🔹سایت ویرا - زمانی که در محله‌ی برخوردار پایتخت یک سارق گردنبند ۵۰ میلیون تومانی علی‌ دایی را به سرقت برد صدای آژیر خطر بیشتر از هر زمانی به گوش رسید و این امر می‌تواند تهدیدی علیه امنیت مالی و روانی جامعه قلمداد شود و مرگ والیبالیست سیستانی نیز به این وحشت افزود.

🔹سرقت صرفاً به کیف‌قاپی سطح خیابان و محله و کوچه خلاصه نمی‌شود و این امر در سطح فضای سایبر با توجه به افزایش تعداد تراکنش‌ها و خرید و فروش‌های اینترنتی روند صعودی را طی می‌کند.

🔹از زمان شیوع ویروس کرونا به واسطه‌ی فشارهای‌ اقتصادی به کسب و کار‌های خرد و فردمحور و رشد بیکاران ، میزان سرقت نیز افزایش یافته است و چنانچه برای این امر چاره اندیشی نشود وضعیت وخیم‌تر از قبل خواهد بود.

🔹ساکنان آپارتمان‌ها بارها گزارش سرقت کفش‌های خود را اعلام نموده‌اند و در روستاها نیز آمار سرقت به طرز تاسف‌برانگیزی افزایش یافته است و با توجه به دسترسی سخت‌تر و دورتر روستاها به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها سارقان فرصت بیشتری برای سرقت پیدا نموده‌اند.

🔹در اصطلاح عامیانه سارق‌اولی‌ها یا "دله‌دزدها" که بیشتر رو به سرقت‌های کوچک آورده‌اند با دزدی از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در تیپ‌های مختلف زنگ خطر را برای فروشگاه‌های بزرگ به صدا درآورده‌اند و این فروشگاه‌ها بایستی بیش از پیش مراقب این دله‌دزدها باشند البته سرقت از فروشگاه‌ها یک اپیدمی است و بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر از جمله رفاه بارها هدف سرقت این افراد قرار گرفته‌اند. 🔹امیدواریم نیروی انتظامی و دستگاه‌ قضایی که در حد توان خود به این مسائل رسیدگی نموده‌اند با افزایش نیروهای گشتی و فرهنگ‌سازی نسبت به کاهش سرقت در استان ایلام اقدام نمایند و اقدامات انجام شده در این راستا را به اطلاع افکار عمومی برسانند.

🔹دولت نیز با ارایه‌ی تسهیلات ارزان قیمت و حمایت از افرادی که کسب و کارهای آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌است و یا سوق‌دادن آنها به سمت کسب و کارهای اینترنتی بخشی از این سرقت‌ها را کاهش دهد. @weerair