پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

در غربی‌ترین نقطه از بزرگ‌ترین الفین غرب کشور و حوالی چشم واحد شیرین‌سازی ، نجاتگر آتش‌نشانی مشغول به فعالیت است که تاکنون جان تعداد زیادی از هم‌وطنان را نجات داده و با عملیات غواصی نیز پیکر افراد غریق را از آب بیرون کشیده است. او از غواصی به آتش‌نشانی رسیده است.


🔹در انتخاب جمله کوتاه اما پر از مفهوم غواصِ آتش‌نشان یا اتش‌نشانِ غواص به سر می‌برم که یاد ۱۸ غواص شهید عملیات کربلای ۴ که با دست بسته به درجه رفیع شهادت نائل آمدند ناخودآگاهم را به سمت و سوی دفاع مقدسی برد که مردان و زنان این سرزمین ۸ سال با دست بسته به نبرد اهریمن رفتند و در سوی دیگر شهادت مظلومانه شهدای اتش‌نشان در ساختمان پلاسکو غم و اندوه بی‌پایانی را در قلب ملت ایران رقم زد و بدین ترتیب هر وقت اسم غواص و آتش‌نشان به میان می‌آید واژه‌ی شهادت سرزمین مادری را مغموم و البته عطرآگین می‌کند.
🔹کنیه‌ی غواص زندگی است و نام دیگر او ناجی است و آنگاه که غواص دل در گرو انسانیت دارد و برای نجات جان یک انسان و یا کشف یک غریق دل به آب می‌زند دریادلی است که مخاطرات زیادی او را تهدید می‌کند.
یکی از این غواصان فداکار کشور و استان، حمزه محمدی ؛ نجاتگر آتش‌نشان شرکت پتروشیمی ایلام است که با به خطر انداختن جان و زندگی خود بارها اجساد کم‌رمق یا بی‌رمق و غرق‌شده در رودخانه‌های آرام و خروشان کشور را از آب بیرون کشیده است و در این مسیر نستوه و استوار هم‌چون قلاقیران از پای ننشسته است.
🔹ناآرام است. گویی همین دیروز جوان اصفهانی را از عمق آب‌های خروشان و دره ناشناخته ویژدرون از آب بیرون کشیده است و وقتی از عملیات سخت و نفس‌گیر و ۲۰ ساعته خود و همکارانش در هلال‌احمر استان سخن می‌گوید گویی خطرناک‌ترین عملیات امداد و نجات خود در طول ۱۳ سال همکاری با هلال‌احمر را تجربه کرده است.
🔹حمزه محمدی علی‌رغم فشار کاری اما پس از اطلاع و گزارش یک حادثه در منطقه‌ی ویژدرون با هماهنگی با علی قبادی رئیس واحد آتش‌نشانی پتروشیمی ایلام و روح‌اله رمضانی رئیس HSE مجتمع به منطقه اعزام می‌شود و در محل متوجه می‌شود که جوان و دره‌نورد غیر بومی به دلیل نداشتن جلیقه نجات و ناآشنایی با منطقه و دره‌ی وحشی "دیژدرون" از ارتفاع سقوط نموده و غرق شده است.
🔹به همراه ۶۰ امدادگر و حدود ۳ کیلومتر پیمایش سخت و طاقت‌فرسا به ویژدرون می‌رسد ، همان نقطه‌ای که در یک سال گذشته چندین نفر را یا به کام مرگ کشانده است یا موجب مصدوم شدن تعدادی از هم‌وطنان شده است.
🔹حمزه و همکارانش پس از ۲۰ ساعت عملیات سخت و نفس‌گیر موفق به کشف و شناسایی جسد فرد غرق شده می‌نمایند اما این عملیات تنها عملیات نجاتگر اتش‌نشان پتروشیمی ایلام نیست.
🔹حمزه از رسته‌ی فعالیت در محیط صنعتی پتروشیمی ایلام به عنوان نجاتگر آتش‌نشان سخن می‌گوید که این رده در واحدهای صنعتی از بالاترین درجات کاری محسوب می‌شود.
🔹وی انگیزه خود از ورود به غواصی را محدودیت‌های استان ایلام در نبود غواص و ورود غواص‌های غیربومی از بندرعباس و اهواز و دیگر مناطق کشور به استان عنوان می‌کند و همین امر انگیزه‌ای برای ورود او به عرصه‌ی غواصی است.
🔹 محمدی در ادامه‌ی فعالیت‌های نجاتگرانه و غواصی‌اش می‌افزاید: شخصی که یکی از اعضای خانواده‌اش را از دست داده بود علاوه بر جان ،مالش را نیز با درخواست هزینه‌های گزاف از طرف غواصان از دست می‌داد و همین امر باعث شد تا به صورت کاملا رایگان پیکر هم‌شهریان را البته با اندوه از آب بیرون بکشم.
🔹محمدی از وضعیت اسفناک غواصی و نجات غریق در استان سخن می‌گوید و اظهار نارضایتی می‌نماید و از اینکه اموزش و تجهیزات کافی و حرفه‌ای به ندرت یافت می‌شود گله‌مند است.
🔹حمزه محمدی در یک سال گذشته ۵ عملیات امداد و نجات شامل ۳ امداد کوهستان و ۲ غواصی موفق برای شناسایی افراد غرق‌شده داشته است.
🔹حمزه که برای فعالیت‌های خارج از شرکت از بیمه‌ی خاصی برخوردار نبوده است،تلخ‌ترین کشف و شناسایی در عمق رودخانه‌های استان را کشف جسد دو نونهال و نوجوان غریق ۸ و ۱۲ ساله عنوان می‌کند که در قلعه‌تسمه دره‌شهر غرق شوده بودند.
🔹وی این حادثه‌ی تلخ را این‌گونه توصیف می‌کند که وقتی پسر ۱۲ ساله در آب افتاده بود نونهال ۸ ساله سعی در نجات او داشته است که هر دو در آب غرق می‌شوند و دو خانواده را برای همیشه داغدار نموده‌اند.
🔹وی ادامه می‌دهد: زمانی که با پیکر معصوم نونهال ۸ ساله مواجه شدم بخشی از پوست نازک صورت او توسط ماهی‌های سطح رودخانه خورده شده بود و این صحنه پس از سالها تاکنون از ذهن من پاک نمی‌شود.
🔹این نجاتگر آتش‌نشان شرکت پتروشیمی ایلام در ادامه به نجات جان ۸ نفر در طول فعالیت خود اشاره کرد و گفت:در یک امداد و نجات در ابتدای ورودی ویژدرون یک زن و شوهر در حال غرق شدن بودند که با واکنش سریع و بهنگام هر دو را از مرگ حتمی نجات دادم.
🔹وی با توصیه به مردم برای پرهیز از شنا در سدها و رودخانه‌هایی که شنا در آنها ممنوع است ادامه داد:غواصی و کشف جسد یک فرد غرق شده در رودخانه‌ای که شنا در آن ممنوع است بایستی پس از دستور مقام قضایی صورت گیرد و غواصان باید پس از اخذ مجوز نسبت به کشف و شناسایی و خروج جسد یا اجساد اقدام نمایند که همین امر عملیات را با تاخیر مواجه می‌کند.
🔹محمدی به عملیات امداد و نجات در استان‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان نیز اشاره کرد و بیان داشت:بهمن پرورش غواص کرمانشاهی که چند سال سابقه حضور در جبهه و دفاع مقدس را نیز دارا می‌باشد اسطوره غواصی ایران است و به کار و توانمندی او ایمان دارم.
🔹حمزه محمدی از جمله آماده‌ترین و فداکارترین غواصان کشور و استان ایلام است که دوره‌های آموزش غواصی و امداد و نجات و کوهستان را در نیشابور،مشهد،کیش و بندرعباس با موفقیت گذرانده است.
🔹او تمام فعالیت‌ها و اقدامات خود را با نام شرکت پتروشیمی ایلام انجام می‌دهد و به این برند افتخار می‌کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group