ایلام - مرز بین المللی مهران به عنوان فعال‌ترین خروجی مرزی کشور با عراق،‌ در سال جاری علاوه بر افزایش تردد مسافر، از رشد صادرات کالا نیز برخوردار بوده که نقش به‌سزایی در توسعه تجارت کشورمان داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مرزی ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک، بیشترین و طولانی‌ترین مرز را با کشور عراق در میان استان‌های مرزی کشورمان دارد، مرز بین‌المللی مهران یکی از مرزهایی است که سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد، پس از این تاریخ زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقراری صادرات و واردات کالا در این منطقه جانمایی شد و با استقرار گمرک، روند ترخیص کالا در این خروجی مرزی رونق گرفت و هر سال بر ارزش دلاری و وزن کالاهای صادراتی و در کنار آن تنوع کالاها نیز افزوده می‌شود.

در این راستا و با توجه جدی دولت سیزدهم در ایجاد تنوع در بازارهای صادرات غیر نفتی از مرز بین‌المللی مهران توانست به بهبود وضعیت در این حوزه کمک شایانی کند و میزان مجموع صادرات را در طول سال ۱۴۰۰ به بالاترین میزان ادوار خود به ثبت برساند.

در واقع سال ۱۴۰۰، سال رکوردزنی صادرات کالا از مرز مهران بود، در این مدت بالاترین وزن صادراتی در پنج سال اخیر در مرز بین‌المللی مهران ثبت شد که حاکی از رشد صادرات و توسعه مراودات مرزی در این مرز بوده و نویدبخش روزهای بهتر برای تجارت استان می‌دهد.

 

 

 

صادرات یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار کالا از مرز مهران

سرپرست گمرک استان استان ایلام از صادرات بیش از یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار انواع کالا از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها خبر داد.

"میرآقا عبدی" اظهار کرد: این میزان صادرات کالا از مرز مهران در مدت یاد شده با وزن ۲ میلیون و ۴۴ هزار و ۵۱۲ تن، رشد هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

سرپرست گمرک استان ایلام یادآور شد: عمده کالاهای صادراتی از مرز مهران شامل انواع محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، کاشی و مصنوعات فلزی و پلاستیکی است.

عبدی بیان کرد: سال گذشته مجموع صادرات از گمرکات استان ایلام بیش از سه میلیون و ۲۵۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و از لحاظ ارزش ۳۹ درصد رشد نشان می‌دهد که این مقدار صادرات یک رکورد جدید در تمام سالیان فعالیت گمرک است.

وی با بیان اینکه سال گذشته رکورد وزنی مجموع صادرات در طول تمام سال‌های فعالیت گمرک استان ایلام شکسته شد، خاطرنشان کرد: گمرک مهران همچنان با اختلاف در صدر ۱۲ گمرک مرزی با عراق قرار دارد.

 

 

 

۲۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی از مرز مهران به عراق صادر شد

سرپرست گمرک استان ایلام گفت: ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی (صیفی جات) سال جاری (اول فروردین تا پایان آبان) از طریق مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

عبدی با بیان اینکه این میزان صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد رشد را نشان می دهد، گفت: صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۲۲ درصد رشد داشته است

وی با بیان اینکه ارزش این محصولات کشاورزی صادر شده از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق ۱۰۷ میلیون دلار بوده است، افزود: مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادر شده شامل هندوانه، خربره، سیب درختی، خیار، گوجه و پرتقال بوده است.

 

 

 

ترانزیت یک میلیون و ۲۸۵ هزار تُن کالا از پایانه مرزی مهران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام از ترانزیت بیش از یک میلیون و ۲۸۵ هزار تن کالا از پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی (مرز مهران) طی سال جاری خبر داد.

"سید زاهدین چشمه خاور" اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از یک میلیون و ۲۸۵ هزار تن کالا از پایانه مرزی شهید حاج " قاسم سلیمانی" ترانزیت(مرزامرزی) شده که ۴۲ هزار و ۵۳۰ تن به صورت تخلیه در مرز و ۱۰ هزار و ۶۰۹ تن به صورت ترانزیت صادراتی (حمل یکسره) خارج شده است.

وی به افزایش پنج درصدی ترانشیپمنت کالا(انتقال محموله از یک وسیلۀ حمل و نقل به وسیله ای دیگر) از پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: طی مدت یاد شده بیش از یک میلیون و ۲۱۸ هزار تن کالا توسط ۴۷ هزار دستگاه کامیون از این پایانه ترانشیپمنت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام با اشاره به میزان تردد مسافر از مرز بین المللی مهران، یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۶ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۷۷ نفر از مرز بین المللی مهران تردد کرده اند.

چشمه خاور بیان کرد: در مجموع تردد مسافر از مرز بین‌المللی مهران در بازه زمانی ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۳۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

 

 

 

کشف ۳۸۱ میلیارد و ۹۴۴ میلیون ریال کالای قاچاق در گمرک ایلام

سرپرست گمرک استان ایلام گفت: ۳۸۱ میلیارد و ۹۴۴ میلیون ریال انواع کالای قاچاق و ارز از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه در گمرک مهران کشف و توقیف شده است.

عبدی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۴۹ پرونده قاچاق کالا در مرز بین المللی مهران تشکیل شده که نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۶ درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: بیشتر کالاهای کشف شده در گمرک تجاری مهران در سال جاری کود شیمیایی، خودرو سواری و کشنده، سرنگ انسولین، پارچه، ارز خارجی، کالاهای اساسی و مقاطع آلومینیومی بوده است.

سرپرست گمرک استان ایلام از صدور ۵۱۷ پراونه خروج موقت در مدت یاد شده خبر داد و یادآور شد: این پرونده ها رشد ۵۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

عبدی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای کشف کالاهای قاچاق در مرز انجام شده است، تاکید کرد: تدابیر لازم برای کنترل بیشتر قاچاق کالا در مرز اتخاذ شده و با متخلفان برخورد می شود.

 

 

 

فاز اول منطقه آزاد مهران امسال عملیاتی می شود

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران با اشاره آخرین وضعیت منطقه آزاد مهران گفت: فاز اول این منطقه سال جاری وارد مرحله اجرایی می شود.

"نورالدین رحیمی" اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد مهران و سرمایه‌گذاری در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به مطالبه مردم برای راه اندازی منطقه آزاد مهران، افزود: منطقه آزاد مهران در صورت تامین اعتبارات لازم جهت انجام زیرساخت ها، عملیات اجرایی فاز اول آن آغاز می‌شود.
مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران رحیمی تاکید کرد: مطالعات طرح جامع منطقه آزاد مهران دارای پیشرفت ۶۴ درصدی است و با ایجاد زیرساخت های لازم و تملک اراضی زمینه حضور سرمایه‌گذاران نیز در این منطقه فراهم می شود.

رحیمی تاکید کرد: رایزنی با چندین شرکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد مهران صورت گرفته و خوشبختانه مورد استقبال واقع شده است.

وی افزود: وسعت منطقه آزاد مهران هفت هزار و هشتصد هکتار است و با توجه به ظرفیت‌های و استعدادهای این منطقه، در آینده قطب اقتصادی استان می شود.

رحیمی عنوان کرد: موقعیت مرز مهران برای فعالیت های اقتصادی، گردشگری، اربعین بسیار حایز اهمیت است، ولی تحقق این امر به تخصیص اعتبار و توسعه زیرساخت‌های آن نیاز دارد.

وی گفت: شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش های صنایع پائین دستی نفت و گاز، کشاورزی، دامداری و … در این منطقه اندیشیده شده است.

 

 

 

پارک پروپیلن نقطه عطف سرمایه گذاری در منطقه آزاد مهران

استاندار ایلام یادآور شد: طرح مطالعاتی منطقه آزاد و ویژه مهران به اتمام رسیده و با ورود سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری و فعالیت های تجاری و اقتصادی، زیرساخت‌های این منطقه به تدریج ایجاد می‌شود.

"حسن بهرام نیا" در خصوص منطقه آزاد مهران، یادآور شد: منطقه آزاد مهران یک ظرفیت خوب است که می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند و باید هرچه زودتر از این ظرفیت برای استان و اقتصاد کشور استفاده شود.

استاندار ایلام با قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر پارک پتروشیمیایی(پلی پروپیلن) به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهور جانمایی شد که برای واگذاری اراضی منطقه آزاد مهران به هلدینگ خلیج‌فارس اقدامات لازم انجام می‌شود و در این راستا یک تفاهم‌نامه فی‌مابین هلدینگ خلیج فارس و منطقه آزاد مهران برای راه‌اندازی پارک پتروشیمیایی منعقد شده است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران نیز در این جلسه خصوص، اظهار کرد: خوشبختانه همدلی و همراهی خوبی بین همه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با هدایت استاندار ایلام در زمینه راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مهران وجود دارد که در زمینه‌های مختلف اداری و پشتیبانی همواره یار و یاور بود و این امر قابل قدردانی است.

 

 

 

رونق تجارت چمدانی مسافران در مرز بین المللی مهران

فرماندار شهرستان مهران گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون نزدیک به ۹ میلیون نفر از مرز بین المللی مهران (رفت و برگشت) تردد کرده اند.

"علی عباس شفیعی" اظهار کرد: از این تعداد تردد مسافران از مرز بین المللی مهران سه میلیون و ۸۶۰ هزار نفر مربوط به تردد زائران در ایام منتهی به اربعین حسینی(ع) بوده است.

وی با بیان اینکه به طور معمول روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر مسافر از مرز مهران تردد می کنند، افزود: هم اکنون تردد از مرز بین المللی مهران به سهولت در حال انجام است.

فرماندار شهرستان مرزی مهران بیان کرد: هیچ گونه مشکلی در حمل و نقل مسافران در مرز مهران و پایانه مرزی وجود ندارد و همچنان تردد مسافران تنها با گذرنامه معتبر امکان پذیر است.

شفیعی با بیان اینکه میزان تردد مسافر از مرز مهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است، خاطرنشان کرد: مرز بین المللی مهران در طول ۲۴ ساعت شبانه روز باز است.

بی شک مرز مهران یکی از مهم ترین ظرفیت های استان ایلام در راستای توسعه و رونق اقتصادی این استان در حوزه ها و عرصه های مختلف از جمله تجارت بین المللی، صادرات، تردد زوار و مسافر و با ایجاد منطقه آزاد و بسترساز استقرار صنایع تولیدی به ویژه در بخش نفت و گاز است که علاوه بر رونق اقتصادی، موجب اشتغالزایی برای فرزندان این دیار خواهد شد.

البته مرز مهران در سطح کلان و ملی نیز به عنوان یک ظرفیت مهم اقتصادی، تجاری و بین‌المللی به شمار می رود که البته دولت سیزدهم به خوبی این ظرفیت را شناخته و امروز گام‌های خوبی برای توسعه هر چه بیشتر مهران با توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله راه برداشته شده است که راه اندازی منطقه آزاد به طور قطع، تکه‌های جدول توسعه استان را تکمیل تر خواهد کرد./ایرنا