پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

 

 



ایلام - سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تنها حدود ۶۱ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاع دارند و ۳۹ درصد نیز از بیماری خود بی اطلاع هستند.

دکتر علی نیکونهاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: ۴۷ درصد بیماران برای درمان بیماری خود دارو دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه فشارخون بالا سومین عامل کشنده در دنیا است، افزود: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده شیوع فشارخون بالا در استان در جمعیت ۱۸ سال و بالاتر ۳۰ درصد است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: نکته مهم در پیشگیری و کنترل فشارخون بالا بدون علامت بودن این بیماری و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود و نیز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است.

دکتر نیکونهاد گفت: این بیماری به عنوان قاتل خاموش معرفی می شود و عوامل رفتاری غلط مرتبط با شیوه زندگی افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشارخون بالا قرار می دهد.

وی اضافه کرد: بیماری فشارخون بالا اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، مزمن کلیوی و سکته مغزی در جهان و ایران است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به پاندمی کرونا نیز اشاره کرد و افزود: طی پاندمی کرونا بیماران مبتلا به فشارخون بالا با تهدید بیشتری مواجه هستند زیرا از یکسو در صورت ابتلا ۱۹ دچار عوارض شدیدتری می شوند و از سوی دیگر ممکن است مراقبت بموقع دریافت نکنند.

دکتر نیکونهاد با تاکید بر اینکه این بیماری می تواند به راحتی در منزل یا مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود، اظهار داشت: مصرف زیاد نمک، اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک کافی، مصرف دخانیات و استرس از جمله عوامل رفتاری غلط افراد در رابطه با این با این بیماری است.

وی تاکید کرد: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشار خون بالا عدم اطلاع افراد از بالا بودن میزان فشار خون خودشان است، امیدواریم همه افراد فشارخون خود را اندازه گیری و اطلاعات خود را در خصوص فشار خون افزایش دهند و اقدامات لازم برای درمان و کنترل آن انجام دهند تا سالم بمانند و عمر طولانی تری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت این بیماری بویژه طی یک سال اخیر به علت شیوع پاندمی کرونا اتحادیه جهانی فشارخون امسال نیز همانند سالیان گذشته ۱۶ ماه می میلادی مصادف با ۲۷ اردیبهشت را به عنوان روز جهانی فشارخون اعلام و شعار امسال "با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن عمر طولانی تری داشته باشید" قرار داده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group