ویرا به نقل از ایرنا - کرونا سیری ناپذیر از گرفتن جان پیر و جوان و زن و مرد به تاختن خود ادامه می دهد و حالا پس از ابتلای درون خانوادگی شاهد مرگ دردناک چند نفر از اعضای خانواده به صورت همزمان در استان ایلام هستیم.

به گزارش ایرنا، هر روز که می گذرد چهره تاریک و ترسناک جدیدی از کرونا نمایان می شود، اینکه زمانی فرا برسد که چند نفر از اعضای یک خانواده در طول تنها چند روز به نوبت جان خود را در اثر کرونا از دست بدهند برای کسی قابل تصور نبود.

آرام کردن کسی که چند نفر از عزیزان خود را از دست داده است به هیچ وجه کار ساده ای نیست خصوصا اینکه دیدار چهره به چهره و جضور در مراسمات عزا برای دوستان و اقوام مقدور نیست.

مرگ جزو جدایی ناپذیر از زندگی هر فردی است، هر مخلوقی روزی بدنیا می آید و روزی باید چشم از این جهان خاکی ببندد، خداحافظی از دنیای فانی با تمام سختی ها، شیرینی ها، خوبی ها، بدی ها و همه مشکلات.

مرگ اگرچه واژه ای تلخ است اما هر مخلوقی آنرا در پایان زندگی دنیوی تجربه می کند، واقعه ای که بخاطر پیوند مهر و محبتی که بین اعضای خانواده و دوستان و اقوام شکل گرفته موجب شده است همه از آن ترس داشته باشند.

اما آنچه مرگ عزیزان را التیام می بخشد همدردی اطرافیان، اقوام و مابقی اعضای خانواده است که موجب می شود تحمل مرگ یک عزیز برای بقیه آسان تر باشد و فقدان نزدیکان را کمی التیام دهد.

این روزها که جهان از جمله کشور ایران با کرونا دست و پنجه نرم می کند و روز به روز به آمار فوتی ها اضافه می شود، کرونا در حالی یکه تازی می کند که مرگ های خانوادگی نیز به دردهای روانی این بیماری اضافه شده است.

استان ایلام نیز این روزها حال و روز خوبی ندارد، اگرچه برخی اعضای خانواده ها دچار این بیماری شده و بهبود هم یافته اند اما آنچه نگرانی های مردم و مسئولان را افزایش داده مرگ های خانوادگی در برخی خانوارهای ایلامی است.

مصداق بارز این مساله عزادار شدن یکی از خانواده های ایلام است، ابتدا مادر خانواده به کرونا مبتلا و سپس فرزندان این خانواده ها مبتلا می شوند، مادر بعد از درگیری گسترده ریه و مشکل در تنفس در بیمارستان بستری و بعد از مدتی فوت می کند و بعد از گذشت سه روز پسر این خانواده نیز جان خود را از دست می دهد.

تلخ تر از این دو مرگ دلخراش و ناباورانه، حال و روز نامناسب جسمی پسر دوم این خانواده است که به علت ابتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری بوده و یکی دیگر از اقوام این خانواده به علت ابتلا به کرونا در کما است.

شنیدن خبر غمبار فوت خواهر و برادر ایلامی به فاصله کمتر از چهار روز هم دل هر انسانی را به درد می آورد، فوت هر عضو برای یک خانواده بسیار سنگین و دردناک است اما این درد زمانی سنگین تر می شود که در کمتر از یک هفته غم از دست دادن عزیزان برای بازماندگان دوبرابر شود.

فوت مادر و پدر و پسر یک خانواده ایلامی نیز از دیگر خبرهای دردآوری بود که در این استان رخ داد، خانواده ای که در مدت کمتر از یک هفته سه عضو را از دست دادند و هنوز بازماندگان آنرا باور ندارند.

کاهش ارتباطات خانوادگی بویژه با سالمندان و لغو دورهمی های خانوادگی از مواردی است که علاوه بر ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی این روزها بشدت مورد تاکید مسئولان است، مساله ای که بیانگر دغدغه مسئولان کشور برای حفظ سلامت ملت ایران است.

روند رشد ابتلاهای خانوادگی و بدنبال آن مرگ، هشداری است که این روزها مسئولان بر آن تاکید دارند، استاندار ایلام در نشست اخیر ستاد استانی کرونا اعلام کرد که بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا از هفته آینده برای مقابله با دورهمی ها و شب نشینی های خانوادگی طرحی در مناطق بحرانی کشور از جمله ایلام اجرا می شود که تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ساعت چهار صبح ممنوع است.

به گفته قاسم سلیمانی دشتکی، در این طرح تردد خودروهای شخصی برای انجام کارهای ضروری نظیر داشتن بیمار بلامانع بوده و از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

اگرچه پس از اعلام این خبر برخی مردم در شبکه های اجتماعی نسبت به این طرح موضع و به آن اعتراض داشتند اما مردم باید بدانند که تاکید اجرای این طرح تنها و تنها به منظور حفظ سلامت مردم است.

اعمال محدودیت های کرونایی در حالی اجرا می شود که روند ابتلا و بستری روز به روز در کشور و به تبع استان ایلام وخیم تر شده و امروز سرانجام در خبری ناباورانه استاندار ایلام دو رقمی شدن فوتی های روزانه استان ایلام را اعلام کرد.

با نگاهی گذرا به بیمارستان ها و وضعیت بیماران بستری کرونا باید همه مردم به این نتیجه برسند که اعمال محدودیت ها و تاکید مسئولان بر رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف اهمیت حفظ جان تک تک مردم بوده و مردم نیز برای قطع زنجیره کرونا باید نهایت همکاری را داشته باشند.

ابتلای درون خانوادگی کرونا در ایلام

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، وضعیت حوزه درمان کرونا در این استان از قرمز عبور کرده و به سیاه رسیده است و با ادمه روند کنونی ابتلا و بستری با کمبود دارو، تخت و اکسیژن مواجه خواهیم شد.

دکتر جمیل صادقی فر گفت: همچنین قرار گرفتن در فصل شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا باعث شده بیماران همه علایم را به سرماخوردگی ساده نسبت دهند.

وی هشدار داد: عدم تفکیک بین علایم سرماخوردگی و کرونا باعث افزایش ابتلای درون خانوادگی شده و از طرفی افراد تا زمان بد حال شدن برای درمان مراجعه نمی کنند به همین دلیل بستری کرونا با سن پایین در این استان بسیار زیاد شده است.

۶۰ بیمار کرونایی ایلام وضعیت وخیم دارند

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نفر در این استان در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: فوتی‌های روزانه کرونا بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی ۲ رقمی شده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار کرد: مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان اکنون به عدد ۴۴۱ نفر رسیده است.

وی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان ثبت شد و تعداد کل مبتلایان از ۱۷ هزار و ۹۴۸ نفر به ۱۸ هزار و ۴۸۳ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان یادآور شد: ۴۰۰ بیمار کرونا در بیمارستان‌های ایلام بستری هستند و بیش از ۳۰۰ نفر نیز در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: از تعداد بیماران بستری ۶۰ نفر در وضعیت وخیم قرار دارند.

شرایط نامناسب کرونا در ایلام

دکتر کریمیان وضعیت استان را در شرایط نامناسب بر اثر کرونا اعلام کرد و گفت: مردم با مشاهده افزایش مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا و از دست دادن اطرافیان خود باید بیش از پیش به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند چرا که ممکن است یکی از همین فوتی‌ها از عزیزان آنها باشد.

وی همچینن با ذکر اینکه ظرفیت بیمارستان‌های دولتی این استان برای بستری بیماران کرونایی تکمیل شده است گفت: با توجه به افزایش تعداد بستری‌های کرونا اکنون بیمارستان‌ها به حداکثر ظرفیت رسیده‌اند و اگر کمکی در این زمینه نشود برای بستری بیماران جدید با چالش مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت تمامی بیمارستان‌های دولتی برای بستری بیماران کرونایی استفاده شده است، خواستار تسریع در روند راه‌اندازی نقاهتگاه سپاه امیرالمومنین(ع)شد و اظهار داشت: این مرکز باید هرچه سریع‌تر راه‌اندازی و خدمات آن به حالت بیمارستان تبدیل شود.

بستری هشت پزشک متخصص و فوق‌تخصص مبتلا به کرونا در ایلام

دکتر کریمیان افزود: بخشی از پرسنل بهداشت و درمان استان نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند بطوریکه اکنون هفت پزشک متخصص و فوق‌تخصص به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری هستند.

درصد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در مردان ایلامی بیشتر است

وی همچنین با بیان اینکه درصد مبتلا و فوتی کرونا بین مردان این استان نسبت به زنان بیشتر است، افزود: درصد مبتلایان در مردان ۵۸ درصد و زنان ۴۲ درصد و درصد فوتی‌ها بین مردان ۶۰ درصد و زنان نیز ۴۰ درصد است.

دکتر کریمیان از کاهش میانگین سنی مبتلایان به کرونا به ۴۰ سال خبر داد و گفت: بیشترین گروه سنی مبتلا بین ۲۰ تا ۴۹ ساله، کمترین سن مبتلا سه روز و بیشترین سن مبتلا ۹۴ سال بوده است.

وی همچنین کمترین سن مرگ مبتلایان کرونا در این استان را ۱۲ سال و بیشترین سن را ۹۴ سال عنوان کرد.

افزایش سه برابری فوت مبتلایان کرونا در نیمه آبان

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در نیمه نخست مهرماه ۲۶ نفر فوت ناشی از بیماری کرونا در استان ثبت شد که این رقم در نیمه نخست آبان‌ماه به ۷۴ مورد افزایش یافته است.

وی همچنین تعداد مبتلایان کرونا در نیمه نخست مهرماه را هزار و ۷۴۱ و در آبان‌ماه دو هزار و ۹۷۲ نفر عنوان کرد.

ابراز نگرانی استاندار ایلام از حال و روز ناخوش استان 

استاندار ایلام نیز گفت: یک چهارم کارمندان دستگاه‌های اجرایی و ادارات مختلف این استان به کرونا مبتلا شده‌اند و تداوم این وضعیت نگران‌کننده است.

وی اظهار داشت: حدود شش هزار نفر از کارمندان استان به کرونا مبتلا شده‌اند و استان حال و روز خوبی ندارد.

وی تاکید کرد: در مناطق بحرانی و سیاه استان حضور کارمندان با ۵۰ درصد و تا ساعت ۱۲ است و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و علایم هم باید به دورکاری بروند.

استاندار ایلام گفت: مدیران در همایش‌ها و بازدیدها به سرکشی از مناطق و بازدید پروژه‌ها نروند چون در این شرایط تهدید جدی برای سلامت همه است.

سلیمانی‌دشتکی افزود: تجمع مدیران و دعوت بدون هماهنگی با وزیر مربوطه و استاندار منع شده است زیرا وقتی مردم را به محدودیت دعوت می‌کنیم، بازدید و گردهمایی مدیران در این شرایط بی‌معنی است.

وی از مدیران خواست: به سلامت خود و مردم توجه جدی داشته باشند اما ارتباط با مردم نباید قطع شود و به روش‌های غیرمستقیم از طریق سامانه سامد، فضای مجازی و ارتباط الکترونیکی صورت گیرد تا بیش از این بیماری کرونا مشکلی برای کسی ایجاد نکند.

وی از مردم و همه مدیران خواست: به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان نسبت به رعایت پروتکل‌ها با حساسیت بیشتری عمل کنند.

شهرستان‌های سیاه کرونا در ایلام به سه مورد افزایش یافت

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلامنیز  گفت: تعداد شهرستان‌های با وضعیت سیاه از نظر شیوع کرونا در این استان به سه مورد افزایش یافته است.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: بر اساس آخرین بررسی‌های به عمل آمده شهرستان چرداول نیز به لیست شهرستان های با وضعیت سیاه این استان اضافه شد.

وی یادآور شد: اکنون شهرستان های ایلام، ایوان و چرداول در وضعیت سیاه کرونا قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرستان‌های ایلام، چرداول و ایوان در وضعیت سیاه، شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر، بدره، مهران، ملکشاهی و سیروان در وضعیت قرمز و نارنجی و هلیلان نیز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.