پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

 

 



ایلام - سرپرست اداره کل بهزیستی استان ایلام گفت: این اداره کل آماده حمایت از بیماران مبتلا به اچ آی وی و پیگیری مشکلات آنان است.

حسین نورعلیوند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: این اداره کل آماده است تا از طریق خدماتی نظیر آموزشی، مشاوره، توانمند سازی و پایبندی به درمان، سلامت باروری، پرداخت کمک هزینه های درمان ، تحصیل، ایاب و ذهاب، فرهنگی، رفاهی و سایر موارد از بیماران مبتلا به این ویروس حمایت کند.

وی با اشاره به هزینه ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریالی این اداره کل از بیماران اچ آی وی در طول سال گذشته گفت: افراد مبتلا به این بیماری از حمایت های مالی درمان، اشتغال و همچنین سایر حمایت های مختلف روانی و اجتماعی قرار خواهند گرفت.

وی با ذکر اینکه پیگیری درمان این بیماران از طریق مراکز بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود، افزود: عموم مردم باید نوع نگرش و تفکر خود را نسبت به این بیماران اصلاح کرده تا این افراد مانند سایر اقشار در جامعه حضور داشته باشند.

به گفته سرپرست اداره کل بهزیستی استان ایلام، این بیماری به هیچ عنوان مسری نبوده و از طریق تماس های معمولی افراد نظیر دست دادن، در آغوش گرفتن، غذا خوردن مشترک، سرفه، عسطه، شستشوی مشترک لباس و وسایل و استفاده از وسایل یا مکان های مشترک نظیر تلفن، حمام، توالت و استخر و نظیر چنین مواردی منتقل نخواهد شد.

نورعلیوند تاکید کرد: مردم باید آگاهی داشته باشند که این بیماری مختص قشر یا افراد خاصی در جامعه نبوده و همه افراد بنوعی می توانند در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرند.

وی عمده گروه های پرخطر در معرض مبتلا به این بیماری را شامل مصرف کنندگان مواد مخدر (تزریقی)، افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی و افرادیکه با مبتلایان به اچ آی وی زندگی کرده و آگاهی از راه های انتقال این بیماری نداشته عنوان کرد.

سرپرست اداره کل بهزیستی ایلام با بیان اینکه آگاهی از راه های انتقال اچ آی وی افراد را از ابتلا محافظت می کند، راه های انتقال این بیماری را شامل تماس جنسی حفاظت نشده، استفاده از وسایل مشترک تزریق و انتقال از مادر مبتلا به اچ آی وی به نوزاد در طول بارداری، حین زایمان و شیردهی عنوان کرد.

به گفته نورعلیوند، با وجود این راه های انتقال ولی با اقدام بموقع از طریق شناسایی و پیگیری درمان این بیماران، این بیماری قابل کنترل و پیشگیری است.

وی با ذکر اینکه بر خلاف تصور عامه مردم مثبت شدن تست اچ آی وی یک فرد به معنی ابتلا به ایدز نبوده، یادآور شد: این ویروس پس از شناسایی در فرد مبتلا و تحت درمان گرفتن کنترل شده و فرد زمانی به ایدز مبتلا می شود که به علت عدم آگاهی از وجود ویروس در بدن و یا پس از آگاهی از ابتلا اقدامی برای درمان انجام نداده باشد.

به گفته نورعلیوند، بطور معمول از زمان ابتلای فرد به این ویروس تا مرحله ایدز سال ها طول کشیده که در صورت تحت درمان قرار گرفتن، فرد مبتلا می تواند بیماری آن به مرحله ایدز نرسیده و عمر طبیعی مانند سایر افراد داشته باشد.

وی راه های شناسایی این بیماری را از طریق انجام تست سریع اچ آی وی در مراکزی نظیر کمپ های ترک اعتیاد، تیم های سیار، مراکز گذری و ایستگاه های کاهش آسیب اعتیاد زیر نظر بهزیستی در استان عنوان کرد که بصورت رایگان، اختیاری و محرمانه انجام می شود.

اقدام های بهزیستی برای پیشگیری و کنترل ایدز

سرپرست اداره کل بهزیستی ایلام به اقدام های این اداره کل در این زمینه اشاره کرد و گفت: شناسایی و بیمار یابی از طریق مراکز مربوطه تحت نظارت بهزیستی و ارجاع به مراکز درمانی انجام می شود.

وی گفت: همچنین خدمات حمایتی در حوزه های مختلف به بیماران مبتلا به اچ آ وی از طریق باشگاه مثبت واقع در مرکز استان انجام می شود./ایرنا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group