✍ویرا- سعید بگ نظری- روزنامه نگار- برخی مسندنشینانِ ملک ایران استعداد نبوغ آمیزی در برانگیختن و به عصیان کشاندن مردم - که گوی چوگان قضایند و مرد میدان رضا- دارند.

هنر این بزرگواران درست در لحظاتی در قالب خبر و یا نطقی جلوه گری می کند که به حکم عقل مصلحت بین باید دم درکشند و خود را از نگاهِ نفرت خلایق پوشیده دارند. 🔹در اوج هجوم پاییزی ویروس کرونا، روزهای نفرت انگیزی که جان بسیاری از مردم بی پناهِ ایلام به لب رسیده است، معاون وزیر بهداشت به فکر افتاد که مظاهر انسان دوستی و مسوولیت پذیری خود را به نمایش بگذارد و به سراغِ کرونازدگانِ عروس سیاه بخت زاگرس بیاید و مسوولان فاجعه را معرفی و با سخنانِ بلیغِ خویش آتش التهاب خلایق از جان گذشته را فرو نشاند. 🔹نمایش اجرا شد و "جان بابایی" نازنین که خود را کارآگاه باهوش و سخنوری می پندارد در جریان این سفر گفت: علت فوت بیماران کرونایی ایلام را باید در خارج از دانشگاه علوم پزشکی جستجو کرد، نه در داخل آن (!) 🔹در اوج این منت گذاری ها و تبلیغات خسته کننده ی ملال انگیز و تکراری، معاون وزیر عملکرد دانشگاه علوم پزشکی ایلام را درخشان و چشمگیرتر از سایر نقاط کشور عنوان کرده است و در دیدار با استاندار ایلام از رفع مشکل کمبود دستگاه اکسیژن ساز تا دو هفته آینده سخن به میان آورده و ناآگاه ادعای پیشین خود را نقض کرده است. 🔹به گفته ی آگاهان و به استناد همین سخنانِ جناب جان بابایی، یکی از مشکلاتی که گریبان گیر جانِ بسیاری از۵۰۹قربانی کرونا شد،کمبود و یا ایراد در رساندن اکسیژن به بیماران بود که اعتماد مردم به حوزه درمان را دچار خدشه و آنان را وادار به خوددرمانی در منزل کرد. 🔹حال و در بحبوحه ی قیامتی که از شیون بازماندگان و ناله ی اسیرانِ در چنگال کرونا بر پا شده است، معاون عملیاتِ فرمانده مبارزه با کرونا به جای پرداختن به درد مردمانِ این سامان و بر عهده گرفتن مسوولیت این پیکار، قربانیان را مظنونانِ شکست این آوردگاه معرفی می کند.

🔹عالی جناب جان بابایی در جوشاجوشِ اندوهِ خلق، در اوج روزهایی که بغض ها در گلوی داغداران شکسته است، به جای سرخم کردن و عذرخواهی از مردمِ بی پناه به دلیل مشکلاتِ موجود در بیمارستان ها، نمک بر زخم آنان می گذارد و دادِ سخن سر می دهد که مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی، مراسمات شادی و عزا، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و حضور در دورهمی ها عامل صدرنشینی ایلام در کشور شده است.

🔹در اینکه جنابِ معاون به درستی عوامل همه گیری کرونا را برشمرده تردیدی نیست اما اگر در کنار بازدیدها و دیدارهایی که لازم بود، به دور از ملازمان و محتشمانِ همراه، چرخی در بین خانواده های بیماران کرونایی و گذری بر مطالبِ جراید محلی می نمود به خوبی از مشکلات دیگری همچون زیرمیزی گرفتن برخی پرستارنماها، ظرفیت محدود مراکز تست گیری، گرانی و محدودیت دارو و اکسیژن و... مطلع میشد و چاره ای ساز و اندکی در لحن کنایه آمیز خویش تجدید نظر میفرمود.

🔹این نوشتار در پی تخطئه تلاش ها و جانفشانی کادر درمان و پرستاران و نادیده گرفتن زحمات مسئولان ذیربط نیست که آنچه باید، همگان میدانند اما دقت فرمایید که جناب جان بابایی امروز و در آخرین هفته ی دومین ماهِ خزان وعده ی رفع مشکل اکسیژن ساز را در دو هفته ی آینده داده است؛ به فرض آنکه وعده ی جنابشان محقق و سر موعد اجرا شود، آیا رسیدنِ این دستگاه ها و امداد آنان در نفس بخشی به بیماران، 9 ماه پس از همه گیری کرونا و مرگ 509 نفر در ایلام مصداق مجسم نوشداروی بعد از مرگ سهراب نیست؟

🔹نیک بود که به اطلاع جناب جان بابایی میرساندند که اگر دست مردم در ساختن و رساندن دستگاه اکسیژن ساز به اهلِ نیاز گشوده بود به مانند هشت سال دفاع مقدس و سالها فقر و محرومیت و سکوت، مردانه آستین ها را بالا زده و به یاری میهن می شتافتند اما چه کنیم که وظیفه ی دولتی ها بکار گرفتن وسایلی است که از دسترس مردم عادی خارج هستند.

🔹مطلوب تر آن بود که جنابِ معاون به این پرسش ها پاسخ میداد که وزارت بهداشت دستگاه های اکسیژن‌ساز را برای چه روزی خریده و انبار کرده است؟ اگر قصد از خرید آنان نجات جان مردم است،چه واقعه ای از کرونا مهمتر و چه ضرورتی ازجانِ مردم بالاتر؟ آیاروا نیست مسوولانی که این دستگاه ها رادر اختیار داشته و به هنگامِ جان کندنِ ایلامیان آنهارادر اختیار فرزندانِ عروس تیره بخت زاگرس ننهاده اند به عنوان قاتل عمدی و مستقیم صدها ایلامیِ بیچاره،محاکمه ومحکوم شوند؟ 🙏🏻و اما سخنی کوتاه با مردم! 🔹مردمِ عزیز ایلام آنگونه که دیده اید و میدانید ما بی پناه تر از آنیم که می پنداشتیم؛ در این روزهای سخت وجانفرسا بارعایت کردن اصول بهداشتی و پرهیز ازحضور در تجمعات، بیشتر مراقب خودتان باشید که اگر نباشید،خودتان مسوولید(!)