعی آمده اند، زن و مرد، پیر و جوان، خرد سال و کهنسال خود را به مراسم عزای ارباب شان رسانده اند تا ارادت خود را به ایشان و شهدای کربلا نشان دهند.

عده ای بر سر و روی عزاداران و برای کاستن از گرمای سوگواران آب یا گلاب می پاشیدند، برخی اسپند دود می کردند، عده ای با حضور در پایگاه انتقال خون اقدام به اهدای خون خود به بیماران در قالب نذر خون می کردند و برخی نیز در ایستگاه های صلواتی با اقلام خوراکی پذیرای عزاداران بودند.

مغازه داران نیز به احترام و حرمت روز عاشورا کرکره مغازه خود را پایین کشیدند و با قفل کردن محل کسب درآمد خود به خیل جمعیت سوگواران پیوستند تا با اقامه عزا و ماتم ره توشه ای برای قیامت خود ذخیره کنند.

بسیاری از رانندگان به ویژه جوانان خودروهای خود را با اسامی شهدای کربلا یا نوشته هایی متناسب با این ماجرا ماشین نویسی کردند و برخی نیز اقدام به گلِ مالی وسیله نقلیه خود کرده اند و تعدادی از جوانان با مالیدن گِل بر سر یا لباس خود، تعدادی با نوارها و آهنگ های عاشورایی به امام شهیدشان عرض علاقه و ارادت داشتند.

در این آیین باشکوه حضور نوجوانان و کودکانی که شاید هیچ درکی از واقعه عاشورا نداشته باشند با سربندهای عاشورایی و لباس های مشکی و شال های سیاه یا سبز که بیانگر عزادار بودن آنها از این واقعه است جلوه ای خاص به این مراسم داده بود.

مشارکت جوانان با تیپ های مختلف و همچنین زنان و مردان مسن و پا به سن گذاشته و عصا به دست و نوزادانی که در آغوش مادران خود با آرامش خفته اند یا با چشمانی بیدار نظاره گر مراسم هستند از دیگر زیبایی های عاشورای حسینی امروز بود.

جمعی نیز با برپایی ایستگاه های صلواتی با اقلام خوراکی چون آب، شربت، چایی، خرما کام عزاداران و سوگواران مکتب خونین عاشورا شیرین کردند.

برخی نیز از این فرصت استفاده کرده با توجه به در پیش بودن شام غریبان و رسم روشن کردن شمع بساط فروش شمع پهن کردند که با فروش شمع به عزاداران از این محلی کسب روزی حلال کنند.

حضور نیروهای انتظامی برای برگزاری نظم و امنیت و آرامش مجلس عزای تاسوعا، و ماشین های آتش نشانی و یگان های امدادی اورژانس و هلال احمر برای رسیدگی به بیماران یا مصدومان احتمالی این آئین نیز نمود خاصی داشت.

یک عده نیز به شیوه ای زیست محیطی به آیین عاشورا احترام گذاشتند و با در دست داشتن نایلون های بزرگ اقدام به جمع آوری لیوان ها و ظروف یکبار مصرف ریخته شده در زمین را جمع آوری می کردند.

برخی هیات ها حرکت اسرا یا آرایش جنگی سربازان امام حسین (ع) و یزید را به نمایش می گذاشتند و یکی از هیات ها هم در فضایی خاکی در نزدیکی جایگاه اقدام به بازسازی واقعه عاشورا کرده بود که با استقبال عزاداران مواجه شد.

مراسم عاشورا تا ظهر ادامه یافت و بعد پایان مراسم نماز ظهر به یاد آخرین نماز ظهر عاشورای حضرت سیدالشهدا و یارانش به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در مصلی شهر ایلام برگزار شد./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group