ایلام - فعال فرهنگی و رسانه ای استان ایلام گفت: شوک آفرینی و شوق انگیزی ۲ ویژگی و رسالت مهم رسانه ها در شرایط شیوع کرونا در استان و کشور است.

محمد رستمی روز پنجشنبه در کارگروه مجازی کرونا اظهار داشت: باید در شرایط خاص کرونا از طریق رسانه در زمینه آگاه سازی بیشتر مردم در مقابله با کرونا اقدام شود و گاهی موارد نیز باید از طریق کانال رسانه برای مردم جامعه شوق ایجاد کنیم که مردم از استرس نیز به دور باشند.

وی با بیان اینکه رسانه ها به دلیل نفوذ بالا در جامعه می‌توانند فرهنگ استفاده از ماسک در استان را نهادینه کنند، افزود: رسانه ها ضمن توجه کردن به مسایل اجتماعی از موضوع فرهنگ سازی مقابله با کرونا غافل نشوند.

وی تاکید کرد: با همگرایی و همدلی مجموعه های رسانه ای استان نظیر سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج رسانه و خانه مطبوعات استان می توان در فرهنگ سازی استفاده از پروتکل های بهداشتی توسط جامعه محلی نقش‌آفرینی کنیم.

رستمی تاکید کرد: رسانه ها باید شرایط سنج و مشارکت جو باشند و خود را در مشکلات و سلامت مردم سهیم بداند.

فعال رسانه ای ایلام اضافه کرد: اگر چنانچه رسانه ها در زمینه مقابله با کرونا تولیداتی فاخر و ارزشمند داشته باشند فرد فاقد ماسک از نزدن ماسک و عدم رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی در جامعه احساس خجالت و شرم می کند.

رسانه ها بین گویندگی و گیرندگی تعادل برقرار کنند

رستمی با بیان اینکه رسانه ها باید بین گویندگی و گیرندگی تعادل و توازن برقرار کنند، افزود: رسانه ها در کنار انتقال گفته های مسوولان به جامعه، باید خواسته ها و دغدغه های مردم را نیز به مدیران انتقال دهند.

وی از رسانه ها خواست: کاملا خلاقانه و منطقی به مقوله مقابله با کرونا توجه کنند که در صورت تحقق این امر خواسته رسانه برای جامعه و مردم مقبولیت پیدا می کند.

وی پیشنهاد کرد: قرارگاه مبارزه با کرونا با شنیدن صدای واحد و محوریت بهداشت و درمان در استان ایجاد شود.

فعال حوزه رسانه ایلام گفت: این قرارگاه پیشنهادی دارای شش سرفصل است که سرفصل نخست آن شامل آموزش عمومی محله محور، مسجد مدار و آگاه کننده است.

وی سرفصل دوم را در خصوص موضوعات و فرهنگ سازی عبور و مرور درون شهری و برون شهری و همچنین حمل و نقل عمومی عنوان کرد.

رستمی در خصوص فصول سوم، چهارم، پنجم و ششم قرارگاه پیشنهادی مبارزه با کرونا اظهار داشت: این سرفصل ها شامل اقدامات بیولوژیک، دولت الکترونیک و کاهش مراجعه به نظام اداری، موضوع معیشت، رزمایش مومنانه و مقررات بازدارنده مقابله با کرونا است.

وی اضافه کرد: برای هریک از این فصل ها باید واحدهای عملیاتی در مرکز استان و شهرستان ها تعریف شود و هر واحد عملیاتی باید دارای فرمانده عملیات، دبیرخانه مستقر و واحدهای عملیاتی باشد.

فعال رسانه ای ایلام گفت: سخنگوی هر واحد عملیاتی کرونا باید جهت دریافت ایده ها و پاسخ به افکار عمومی هر شب در کارگروه رسانه ای کرونای استان حضور یابد./ایرنا