پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

 

 

 

ایلام - تولید سریال حماسه فاتحان میمک در ایلام با حضور مسوولان کلید خورد، این فیلم مظلومیت مردم استان و دلاورمردهای رزمندگان این منطقه را در دوران دفاع مقدس به تصویر می کشد.

سینمای دفاع مقدس با وجود تعدد تولیدات چهار دهه‌ای خود، ادای دین چندانی به دلاورمردان بزرگ جنگ تحمیلی نداشته است، این گونه در دهه ۶۰ و ۷۰، بیشتر معطوف عملیات‌های جنگی و نبردهای متقابل و مستقیم بود و دوربین، عموما در میدان نبرد و خط مقدم حضور داشت.

به طور قطع ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی دوران دفاع مقدس بهتر می‌تواند تصویر حماسه‌های آن دوران را در اذهان حک کند.

با این اوصاف، قرار است سریال فاتحان میمک در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای با هدف معرفی نقش عشایر استان ایلام تا ۹ ماه آینده در محل رشادت رزمندگان اسلام و در منطقه عملیاتی میمک تولید شود.

یکی از اولین عملیات‌هایی که در تاریخ دفاع مقدس اتفاق افتاده عملیات ضربت ذوالفقار (میمک) است که کار مشترک گروه‌های مردمی و ارتش جمهوری اسلامی بوده است.

ارتفاعات میمک بواسطه موقعیت جغرافیایی و اشراف بر خاک ۲ کشور ایران و عراق از اهمیت راهبردی برخوردار بود و در اختیار داشتن این ارتفاعات برگ برنده نیروهای نظامی کشور فاتح محسوب می‌شد.

۲۰ شهریورماه سال ۵۹ و ۱۰ روز قبل از حمله رسمی عراق به ایران صدام در حرکتی غافلگیرانه و متجاوزانه بلندی‌های استراتژیک میمک را به تصرف خود درآورد تا پیروز جنگ تحمیلی باشد.

صدام با حضور در این ارتفاعات و نشان دادن اقتدار پوشالی خود بر نقش موثر و تاکتیکی ارتفاعات میمک صحه گذاشت و داشتن ارتفاعات میمک را عاملی موثر برای پیروزی قاطعانه در جنگ علیه ایران اسلامی می‌دانست.

اما او در معادلات خود مردم جان برکف و سلحشور ایران را دست کم گرفته بود و تنها قوای نظامی ایران را می‌دید که از لحاظ نیرو و تجهیزات، عراق بر آنها چربش داشت اما مردم و قدرت دفاعی آنها را نادیده انگاشته بود و غافل بود از اینکه از سوی همین مردم نابود می‌شود.

دشمن بعثی با وجود اینکه تا بن دندان مسلح بود و از پشتیبانی دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی بهره می‌برد اما مردم استان ایلام با دست خالی و تنها با هدف دفاع از سرزمین و آیینشان به مقابله با متجاوزان برخاستند و در این راه حماسه‌های بی‌بدیلی را خلق کردند.

مردم ایل خزل و دیگر عشایر و ایلات استان ایلام که میمک را متعلق به خود و محل قشلاق عشایر خود می‌دیدند، این موضوع را برنتافته و برای بازپس‌گیری این منطقه به میدان رزم آمدند و همپا و هم‌دوش ارتش جمهوری اسلامی ایران برای خروج متجاوزان از میمک تلاش کردند.

این عملیات اولین حمله آفندی نظامی در تاریخ جنگ هشت ساله تحمیلی محسوب می‌شود که با فداکاری‌ها و رشادت‌های مردان سلحشور ایل خزل ایلام، عشایر ایلام و ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۹ دی سال ۵۹ انجام و به اولین پیروزی رزمندگان اسلام منجر شد.

با تصرف ارتفاعات میمک با ۱۵ کیلومتر طول و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی‌های کله‌قندی و قله‌های ۶۲۰ و ۶۲۵ و ۵۴۰ میمک تثبیت شد و همچنین در این عملیات ۲۰۰ کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group