گفتگو از فرج‌اله صیدمحمدی-عبدالوهاب بخشنده دادستان ایلام در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری ویرا به برخی سوالات و ابهامات پرونده تیراندازی به کارکنان اداره کل اموال و‌ املاک بنیاد مستضعفان و کشته و زخمی شدن ۱۱ نفر از این پرسنل پاسخ داده است.

دادستان ایلام در این گفتگو با بیان اینکه نکته‌ی مهمی که در حادثه‌ی تیراندازی ساختمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان به درستی بیان نشده استفاده از عنوان نادرست کلمه «گروگانگیری» است گفت: در‌ پرونده‌های گروگانگیری معمولا گروگانگیر خواسته‌ای مطرح می‌نماید اما در تیراندازی اخیر ایلام بر اساس شواهد و قرائن فرد ضارب خواسته ‌ای را مطرح ننموده و علت و انگیزه جنایت در دست بررسی است.

عبدالوهاب بخشنده به نحوه‌ی ورود ضارب به ساختمان این اداره کل اشاره داشت و افزود:از آنجایی که ضارب از پرسنل این اداره کل بوده برای ورود به ساختمان با مانعی مواجه نشده است.

وی با بیان اینکه ضارب پس از ورود به این ساختمان دو قبضه نارنجک و یک قبضه اسلحه کلاشنیکف در یک‌ کیسه برنج مخفی نموده بود ادامه داد:ضارب در طبقه همکف این اداره، کارکنان را به سمت طبقه بالا هدایت کرده بود.

این مقام قضایی با بیان اینکه ضارب پس از حضور در طبقه دوم سراغ مدیر را گرفته اما با درب بسته مواجه شده بود افزود: یکی از کارکنان به قصد میانجیگری سعی در متقاعد نمودن مدیر داشته که ناموفق بوده است  .

دادستان ایلام در ادامه افزود:پس از آنکه ضارب از باز شدن اتاق مدیر کل ناامید شده بود ضمن شکستن بخشی از درب اتاق، نارنجک را به داخل اتاق مدیر پرتاب نمود که مدیر و یک خانم که به اتاق وی پناه برده بود مصدوم شدند.

بخشنده با اشاره به فاصله‌ی درب اتاق تا میز مدیریت مدیر که نسبتا زیاد است افزود:مدیر از ناحیه ران و خانم همکار از ناحیه فک در انفجار نارنجک آسیب دیده‌اند.

 وی ادامه داد:بر اساس گفته‌ی مجروحان این تیراندازی، ضارب پس از آنکه نارنجک را به داخل اتاق مدیر پرتاب کرد با این تصور که آنها را کشته است اقدام به تیراندازی با کلاشنیکف به سمت کارکنان نمود که سه نفر از این کارکنان در محل حادثه و دو نفر در بیمارستان جان باختند.

عبدالوهاب بخشنده به نحوه‌ی خودکشی ضارب اشاره کرد و گفت:بر اساس گفته‌های مجروحان این حادثه، ضارب پس از تیراندازی به سمت کارکنان متوجه حضور‌ ‌پلیس شد و پس از تنگ شدن عرصه توسط پلیس به سمت خود شلیک نمود و به زندگی خود پایان داد که جزئیات بیشتر پس از بررسی پزشکی قانونی، نظر بازپرس ویژه قتل و تصاویر دوربین‌های محلی اعلام خواهد شد.

دادستان ایلام در ادامه با بیان اینکه بر اساس گفته مدیران بنیاد حقوق و مزایای کارکنان به موقع پرداخت شده است ادامه داد: دلایل این تیراندازی اختلافات شخصی بوده و ارتباطی با مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور نداشته است .

وی با بیان اینکه بررسی کارشناسی دلایل احتمالی این تیراندازی توسط بازپرس ویژه قتل که در محل حضور داشته است ادامه دارد و دو معاون دادستان نیز به موقع در محل جرم حضور داشته اند افزود:نتیجه‌ی نهایی تحقیقات پس از بررسی تصاویر دوربین‌‌ها، ریز مکالمات و اظهارات مجروحان ،نظر همکاران قضایی و کارشناسان جنایی مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور نیروی انتظامی به موقع بوده است یا خیر گفت:نیروی انتظامی در محل حاضر بوده و به وظیفه‌ی سازمانی خود عمل نموده است.

 دادستان ایلام در پاسخ به سؤال دیگری در‌ خصوص حضور پلیس به همراه فیلمبردار در صحنه وقوع جرم اظهار داشت:قصوری از سوی نیروی انتظامی محرز نشده است و اگر خطری وجود داشته متوجه جان ماموران انتظامی بوده است.

بخشنده در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص کلیپ تولیدشده نیروی انتظامی و‌ حضور فرمانده انتظامی استان در این ویدئو گفت:اظهارات متفاوتی در این خصوص ارائه شده است اما کارشناسان انتظامی در مورد جزئیات این اقدام پلیس می‌توانند بهتر اظهار نظر کنند.

دادستان ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با پاسخ به این سوال که آیا تمام کارکنان‌ این اداره کل با گلوله ضارب کشته و زخمی شده‌اند یا خیر ؟ گفت:تمام مقتولان با تیراندازی به قتل رسیده‌اند و پس از تکمیل نتایج و آزمایشات پزشک قانونی و کارشناسی سلاح نظر نهایی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عدم حضور روانشناس و اورژانس اجتماعی در صحنه جرم گفت:متاسفانه عدم حضور به موقع اورژانس اجتماعی و اورژانس ۱۱۵ در‌محل تیراندازی برای انتقال مصدومان گزارش شده و دلایل این امر در دست بررسی است.

دادستان ایلام افزود:در بررسی سوابق ضارب دو مورد محکومیت وجود دارد که البته با توجه به مرور زمان محکومیت کیفری مؤثر‌ محسوب نمی‌شوند.

این مقام قضایی در ‌پاسخ به این سوال که چگونه فردی به این درجه از خشونت می‌رسد که همکاران خود را به رگبار ببندد و آیا ممکن است ضارب از نظر روانی دچار جنون آنی شده باشد افزود:به صراحت در این خصوص نمی‌توان اظهار نظر کرد و باید تمام جوانب و‌ زوایای این پرونده بررسی شود.

بخشنده در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص این پرونده فردی دستگیر شده و تحت بازجویی قرار گرفته است یا خیر گفت:فردی بازداشت نشده ولی برخی افراد به عنوان مطلع در این پرونده احضار شده و یا خواهند شد. 

وی خطاب به مردم شریف ایلام گفت:بخش عمده‌ای از مطالبی که در سطح فضای مجازی در خصوص این حادثه منتشر شده است سندیت نداشته و قابلیت پاسخگویی ندارند و باید اجازه داده شود کارشناسان ویژه دستگاه قضایی با اطمینان خاطر تمام جزئیات را بررسی نمایند.

وی در پایان با تسلیت درگذشت تعدادی از کارکنان بیگناه اداره کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان و ابراز هم‌دردی با خانواده‌های داغدار آنان تاکید کرد:این اطمینان خاطر را به شهروندان می‌دهیم که دستگاه قضایی تمام توان و تلاش کارشناسی خود را برای بررسی زوایای این حادثه‌ی غم‌انگیز بدون اغماض‌ و کوتاهی بکار خواهد گرفت و نتیجه را بی‌کم و کاست به اطلاع عموم‌ خواهد رساند.