سایت خبری ویرا –فرج‌اله صيدمحمدي- فاز دوم مجتمع پتروشيمي ايلام شامل الفين و واحد شيرين‌سازي با دستان پرتوان نيروهاي متخصص و كارگران كشور و استان پس از 15 سال در دي‌ماه با حضور رييس جمهور افتتاح خواهد شد و فلر و دود ناشي از سوختن سرمايه‌ي ملي در پالايسگاه گاز ايلام براي هميشه قطع خواهد شد .

پروژه‌اي در تراز جهاني بواسطه‌ی احجام و میزان پایپینگ(لوله‌کشی) تحت عنوان «الفين سيزدهم» كه در شرايط سخت تحريم و فشار اقتصادي و بدون حضور سازنده‌ها(وندور) ولايسنسور(مجوز دهنده) طراحي ،اجرا و راه‌اندازي شد و «كركينگ» آن با موفقيت انجام شده است.

خوراك الفين از طريق سه خط لوله شامل اتان، مايع خام و ميعانات گازي از پالايشگاه گاز ايلام تامين مي‌شود و با راه‌اندازي اين پروژه عظيم نياز مجتمع به خط لوله غرب را رفع مي‌نمايد.

گاز ارسال شده از پالايشگاه گاز ايلام داراي سولفور،گوگرد و از نظر تُرش بودن يك محصول كم‌نظير در كشور است و پس از شيرين‌سازي در واحد  SRUبه واحد الفين تزريق مي‌شود. گاز اتان مستقيم و بدون طي فرايند شيرين‌سازي پيش از اين براي واحد الفين ارسال شده است.

الفین در انتهاي زنجیره‌ی توليد در پتروشيمي قرار دارد و این اطمینان خاطر را در دو سال آينده به سرمایه‌گذاران خواهد داد که با احداث و ایجاد صنایع پایین‌دستی، زنجیره ارزش افزوده را در استان تکمیل و از سالها خام‌فروشی این محصول در کشور جلوگیری نمایند.

فاز اول مجتمع پتروشيمي ايلام با نام واحد پلي اتيلن (HD)  ابتداي سال 93 توسط دكتر روحاني رئيس جمهور افتتاح شد و ظرفيت دريافت 40 تن در ساعت خوراك و توليد سالانه 350 هزار تن پلي اتيلن سنگين را دارا بوده است اما تامين 100درصدي خوراك از طريق خط لوله غرب همواره به عنوان يك رويا باقي ماند .گفتنی است در توليد مستمر در سال‌هاي اخير ركورد 38 تن در ساعت نيز ثبت شده است.

با راه‌اندازي الفين در دي‌ماه سال جاري توسط رياست محترم جمهور كه ماحصل تخصص،نوآوري و تجربه،دانش و تلاش فرزندان متخصص اين مرز و بوم در صنعت پتروشيمي كشور و استان است، سالانه 750 هزار تن محصول شامل اتيلن،پروپيلن،بنزين پيروليز و سوخت مايع توليد مي‌شود كه در اين بين اتيلن و پروپيلن ارزشمند‌ترين محصولات براي تكميل زنجيره ارزش افزوده مي‌باشند و كارشناسان پتروشیمی از پروپيلن به عنوان خاويار پتروشيمي نام مي‌برند كه راه‌اندازي «پارك پلي‌پروپيلن» بايستي به عنوان يك مطالبه‌ي استاني مورد توجه مسئولان امر قرار گيرد.چرا كه در صورت عدم ايجاد صنايع پايين‌دست پتروشيمي اين محصول باارزش در ديگر كشورها و استان‌ها در صنايع پايين‌دست تبديل به ارزش افزوده خواهد شد و عايدي استان از آن بويژه در امر اشتغال صفر خواهد بود.

تربیت نیروی کارآزموده ، فنی و متخصص و تحویل به صنعت پتروشیمی کشور یکی از اصلی‌ترین رهاوردها و دستاوردهای شرکت پتروشیمی ایلام برای نیروهای بومی استان ایلام بوده است به گونه‌ای که اکنون این نیروهای فنی و متخصص می‌توانند به بدنه صنعت کشور تزریق و در راه‌اندازی واحدهای الفین، HD و SRU و دیگر واحدهای جانبی مانند هيدروژن و يوتي‌لي‌تي به خوبی نیاز کشور به نیروهای خارجی را کاهش دهند و اگر می‌خواهید به نقش ایلامی‌ها در صنعت پتروشیمی کشور پی ببرید جای دور نروید، سراغ مهندس "حسنِ بیگی" از بزرگان صنعت پتروشیمی کشور را بگیرید.

"تولید" و "اشتغال پایدار" دو هدف اصلی و منشور شرکت پتروشیمی ایلام می‌باشد و پس از راه‌اندازی واحد الفین ظرفیت تولید پلی‌اتیلن سنگین در این مجتمع به بیش از ۴۵۸ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت که البته دریافت ظرفیت کامل این خوراک مستلزم توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام است.

اشتغال برای بیش از 3 هزار نفر نیروی جوان استان اعم از پروژه ، پیمانکاری ، رسمی و قرارداد معین در طول 15 سال نشان می‌دهد که این مجتمع عظیم دَین خود را به اشتغال استان ادا نموده است و در واحد پلي پروپيلن نيز كه در 1401 به بهره‌برداري خواهد رسيد اشتغال بيش از 300 نفر را به دنبال خواهد داشت و اشتغال غير مستقيم بويژه در امر ترانزيت محصولات اين شركت نيز عدد بسيار قابل توجهي را نشان مي‌دهد  .

پتروشیمی ایلام در طول سال‌های اخیر موفق به دریافت تندیس سیمین "صنعت سبز" به واسطه‌ی فعالیت‌ها، اقدامات و بهره گرفتن از بروزترین تکنولوژی‌های دنیا در عرصه‌ی زیست محیطی شده است و دریافت ایزوها، گواهینامه‌ها و لایسنس معتبر جهان در تضمین کیفیت نیز بر توانمندی فرزندان ایران زمین و دیار ایلام مهر تایید زده است.

این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و اقدامات نیکوکارانه نیز همواره در استان صنعت پیش‌رو بوده است و حمايت از تيم نخست فوتبال استان در ليگ فوتبال دسته سوم كشور، توزیع صدها بسته کمک معیشتی در بین آسیب‌دیدگان کرونا و کمک‌های گسترده به سیل‌زدگان ایلام و زلزله‌زدگان کرمانشاه و احداث مجموعه‌ی ورزشی كودكان در روستاهای چوار تنها گوشه‌ای از دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی در قالب مسئوليت‌هاي اجتماعي این شرکت بوده است.

صنعت پتروشيمي كه حاصل دانش و تلاش است با سابقه‌‌ي بيش از 70 ساله در كشور اكنون نقش مهم و اثرگذاري در تامين ارز نيمايي كشور دارد و هلدينگ خليج فارس كه پتروشيمي ايلام يكي از پتروشيمي زيرمجموعه‌ي آن و پترول است بيش از 50 درصد از ارز نیمایی كشور را تامين مي‌نمايد و پشتوانه‌اي براي تامين ارز در كشور محسوب مي‌شود و هلدينگ خليج فارس به عنوان بزرگ‌ترين هلدينگ كشور آمادگي خود را براي سرمايه‌گذاري در پارك پلي پروپيلن و تامين خوراك صنايع تكميلي در استان را اعلام نموده است كه اشتغال ايجاد شده براي اين واحدهاي كوچك پايين‌دست به مراتب بيشتر از فازهاي اول و دوم مجتمع پتروشيمي ايلام خواهد بود.

استان ايلام با دارا بودن 11 درصد ذخاير گازي و 3 درصد نفت كشور پتانسيل تبديل به قطب صنعتي كشور را خواهد داشت و تحقق اين امر در گرو استقلال نفت و گاز استان ايلام و توجه ويژه به صنعت پتروشيمي است.