ویرا- کووید ۱۹ تهدیدی جدی علیه حیات همه افراد است اما نه به صورت مساوی، پرسنل درمان بیمارستان ها و در راس آنان پزشکان که با جانفشانی در پی بیرون کشیدن مبتلایان از چنگال هیولای کرونا هستند در بطن مخاطره و تهدید قرار دارند.

به گزارش ویرا به نقل از ایرنا، وضعیت استان ایلام و مردمان آن  از حیث احتمال ابتلا به کرونا در برخی شهرستان ها "سیاه " و برخی دیگر "قرمز" تعیین و تعریف شده است.

 هر چند زیست در وضعیت سیاه و قرمز از حیث احتمال ابتلا به کرونا برای مجموع اهالی ایلام پر مخاطره و دهشت بار است اما نسبت و میزان مخاطره و احتمال ابتلا به این ویروس مرگبار برای اقشار مختلف به واسطه متغیرهایی چون نوع شغل و میزان ارتباط با افراد مبتلا متفاوت و غیریکسان است.

 اگر سیاه و قرمز مفاهیمی برای توضیح وضعیت عمومی قشرهای مختلف اجتماعی در شهرستان های مختلف استان ایلام شده باشد توضیح وضعیت پر مخاطره پرسنل درمان بیمارستان ها  که در ارتباط تام با بیماران مبتلا به کرونا هستند به نسبت دیگر اقشار، رنگی فراتر از سیاه می طلبد.

در حالی که برگه نجات و رهیدن همه افراد  از چنگال کووید ۱۹ در دوری از جماعت های انسانی به طور عام و اجتناب از ارتباط با افراد بیمار و ناقل ویروس به طور خاص تعیین  شده است پرسنل درمان بیمارستان مصطفی خمینی شهر ایلام خط اول و اصلی پذیرش و درمان مبتلایان در استان ایلام با جانفشانی در پی نجات جان افراد بیمار کرونایی در مرکز ارتباط با مبتلایان این ویروس قرار  دارند.

مدافعان سلامت در بیمارستان مصطفی خمینی شهر ایلام  به عنوان مرکز اصلی پذیرش و محل درمان مبتلایان به کرونا در این استان در ماه های گذشته از درود صبح تا بدرود شام بی هیچ پرهیزی در تلاش برای معالجه بیمارانی هستند که تن آنان چون اسب تراوا میزبان ناخواسته ویروس همه گیر کرونا شده است.

مشخصه پرخطر، مبهم و غیر قابل پیش بینی کرونا در شرایط افزایش شمار بیماران و تشدید و تبدیل وضعیت از قرمز به سیاه، بیشترین فشار روحی و روانی را بر جان و تن مدافعان سلامت این بیمارستان تحمیل می کند.

در حالی که اجتناب از ارتباط با افراد بیمار و ناقل ویروس تنها راه رهایی عنوان شده است درمانگران در ارتباط بی واسطه با مبتلایان و ناقلان ویروس، سند والای جانفشانی هستند.

از آن جمله روزهای گذشته ایلام عزادار دکتر افسانه حسنوند بود که در اثر ابتلا به کرونا جان باخت تا به عنوان  اولین شهید مدافع سلامت استان سندی بر ایثار جامعه پزشکی در هنگامه هیولای کووید ۱۹ باشد.

 شهادت دکتر حسنوند با بالاترین نمود رسانه ای و اجتماعی بیشترین حس اندوه و حق شناسی را در ایلام بر انگیخت.

تشدید وضعیت استان از قرمز به سیاه در شرایط کاستی های مزمن و ساختاری بخش درمان در استان ایلام اگر منجر به اقدام های حفاظتی و پیشگیرانه عمومی نشود می تواند مقدمه ای بر بروز فاجعه باشد.

این هفته برای سه شهرستان ایلام، ایوان و چرداول در این استان وضعیت سیاه کرونا اعلام شد در حالی که پیش از این تنها ۲ شهرستان ایلام و ایوان با توجه به میزان ابتلا، بستری و فوتی در شرایط بحرانی قرار داشتند.

رنگ سیاه و قرمز کرونا در ایلام 

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام هشدار دادند که با توجه به وضعیت سیاه کرونا در ایلام امکان ۲ رقمی شدن فوتی‌های روزانه ناشی از این بیماری و بدتر شدن وضعیت در این استان وجود دارد.

آنان با ذکر اینکه ایلام دومین میزان مرگ و میر نسبت به جمعیت در کشور دارد خواستار رعایت موارد مراقبتی و پیشگیرانه هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ بیمار کرونا در این استان جان خود را از دست داده‌اند، گفت: بالاترین آمار روزانه فوتی کرونا از زمان شیوع تاکنون در ایلام ثبت شد.

دکتر محمد کریمیان مجموع فوتی‌های کرونا تا کنون در استان ۵۸۰ هزار نفری  ایلام را ۴۵۵ نفر عنوان کرد.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۲۲۴ ابتلای جدید کرونا در استان ثبت شد و تعداد مبتلایان از ۱۸ هزار و ۴۸۳ نفر به ۱۸ هزار و ۷۰۷ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان بحرانی است، افزود: ۳۹۲ بیمار کرونا اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی تصریح کرد:  با توجه به حجم بالای بستری‌ها، امکانات موجود درمانی جوابگوی تعداد زیاد بیماران نیست.

دکتر کریمیان تاکید کرد: روز گذشته تعداد مبتلایان ۵۳۵ نفر و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا ۱۰ نفر بود.

وی هشدار داد:  با توجه به عدم رعایت و همکاری مردم هر روز شاهد افزایش آمار ابتلا و بخصوص فوتی‌ها هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان هلیلان نیز که پیش از این در وضعیت زرد قرار داشت قرمز شد و بر این اساس تمامی شهرستان‌های استان بجز ایلام، ایوان و چرداول که در وضعیت سیاه و فوق بحرانی هستند، در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام استاندار ایلام یک چهارم کارمندان دستگاه‌های اجرایی و ادارات مختلف این استان معادل ۶ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و تداوم این وضعیت نگران‌کننده است.