ایلام - استاندار ایلام با اشاره به مرزداری مردم این استان در هشت سال جنگ تحمیلی گفت: در این مدت ایلام عملا از توسعه باز ماند و به همین خاطر دین بزرگی بر گردن کشور دارد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی شامگاه پنج شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان ایلام که با حضور نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: امروز با وحدت و همدلی که میان همه مجموعه های مدیریتی وجود دارد مسیر توسعه استان هموارتر شده است.

وی با بیان اینکه ایلام در دوران دفاع مقدس بیش از ۳ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز را تقدیم نظام و کشور کرده است، افزود: اگرچه دولت ها زحمات و تلاش های زیادی برای استان کشیده اند اما عمق محرومیت های استان زیاد است و نیاز به توجه بیشتر دارد.

استاندار ایلام مهمترین راهبرد استان برای توسعه را ایجاد سرمایه‌گذاری عنوان کرد و یادآور شد: در این سه سال که در خدمت مردم شریف استان هستیم بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در حوزه ها و بخش های مختلف سرمایه‌گذاری شده است.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به رایزنی های فراوان با مسئولان ارشد کشور در راستای پیگیری خواسته ها و مطالبات مردمی گفت: در این مدت تلاش های زیادی کرده ایم تا با رایزنی و دعوت از هیات ها، نهادها، هلدینگ ها و سازمان های مختلف، مسائل و مشکلات استان را طرح کنیم بلکه با توجه بیشتر در رفع موانع و مشکلات اقدامات موثری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این سه ماه بیش از هشت هیات را به استان دعوت کرده ایم، اضافه کرد: اولین هیات مسئولان مناطق محروم ریاست جمهوری بودند که ۱۵ میلیارد تومان قول اختصاص اعتبار برای پروژه های عمرانی دادند که تماما ابلاغ شده است و حدود ۱۶۰ میلیارد تومان نیز قول اعطای تسهیلات ارزان قیمت دادند که در حال انجام است.

وی از بنیاد علوی به عنوان دومین هیاتی که به استان سفر داشته است یاد کرد و گفت: با رایزنی های فراوان طی سفر رییس بنیاد علوی به استان دو شهرستان ملکشاهی و هلیلان تحت پوشش‌ محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

وی افزود: این بنیاد تاکنون حدود ۷۰ میلیارد تومان در امر محرومیت زدایی استان تصویب کرده که ۴۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است و بقیه نیز در حال انجام است.

سلیمانی دشتکی به سفر دکتر نوبخت و هیات همراه به استان اشاره کرد و افزود: در این سفر که رییس کمیته امداد امام (ره) و رییس بنیاد مسکن نیز حضور داشتند تفاهم نامه ساخت دو هزار واحد مسکن محرومان شهرهای کوچک و ۳۰۰ واحد نیز برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در این سفر در بحث جهش تولید ۲۱۰ میلیارد تومان عمرانی و ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد و در بخش پروژه های ملی نیز حدود هزار میلیارد تومان تصویب شد تا کنون قریب ۲۸۰ میلیارد تومان از آن ابلاغ شده است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه سفر معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمین هیات بلند پایه ای بوده است که ظرف سه ماه اخیر به استان سفر داشته است، اظهار داشت: در این سفر ساخت هزار و ۱۴۰ واحد مسکونی برای خانواده معظم شهدا و ایثارگران مصوب و کلنگ‌زنی ۶۰۰ واحد نیز انجام شد و همچنین تفاهم نامه اشتغال ایثارگران منعقد شد که باید پیگیری شود.

وی به سفر معاون علمی رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان کشور به عنوان هیات پنجم حاضر در استان اشاره کرد و گفت: در این سفر نیز مسائل و مشکلات شرکت های دانش بنیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه سفر اعضای ۲ کمسیون کمسیون امنیت ملی و انرژی مجلس به استان را داشتیم و امروز نیز شاهد حضور هشتمین هیات به استان هستیم که امیدواریم حاصل این رفت و آمدها منجر به رفع مسائل و مشکلات مردم استان شود.

سلیمانی‌دشتکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره‌ به این موضوع که ایلام زیرساخت راه آهن و آزاد راه ندارد، گفت: اخیرا بصورت ویدئوکنفراس توسط رئیس جمهور آغاز عملیات اجرایی فاز اول راه آهن اسلام آباد به ایلام به طول ۱۷ کیلومتر شروع شد که اعتبار اولیه آن حدود ۱۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و انتظار هست این مهم عملیاتی شود.

وی در ادامه با اشاره به سفر هیئت ارشد اقتصادی در تابستان سال گذشته به استان گفت: یکی از دستاوردهای مهم این سفر که با حضور هیئت های مختلف سرمایه‌گذاری، مدیران عامل بانک های ملی، سپه. پارسیان، هلدینگ های ایدرو و ایمیدرو و به سرپرستی دکتر پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت، تصویب آزاد راه پل زال، مورموری، دهلران به چیلات بود.

استاندار ایلام تاکید کرد: نکته قابل توجه این مصوبه این بود که سه بانک ذکر شده برای ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری، ۳۰ درصد بخش خصوصی و ۳۰ درصد هم سرمایه‌گذاری نیز بر عهده پیمانکار باشد که در این راستا خواستار پای کار آمدن بانک مرکزی هستیم.

وی اضافه کرد: آزاد راه حمیل - ایلام که به آزاد راه تهران کربلا مشهور است نیز از کرمانشاه شروع شده که لازم است ردیف اعتباری قویتری برای ادامه مسیر ایجاد شود.

استاندار ایلام در ادامه به برخی مشکلات بالادست و پائین دست سد سیمره اشاره کرد و گفت: در مورد سد سیمره دو مشکل وجود دارد یکی در بالا دست و دیگری در پائین دست سد که پارسال به خاطر امنیت سد کرخه و خوزستان سد را بستیم و روستاهای بالا دست سد زیر آب رفت و تخلیه شدند.

وی ادامه داد: قرار بود باغات و زمین های زراعی که آسیب دیده اند تملک شوند اما تنها قسمتی تملک شد و بودجه ای که برای تملک اختصاص یافته بود کافی نبود که لازم است وزارت نیرو نسبت به این مهم توجه داشته‌ باشد.

استاندار ایلام سپس خواستار کمک و مساعدت وزارت نیرو در انجام تعهدات خود در طرح مهم سامانه گرمسیری شد و یادآور شد: امسال ۶۸۷ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه گرمسیری اختصاص یافت اما برای اتمام پروژه به ۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی در ادامه خواستار اختصاص اعتبارات بر اساس ظرفیت های ملی استان شد و گفت: امروز با توجه به ظرفیت های مهم استان چون ۱۱ درصد گاز و ۴ درصد نفت و سرمایه‌گذاری ده ها هزار میلیارد تومانی در این حوزه یکی از مطالبات اصلی و مهم استان استقلال نمایندگی دفتر نفت و گاز در استان است.

سلیمانی دشتکی افزود: برای مدیریت بهتر سرمایه‌گذاری هنگفتی که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایلام صورت گرفته است ما خواستار ایجاد دفتر نمایندگی نفت و گاز بصورت مستقل در استان هستیم.

استاندار ایلام خواستار افزایش بودجه اربعین شد و گفت: بیش از ۶۵ درصد تردد زوار در ایام اربعین از طریق مرز مهران انجام می گیرد و لازم است در اختصاص اعتبارات، بودجه اربعین استان خاص و ویژه دیده شود.

وی در ادامه در جهت احیای مشوق های ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی گفت: مصوبات ایجاد شده برای توسعه و امنیت شرق و غرب در بودجه ۱۴۰۰ دیده شود./ایرنا