سایت ویرا-رضا صیدی -در‌ حوالی قلب دو صنعت پتروشیمی و پالایش گاز ،رخ در رخ قلاقیران و چشم در‌ چشم زمین فوتبال چوار که آوازه‌ی شهادت ۱۵ لاله فوتبالش جهانی شده است ، یک واحد تولید “پالت چوبی “با سرمایه‌گذاری شخصی و‌ پشتوانه پتروشیمی ایلام به انباری متروکه جان دوباره بخشیده است.

دیار پهلوان علی هاشمی قهرمان وزنه‌برداری جهان که روزی با یک سالن وزنه‌برداری سری میان سرها درآورد، دوباره خواسته است از انباری متروکه نبض زندگی و صدای میخ‌کوب تولید را به گوش صنعت برساند.

۵ کیلوکتر برای فاصله صنعت و شهر با دهکده یا همان روستاشهر مورت کافی بود، روستایی با بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت که از منظر زیباشناختی و بصری با اجرای طرح هادی چشم‌نواز کمتر از شهر نیست.

مردم سرافراز مورت پنج شهید والامقام تقدیم مرز‌های پرگهر کشور نموده‌اند و پس از شهر چوار دومین کتابخانه‌ی شهرستان نیز در‌ این روستا، که همواره مملو از جوانانی صاحب اندیشه ی علمی _ فرهنگی بوده، دایر است. ‌پتروشیمی، پالایش گاز و شهرک‌ صنعتی در چوار از این شهرستان چهره‌ی صنعتی ساخته است و بومی‌ریزه کردن صنعت در روستاهای این شهرستان و‌ ایجاد کارگاه‌های کوچک و‌ بزرگ تولیدی زوردبازده می‌تواند در رفع محرومیت از چهره منطقه موثر باشد.

پتروشیمی ایلام که در مسیر ارزش افزوده‌‌‌ و صنایع تکمیلی است نقش مهمی در ارزآوری و ارزش‌آفرینی دارد و علاوه بر تولید پلی‌اتیلن سنگین و بنزین پیرولیز‌‌ و... در‌ ایجاد اشتغال خارج از مجتمع نیز آستین را همت بالا زد و هر چند در سرفصل تکالیف و وظایف سازمانی آن قرار ندارد اما به عنوان یک ‌قانون نانوشته بر تارک این صنعت می‌درخشد. پتروشیمی با حمایت از خرید تولیدات پالت چوبی ، نگاه‌ها را از شهر به روستاصنعت برده است و سقفی بر سر تولید و اشتغال در مورت بر افراشته است. بزرگ‌ترین مجتمع تولیدی در غرب کشور که با اشتغال مستمر برای بیش از ۱۵۰۰ نفر بصورت ثابت و بیش از ۷۰۰۰ نفر در پیک کاری پروژه ها، دَین خود را به استان ادا نموده و در کنار مردم ایستاده است، برای کمک به اشتغال مردم بومی منطقه، قطع دست دلالان صنعت،رونق کسب و کار و تحقق شعار رفع موانع تولید اقدام به حمایت از یک‌واحد تولیدی جهت تهیه و تامین پالت چوبی نموده است.

تولید پالت چوبی در شهرستان چوار که نقش مهمی در جابجایی و‌ تسهیل فرآیند بارگیری محصولات پتروشیمی دارد و تامین آن در منطقه ضمن کاهش هزینه‌ی تمام شده به عنوان یک صنعت پایین دستی پتروشیمی گام تاثیرگذاری در حمایت از کسب و کارهای زیرمجموعه صنعت محسوب می‌شود . در این راستا گفتگویی با حمید شمس‌الهی که یکی از جوانان تحصیلکرده ی منطقه و در حال حاضر از تولیدکنندگان، شرکا و صاحبان این واحد فعال تولیدی داشته‌ایم که ارتباط صمیمانه‌ و ویژه‌ای با کارگران این کارگاه دارد. حمید شمس‌الهی مدیر شرکت تولید پالت “ماهان صنوبر” با بیان اینکه در‌ این واحد تولیدی ۱۲ نفر از فرزندان منطقه مشغول به کار هستند افزود:اکنون روزانه ۳۰۰ تخته پالت تولید می‌شود که با راه‌اندازی خط تولید جدید این ظرفیت به ۶۰۰ تخته پالت در روز افزایش می‌یابد. وی با تمجید از حمایت‌های مدیرعامل شرکت پتروشیمی برای خریداری تمام تولیدات پالت‌چوبی افزود:این واحد تولیدی قابلیت تامین پالت مورد نیاز مجتمع پتروشیمی ایلام در سال را دارد. شمس‌الهی به سرمایه‌گذاری شخصی ۷ میلیارد تومانی در این واحد اشاره کرد و افزود:ظرفیت تولید ۳۶۰ هزار تخته پالت در سال وجود دارد. مدیر شرکت ماهان صنوبر ادامه داد:تمام تجهیزات و‌ متریال استفاده شده در این کارگاه تولیدی ساخت استان ایلام می‌باشد. وی افزود:مواد اولیه در بالاترین سطح کیفیت خارج از استان بویژه از شمال کشور و‌ ارومیه تهیه می‌شود. این گزارش حاکیست هزینه تمام شده کمتر ، نزدیکی به پتروشیمی و قابلیت اشتغال برای فرزندان این منطقه از مزیت‌های ویژه این واحد تولیدی در پایین دست پتروشیمی است و شهد اشتغالزایی در منطقه وقتی کام‌ها را بیش از پیش شیرین خواهد کرد که صنایع تکمیلی در پایین دست پتروشیمی بویژه پارک پلی‌پروپیلن راه‌اندازی شود. @weerair