ایلام - مدیرکل ثبت احوال استان ایلام گفت: همزمان با صدور شناسنامه برای نوزادان تازه متولد شده در استان، یک بوته نهال نیز به والدین این نوزادان برای کاشت در عرصه های طبیعی اهدا می شود.

"نجم الدین خسروی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در راستای تفاهم نامه منعقد شده با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، به همه نوزادانی که متولد می شوند نهال برای کاشت تعلق می گیرد.

وی افزود: در این طرح زیست محیطی به ازای تولد هر نوزاد و همزمان با صدور شناسنامه برای فرد متولدشده، به والدین وی یک نهال برای کاشت تعلق می گیرد.

خسروی ادامه داد: این طرح اختیاری است و خانواده ها در دریافت و کاشت نهال به نیت نوزاد خود مختار هستند.

وی یادآور شد: در این طرح خانواده ها با دریافت نهال، این بوته ها را زیر نظر کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در مناطق از قبل تعیین شده کاشت خواهند کرد.

خسروی با بیان اینکه به طور میانگین در هر شبانه روز ۲۰ نوزاد در استان متولد می شود، یادآور شد: اگر برای بخشی از این نوزادان نهال کاشته شود، سرانه فضای سبز جنگی استان افزایش می یابد.

وی بیان کرد: والدین نوزادهای متولد شده علاوه بر مناطق جنگلی تعیین شده از سوی کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری، در صورت داشتن حیاط و باغچه امکان کاشت نهال در منازل شخصی خود را دارا هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام خاطرنشان کرد: کاشت و نگهداری این نهال ها با خانواده نوزادان متولد شده خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این خصوص اظهار کرد: در این طرح پیشنهادی و مشارکتی ادارات کل ثبت احوال و منابع طبیعی و آبخیزداری به ازای هر نوازد متولد شده نهال به خانواده های آنها اهدا می کنند.

ابراهیم پیرزادیان یادآور شد: این برنامه فرهنگی و زیست محیطی در راستای اجرای طرح بزرگ کاشت یک میلیارد نهال و با هدف افزایش سرانه فضای سبز مسکونی و جنگلی انجام می گیرد.

وی افزود: مشخصات خانواده نوزادانی که خارج از فصل نهالکاری متولد شوند از طریق ثبت احوال اخذ و در ماه های مناسب با کاشت نهال به آنها برای دریافت نهال اطلاع رسانی می شود.

پیرزادیان ادامه داد: این نهال ها متناسب با شرایط جغرافیایی هر منطقه در اماکن مختلفی چون بوستان ها، حیاط منازل مسکونی، حاشیه شهرها و عرصه های جنگلی زیر نظر کارشناسان کاشت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در هفت ماهه نخست امسال چهار هزار و ۳۰۰ نوزاد در استان ایلام متولد شد.

استان ایلام دارای ۶۴۰ هزار هکتار عرصه جنگلی است./ایرنا