ایلام - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: ۲۵ اثر فرهنگی، تاریخ، ملموس و طبیعی این استان در نوبت بررسی برای ثبت ملی قرار دارد.

"فرزاد شریفی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: چهار اثر منقول، ۶ اثر ناملموس، هفت اثر تاریخی، پنج اثر طبیعی و سه منطقه عملیاتی دفاع مقدس برای بررسی و تائید جهت ثبت در آثار ملی مستندسازی و به وزارتخانه معرفی شده است.

وی افزود: بعد بررسی این مستندات توسط کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و برگزاری جلسه‌های دفاعیه، تعداد نهایی آثار تایید شده توسط این وزارتخانه برای ثبت در آثار ملی مشخص می شود.

شریفی یادآور شد: استان ایلام دارای پیشینه‌ای بسیار غنی و سرشار از آداب، رسوم، فرهنگ و آثار مختلفی است که از دوره‌های مختلف تاریخی برای ما به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ثبت ملی این آثار، تلاش برای حفظ، نگهداری و احیای آن‌ها برای نسل‌های کنونی و آینده است.

شریفی خاطرنشان کرد: برخی از غذاها و خوراکی‌های محلی، البسه، سنن، بازی‌های بومی - محلی و صنایع دستی تولیدی که رو به فراموشی می روند با ثبت ملی دوباره احیا می شوند.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌ها و اهداف برای آثار ناملموس یا صنایع دستی، ایجاد تغییر در ساختار آنها برای استفاده خانواده‌ها و ورود این آثار به زندگی‌های جدید امروزی است.

به گزارش ایرنا، ۸۹۲ اثر تاریخی، طبیعی، مذهبی، یادمان و منطقه عملیاتی، منقول و نامنقول، ملموس و ناملموس از استان ایلام تاکنون ثبت ملی شده است./ایرنا