پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

 

 

 



ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: اولین نوزاد سال جاری سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ متولد شد.

غلامرضا ابدالی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: روند زاد و ولد گوساله های این سایت تا اوایل خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر با احتساب این گوساله جدید تعداد ۵۸ راس گوزن زرد در این سایت نگهداری می شوند که ۱۳ راس از آنها را گوزن های نابالغ تشکیل داده اند.

ابدالی ادامه داد: باتوجه به پایش مداوم سلامت گوزن های محصور در این سایت، خوشبختانه هیچگونه مشکل جسمانی یا ژنتیکی در گوزن ها وجود ندارد و همه این وحوش در سلامت کامل هستند.

وی یادآور شد: به علت ازدیاد جمعیت آنها، با سازمان در مورد انتقال تعدادی از این گوزن ها به دیگر استان های متقاضی همچون یزد و خوزستان یا استان های شمالی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ایلام آمادگی دارد تا ۲۰ راس گوزن بالغ با تعداد مشخص ماده و نر را به دیگر استان های متقاضی انتقال دهد.

ابدالی در مورد رهاسازی گوزن ها در محیط طبیعی هم توضیح داد: رهاسازی گوزن ها در محیط طبیعی دارای شرایط خاصی مطابق با معیارهای سازمان است و در صورت تامین اعتبار امکان رهاسازی این وحوش در محیط طبیعی حفاظت شده استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای ۴۰ هکتار گستره است، این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.

با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیای گونه های در معرض خطر در کشور است.

سال ۹۵ تعداد ۱۰ راس از گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس نیز در سال ۹۶ و بهمن ماه سال ۹۸ نیز تعداد ۱۷ راس گوزن نر و ماده این سایت به استان خوزستان منتقل شدند.

گوزن زرد ایرانی یکی از گونه های در معرض انقراض و مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group