✔️چهار مسئله پیش‌روی استاندار: چالش‌ها به حسن خوش‌آمد گفتند!

سایت تحلیلی ویرا -فرج‌اله صیدمحمدی- از هشتم آذرماه که حسن بهرام‌نیا مسئولیت استانداری ایلام را بر عهده گرفته است چالش‌ها و فرصت‌های متعددی پیش روی او قرار دارد که چهار مورد از این مسائل مطرح می‌شوند که انتظار می‌رود نماینده سابق مردم نهاوند در مجلس یخ این چالش‌ها را با انتصاب مدیران لایق و‌ هم‌فکر، ارسال پرونده شهردار به وزارت کشور، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام‌ و استفاده از ظرفیت بزرگ اخلاق و مردم‌داری با درایت و‌ تدبیر آب نماید.

 

 

🔸چالش انتصابات

 

🔹یکی از مهم‌ترین چالش‌های‌ پیش‌روی فرزند الوند اعمال تغییرات در سطح معاونین ،فرمانداران و سپس مدیران کل است.

انتصاب شخص استاندار ایلام نیز تا پیش از طرح در هیات دولت فرسایشی شده بود و پیش از هشتم آذر حسن بهرام‌نیا رقبای بومی قدرتمندی را پشت سر گذاشت و عهده‌دار مسئولیت در ایلام به عنوان نماینده عالی دولت در استان شد.

مدیران، معاونین استاندار و فرماندار می‌دانند تغییر می‌کنند و‌همین امر انگیزه لازم را از آنها سلب نموده است؛ هرچند بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس بوده است و آنچه که از اظهارنظرهای وی بر می‌آید پرهیز از شتاب‌‌زدگی در انتصابات است و این امر ریشه در مردم‌داری یک استاندار با سابقه‌ی نمایندگی مجلس دارد.

🔹اما این چالش ایلی و سیاسی دیر یا زود گریبان استاندار ایلام را به دلیل سهم‌خواهی‌های گسترده و البته مرسوم خواهد گرفت و از زمان طرح‌شدن نام ‌او در بین گزینه‌های استانداری تا اکنون که استانداری ایلام روزهای پربازدید و پرگلی را سپری می‌کند بحث انتصاب و دریافت سمت گرم گرم است.

🔹سمت‌جویان محترم که تکلیف بر آنها مشتبه شده است از طریق نمایندگان مجلس ،ریشوها، کانون‌های امنیتی و اجتماعی از هیچ کوششی جهت دریافت مسئولیت سیاسی در دولت مردمی دریغ نخواهند ورزید و هستند فرماندارانی که سودای معاونت استانداری در سر می‌پرورانند و هستند مدیران دولت روحانی که در چرخشی ناباورانه پروفایلشان و عکس پشت سرشان به سیدابراهیم رئیسی تغییر کرده است که بسیار ترسناک و کار را برای وزرا و استاندار دشوار نموده است.

🔹هرچند از دولتی که برای وزارتخانه راهبردی آموزش و‌پروش افرادی را در دور اول و دوم معرفی کرد که سابقه‌ی مدیریت یک مهدکودک یا دبستان را در کارنامه نداشتند نباید انتظاری بیش از این داشت و چنانچه فردا احمدی‌نژادی‌ها و‌ جریان انحراف سمت‌های حساس استان را قُرق کردند خرده نگیرید.

 

🔸🔸چالش پیرامون شهرداری ایلام

 

🔹پیش از انتصاب استاندار یکی از فراگیرترین و قابل‌ بحث‌ترین مباحث و مشکلات مطرح شده در‌ سطح فضای مجازی و‌حقیقی، پیرامون شورای شهر و‌ شهرداری ایلام رقم خورد.

🔹عدم توزیع عادلانه خدمات به شهروندان در محلات کمتر برخوردار بویژه بانبرز‌ و بانبور، عدم پرداخت حقوق کارگران زحمت‌کش شهرداری، بدهی حدود ۲۵۰ میلیارد تومانی شهرداری ، عدم تعیین تکلیف شهردار و اداره این نهاد عمومی غیردولتی بیش از سه ماه با سرپرست و اختیارات ناکافی، عدم تعریف پروژه‌های چشمگیر شهروندمحور در راستای بهبود مبلمان شهری و... دفتر استاندار و درب استانداری را به یکی از نقاط پرتجمع و‌پرتردد شهر ایلام تبدیل کرده است و پس از رد صلاحیت شهردار سابق ایلام تاکنون سرنوشت شهردار منتخب نیز مشخص نشده است و لازم است استاندار ایلام قبل از تعیین معاونین تکلیف انتخاب شهردار که مراحل اداری آن پس از فرمانداری به استانداری رسیده است، روشن و پرونده شهردار به وزارت کشور ارسال شود.

🔹اینکه چه کسی شهردار ایلام می‌شود شاید اهمیت کمتری از تعیین تکلیف این نهاد بزرگ مرکز استان دارد اما سطح شهرداری ایلام بالا رفته است و کسی باید در این جایگاه کلیدی قرار گیرد که بتواند بدهی‌های میلیاردی شهرداری را تسویه و چند طرح بزرگ شهر‌وند محور و کلیدی اجرا نماید.

🔹بزعم کارشناسان حوزه شهری چنانچه هر‌چه سریعتر شهرداری ایلام تعیین تکلیف نشود بحران امنیتی و اجتماعی ناشی از رها بودن شهر در وضعیت برزخ و عدم پرداخت حقوق کارگران دور از ذهن نیست و این چالش یکی از بحرانی‌ترین چالش‌های پیش‌روی بهرام‌نیاست.

 

🔸🔸🔸چالش پروژه‌های نیمه‌تمام

 

🔹در کشور ۸۰ هزار پروژه نیمه‌تمام شناسایی شده‌اند که دولت سیزدهم خود را موظف به تکمیل آنها دانسته است و در سفر ریاست جمهور به استان ایلام برای ۱۲۰ پروژه نیمه‌تمام اعم از خرد و کلان ۲هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان اختصاص یافت که البته همزمان با سراسر کشور تاکنون اعتباری تخصیص نیافته است.

🔹پروژه عظیم راه‌آهن که عملیات اجرایی آن در فاز اول به طول ۱۷ و نیم کیلومتر از سمت اسلام‌آباد آغاز شده است ؛طرحی که ۷۲ کیلومتر است و اعتبار مصوب آن در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۱۸۰ میلیارد تومان است که بهرام‌نیا در تخصیص۱۰۰ درصدی این پروژه باید از جان مایه بگذارد و ایلام را از بن‌بست حوزه ریلی خارج نماید.

حسن بهرام‌نیا در رزومه خود سرپرستی مهندسی و ساختمان طرحهای شرکت ملی نفت را دارد که گرانیگاه توسعه ایلام در این حوزه یعنی نفت، گاز و پتروشیمی است.

یکی از بخش‌هایی که استاندار ایلام می‌تواند تمرکز خود را معطوف به این مهم نماید تکمیل پروژه‌های حوزه نفت و گاز و‌ پتروشیمی شامل پتروشیمی دهلران، ان‌جی‌ال دهلران، فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، پتروشیمی هلیلان، پلی‌پروپلین و پارک پلی‌پروپیلن پتروشیمی ایلام است.

با اتمام پروژه پلی‌‌پروپیلن تا پایان سال ۱۴۰۱ لزوم احداث صنایع تبدیلی و پایین‌دستی‌ پتروشیمی در جهت تکمیل زنجیره ارزش افزوده که اصلی‌ترین نقطه‌ی رهایی استان از معضل بیکاری و رسیدن به اشتغالزایی است با خارج کردن پارک پروپیلن از روی کاغذ و جانمایی و احداث آن به نتیجه مطلوب می‌رسد و با عنایت به تجربه بهرام‌نیا به عنوان یک مدیر نفتی که تاکیدشان بر نظم و انضباط کاری است آیا این چالش به فرصت و افق روشنی تبدیل می‌شود؟

🔹تونل کبیرکوه با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی، سامانه بزرگ گرمسیری که ۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان را آبی خواهد کرد با درصد ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی در وزارت نیرو و ۹۶ درصد پیشرفت در وزارت جهاد و میانگین ۹۰ درصد نیازمند ۱۰۰ درصد توجه و ۱۰ درصد اعتبار است.

🔹پروژه‌های بزرگ و کوچک و‌ناتمام دیگری در استان در حوزه راه،بزرگراه پل‌زال - دهلران -چیلات و منطقه آزاد ویژه مهران و بازارچه‌های مرزی و... به مسئله تبدیل شده‌اند که حسن بهرام‌نیا با آنها مواجه است و از همه‌ی این چالش‌ها مهم‌تر چالش بیکاری در استان است که در رده‌های بالای جدول جا خشک نموده است. 

 

🔸🔸🔸🔸خزانه خالی دولت

 

🔹یکی از بدترین دوران اقتصادی که پیش ر‌وی استاندار و شهردار جدید ایلام قرار دارد همین دوران آغاز دولت است؛برجام و‌ مذاکرات تا این لحظه به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده است و خزانه‌ی دولت خالی است، دولت به گفته رئیسی در حال پرداخت بدهی‌های دولت قبل است،امکان تعریف پروژه جدید رنگ باخته است،حقوق‌ها پرداخت نشده است، بدهی‌های دستگاه‌های دولتی و‌غیردولتی سرسام‌آور است ، پروژه‌های عمرانی متوقف شده‌اند، هیچ پیمانکاری با اوراق مشارکت وارد اجرای پروژه‌ها نمی‌شود ، وعده‌هایی که توسط دولت داده شده است هیچ‌کدام محقق نشده‌اند، تورم لجام‌گسیخته‌‌ در ایلام گران باری مضاعف بر‌دوش نماینده عالی دولت در استان قرار داده است و دست استاندار در انتخاب مدیران برجسته خالی است.

🔹حُسن نماینده مجلس بودن برای حسن‌بهرام‌نیا‌ و به تبع اشراف وی بر قوانین مجلس و‌ راه‌های افزایش ردیف‌ها و تخصیص کامل بودجه و کنترل و مدیریت استان بر اساس اصل مردم‌داری و هم‌چنین تکیه بر ظرفیت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند از استاندار کمتر شناخته‌شده ایلام یک استاندار موفق بسازد؛ استانداری که در بدترین روزهای عمر‌مدیریت خود سکاندار استانداری ایلام شده است و چنانچه خزانه دولت به مانند چهار سال اول احمدی‌نژاد از فروش نفت سرشار بود دست او برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در استان باز‌تر بود.

🔹معتقدیم چالش‌های فراروی حسن بهرام‌نیا در همین چهار چالش مهم تلخیص و تجمیع نمی‌شود بلکه چالش‌های دیگری در حوزه آسیبهای اجتماعی،بیکاری، مسائل کارگری، مصائب قبیله‌گرایی‌ و ... نیز در استان وجود دارد و باید برای بهرام‌نیا که در شرایط موجود کشور مسئولیت مدیریت استان را به عهده گرفته است آرزوی توفیق روزافزون نمود و همه‌ی ظرفیت‌های استان در خدمت توسعه استان و موفقیت استاندار قرار گیرند .

 

@weerair