✍️سایت خبری ویرا- عمران خودآموز، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی- واقعه تلخ و خونین خیابان پاسداران ایلام و کشته و زخمی شدن ۱۱ نفر از کارکنان اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان که از زوایای مختلف توسط صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفته، از جنبه مدیریتی نیز قابل تحلیل است.


🔸نگارنده که تجارب زیسته و اندک آموخته‌هایی در زمینه مدیریت دارد، صداقت، صمیمیت و شفافیت را حلقه‌های مفقوده مدیریت در بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی استان و حتی کشور می‌داند. مدیریت ارتباط با کارکنان اولین هنر و مهارتی است که یک مدیر باید از آن برخوردار باشد، چرا که منابع انسانی مهمترین سرمایه هر سازمان است و برای رسیدن به اهداف سازمانی جز با همکاری و همراهی کارکنان نمی‌توان به سرمنزل مقصود رسید. در استان کوچکی چون ایلام که هنور روابط سنتی برقرار است و همه همدیگر را با نام و تبار می‌شناسند، ایجاد روابط حسنه و صمیمانه با کارکنان می‌تواند به تقویت رفتار اقناعی و روان‌سازی چرخ دنده‌های سازمان کمک کند و روح آهنین بروکراسی را به روح جوهری تغییر دهد. قانون و سلسله مراتب اداری در جای خود محفوظ و محترم است، اما بهترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر برای اِعمال قانون و اجرای اوامر مدیریتی ایجاد رابطه صمیمانه با کارکنان است تا با اشتیاق و انگیزه بیشتری به انجام وظایف سازمانی بپردازند.
🔸ذکر چند خاطره و نقل قول در این زمینه خالی از لطف نیست:
مروارید، استاندار اسبق ایلام که صمیمیت و اخلاق‌مداری ایشان در خاطره ایلامیان ماندگار شده است، در مراسم خداحافظی خود گفت: ما که این همه می‌گوییم مدیریت اسلامی؛ پس باید خودمان نسبت به آن عامل باشیم و در جایی با رفتار و عمل‌مان آن را نشان دهیم.

و اما سلیمانی دشتکی، دیگر استاندار پیشین ایلام، در اولین نشست مطبوعاتی خود در واکنش به توصیه فرج صیدمحمدی مدیر مسئول پایگاه ویرا و هفته نامه روژ، مبنی بر اینکه بهتر است استاندار قلب و روح مدیران را در اختیار داشته باشد، تا جسم آنان را! این‌گونه گفت:
من ناز هیچ مدیری را نمی‌کشم!

به یاد دارم هدیه ارزشمند عبدالحمید کرمی از بزرگان حوزه رسانه ایلام به نگارنده در بدو پذیرش مسئولیت، این جمله زیبا بود که:
مدیریت روشن کردن شمع محبت در درون سازمان است تا همگان بر گِرد آن حلقه زنند و دست در دست هم برای تحقق اهداف سازمان بکوشند.

دوست دیگرم سعید محمودی، سازمان را به کوهی تشبیه کرده که مدیر بر فراز آن قرار دارد و هر اندیشه‌ای از او جاری می‌شود تا دامنه کوه جریان می‌یابد!

🔸بنابراین مدیر به مثابه پدر سازمان باید با نگاه پدرانه ظرفیت بالقوه نیروها را به فعلیت درآورد؛ نه چون پدری که در منزل با اهل و عیال خود بدخلق و بدعنق‌ است و در بیرون از خانه با دیگران گرم می‌گیرد و صمیمی می‌شود!
🔸ترویج حس احترام بین کارکنان و توجه به شخصیت و منزلت آنان به ویژه نیروهای خدماتی و پشتیبانی که در ظاهر دون پایه اما بسیار مهم، موثر و کلیدی هستند، تنها در سایه صمیمیت و نگاه پدرانه یک مدیر محقق می‌شود.
🔸عنصر دیگری که لازمه مدیریت در تمام سطوح سازمانی است، صداقت است. صداقت اعتمادساز است و کارکنان را برای همکاری با مدیر ترغیب و تشویق می‌کند. هر گونه تردید و خدشه در صداقت مدیر به فروپاشی اعتماد و روابط صمیمی او با کارکنان می‌انجامد و پایبندی او به اصول اخلاقی و اهداف مشترک سازمانی را زیر سوال می‌برد. روح جمعی و حسگر اعضای سازمان بهترین قاضی و گیرنده برای تشخیص صداقت یک مدیر است.
🔸 بنابراین مدیران برای اثبات صداقت و البته سلامت خود، ناگزیرند شفافیت پیشه کنند و خود را در اتاق شیشه‌ای قرار دهند. شفافیت، مدیر و مجموعه را از هر گونه سوءظن و گمان بد که نافی صداقت و سلامت است، مصون می‌دارد؛ چرا که نفس مدیریت همواره در معرض شبهه و ظن و گمان است و عدم شفافیت بر میزان رازوارگی، سوءظن، بی‌اعتمادی و احساس تبعیض در سازمان می‌افزاید.
🔸ماجرای معمار اصفهانی و پیرزنی که مناره مسجد شاه را کج می‌دید، اما استاد علی اکبر اصفهانی در میان بهت و حیرت کارگران، با فشار و زور به بدنه مناره به راست کردن آن در جلو دیدگان پیرزن همت گماشت تا شائبه ذهنی او برطرف شود و از هرگونه شایعه و حرف و حدیث مضاعفی جلوگیری کند؛ حکایتی آشنا و آموزنده در این زمینه است.
🔸از این رو، نظام اداری استان و کشور به شدت نیازمند این سه عنصر مهم و کلیدی است که هر یک از آن‌ها دارای لوازم و مهارت‌های خاص خود است.
🔸بنابراین، ریشه و زمینه فاجعه خونین خیابان پاسداران ایلام را باید در نبود این عناصر سه‌گانه -و البته عوامل دیگری که در این مقال نمی‌‌گنجد- جستجو کرد.