ایلام ایرنا- وقتی صحبت از ۱۵ خرداد به میان می آید در ذهن همگان قیام سال ۴۲ متبادر می شود، اما کمتر کسی می داند که در این روز مردم شهر ایلام به واسطه حملات هوایی رژیم بعث عراق در خاک غلتیدند و ۱۵ خرداد دیگری را رقم زدند.

خرداد سال ۶۱ به نیمه رسیده بود و مردم درگیر جنگ در استان مرزی ایلام با وجود حملات متعدد عراق خود را برای گرامیداشت واقعه ۱۵ خرداد سال ۴۲ آماده می کردند.

۱۵ خونین خرداد سال ۶۱ ایلام به راستی که در امتداد ۱۵ خرداد سال ۴۲ بود و مردم بی دفاع و بی پناه این استان مظلومانه توسط رژیم بعث عراق در خون سرخ خود غلتیدند، اما بیرق مبارزه با استکبار را با خون به ناحق ریخته خود به اهتزاز درآوردند.

سال ۶۱ بود و ۲ سال از شروع رسمی جنگ عراق علیه ایران و ۱۹ سال از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ گذشته بود و مردم ایلام آماده برگزاری راهپیمایی برای گرامیداشت واقعه مهم ۱۵ خرداد سال ۴۲ بودند.

در طول مدت ۲ سال گذشته از شروع جنگ تحمیلی نقاط مختلف استان ایلام به کرات آماج حملات بی امان و متعدد هواپیماهای عراقی قرار گرفته بود و در ۱۴ خرداد همان سال اخطارها و اطلاعیه هایی مبنی بر احتمال وقوع حمله هوایی توسط رژیم صهیونیستی بعث عراق در روز ۱۵ خرداد مخابره شده بود.

مردم ایلام خود را برای برگزاری راهپیمایی گرامیداشت ۱۵ خرداد سال ۴۲ ( که به فرموده امام راحل عزای عمومی همیشگی است) مهیا کرده بودند که این مراسم طبق برنامه ریزی قبلی قرار بود صبح روز شنبه ۱۵ خرداد سال ۶۱ از کنار مسجد جامع شهر ایلام به طرف میدان سعدی و سپس میدان خیام صورت بگیرد.

آنروز بیشتر کسبه متدین ایلام به حرمت واقعه ۱۵ خرداد سال ۴۲ و به منظور شرکت در راهپیمایی، مغازه های خود را بسته و به خیل راهپیمایان پیوسته و جمعیت با شور و حرارت انقلابی خود در طول مسیر یاد شده در حال حرکت بود.

اما یکباره ورق برگشت و شهر ایلام خود ۱۵ خردادی دیگر شد و خون های بیگناهان ایلامی در امتداد شهدای انقلاب به زمین ریخته شد.

بنا به اسناد به جای مانده از سال ۶۱ و گفته شاهدان عینی، راهپیمایان از میدان سعدی هم عبور کردند که ناگاه غرش سهمگین هواپیماهای رژیم بعث با شکستن دیوار صوتی مردم بی پناه و بی دفاع حاضر در راهپیمایی را هدف و آماج حملات بی امان بمب افکن های خود قرار دادند.

باتوجه به بسته بودن مغازه ها راهپیمایان جان پناهی برای ایمن ماندن از حملات هواپیماهای عراقی نیافتند و مراسم آنها به علت حمله بمب افکن های بعثی به خاک و خون کشیده شد.

آنروز تعداد زیادی بمب بر سر مردم ایلام آوار شد و برخی از بمب ها به منازل اطراف محدوده راهپیمایی اصابت کرد و خانواده های زیادی بر اثر اصابت این بمب ها کشته یا محروج شدند.

هرچند راهپیمایی آنروز مردم شهر ایلام به خاطر حمله هوایی عراق نیمه تمام ماند، ۳۷ نفر از ساکنان این شهر اعم از زن، مرد، کودک و سالخورده به شهادت رسیدند، اما سند افتخار دیگری برای این دیار مظلوم در تاریخ ثبت و باری دیگر چهره و خوی ددمنشانه صدام و هم‌پیمانانش عیان شد.

در اثر بمباران هوایی رژیم بعث خانواده های زیادی عزیزان خود را از دست دادند و در برخی خانواده ها بیش از یک و حتی ۲ نفر به شهادت رسیدند.

در این واقعه تلخ و جانگداز احسان مومنی سه ساله، محسن مومنی سه ساله، طوطی مومنی، احمد غیاثی ۱۴ ساله، علی غیاثی ۱۶ ساله، نجیمه غیاثی، حنا غیاثی ۱۱ ساله، بهجت بهارستانی ، جعفر رشیدی کهره ۲۱ ساله، جیران مامی ۳۷ ساله، موسی محمدی سه ساله، رحمتعلی رحمتی ۶۱ ساله، رستم بگ حق نظری ۸۴ ساله، زینب حیدریان، والیه قربانزاده، زینب قربانزاده ۴ ساله، موسی قربانزاده ۱۶ ساله، فاطمه قربانزاده ۱۲ ساله، کریمه قربانزاده ۱۹ ساله، شهین طهماسبی پور ۱۵ ساله، عزت الملوک طهماسبی پور هشت ساله، ماریا طهماسبی پور ۱۱ ساله، سیدنبی موسوی ۱۱ ساله، شربت پنجستونی، مهوش پروری ۲۲ ساله، وحیده پروری ۲۱ ساله، شربتی سروری، عبدعلی اشرفی ۳۰ ساله، فرزاد اسکندری ۱۱ ساله، قمر حیدری، گل طلا یوسفی، لیلا هاشمی ۶ ساله، محمدرضا شرفی ۱۲ ساله، نریمان محمدبیگی، نصرت اله بشار ۱۳ ساله و نورخاص یوسفی نژاد به شهادت رسیدند.

تشییع پیکر این شهیدان روز ۱۶ خرداد همان سال و با حضور مسوولان لشکری و کشوری و شهدای محراب اشرفی اصفهانی و صدوقی و مسوولان استان و خیل مردم عزادار ایلام برگزار شد.

برخی از این شهدا از معاودین شیعه عراقی با اصلیت ایرانی بودند که توسط رژیم بعث عراق از این کشور رانده و به ایلام پناه آورده بودند.

در طول جنگ تحمیلی استان ایلام به کرات مورد حمله هوایی هواپیماهای رژیم بعث عراق قرار گرفت و شهدای زیادی در نتیجه این حملات شهید یا مجروج شدند.

حادثه زمین فوتبال چوار، شهر ایوان، روستای ماربره و آبدانان از جمله موارد حمله هوایی هواپیماهای عراقی به مردم عادی استان ایلام در جنگ تحمیلی بود.

ایلام سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ نفر آزاده دارد که به نسبت جمعیت بیشترین ایثارگر کشور متعلق به این استان است./ایرنا