ایلام - رژیم بعث عراق ۱۷ خرداد سال ۱۳۶۴ هجری خورشیدی با بمباران شهر ارکواز ملکشاهی یکی از حوادث حزن‌انگیز جنگ ایران و عراق را در تاریخ دفاع مقدس رقم زد، روز خونینی که ۷۲ نفر قربانی سیاست‌های خصمانه این رژیم شدند.

یکی از بدترین شکل جنگ ها بمباران های ویرانگر است که طرف های جنگ به منظور کاهش توان اقتصادی و تضعیف روحیه دشمن دست به بمباران شهرها و کشتار غیرنظامیان می زنند و باعث می شود تا بسیاری از خانواده ها از میان بروند.

سال ها قبل که دشمن بعثی نقشه شوم تهاجم به خاک ایران اسلامی را در سر می پروراند در ۳۱ شهریور سال ۵۹ ناجوانمردانه به خاک کشورمان حمله کرد، در این بین استان ها و شهرهای مرزی و همجوار با کشور عراق بیشترین حملات و زخم ها را از همسایه خویش برداشتند و به دلیل مجاورت از تهاجم هوایی و زمینی بیشتر از سایر مناطق کشور خسارت دیدند.

جنگ برای ایلامی‌ها زودتر از باقی کشور آغاز شد اولین تجاوز نظامی عراق به مرزهای ایران اسلامی تنها ۲ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سیزدهم فرودین سال ۵۸ به مهران صورت گرفت همانطور که مهم‌ترین هجوم زمینی عراق قبل از آغاز رسمی جنگ از ۱۹ تا ۲۴ شهریور ۱۳۵۹ در منطقه میمک شهرستان ایلام رخ داد.

۱۷ خرداد خونین ملکشاهی

در چنین روزی در ۱۷ خرداد ۱۳۶۴ هجری شمسی در چشم بر هم زدنی اوضاع شهر ارکواز ملکشاهی به کلی عوض شد، جنگنده های بمب افکن نیروی هوایی ارتش بعث عراق در آسمان ارکواز ملکشاهی نمایان شدند و بمب های خود را بر سر مردم بی گناه و خانه های این دیار فرو ریختند و جنایت و فاجعه دردناک دیگری را در تاریخ رقم زدند.

در کوچه و خیابان‌های این شهر پیکرهایی آغشته به خون پیر و جوان و کودک و زن و مرد زیر آوار افتاده بودند، تمام شهر پر از دود و آتش شد، این حمله هوایی هیچگاه از ذهن مردم شهرستان ملکشاهی فراموش نخواهد شد، شهرستان شهید پروری که همیشه و در تمام عرصه ها دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده و خدمات زیادی به ایران اسلامی ارائه داده است.

۱۷ خردادماه سال ۶۴ روز تجلی مقاومت و پایداری مردم ملکشاهی است، همانجایی است که اصابت راکت هواپیماها، حمله های توپخانه ها و شلیک موشک های صدام هم نتوانست مقاومتش را در هشت سال دفاع مقدس درهم بریزد.

شهرستان ملکشاهی شهری است که در کوچه پس کوچه هایش عطر لطیف شهادت پیچیده و مقاومت مردمانش، استکبار را به خاک مذلت کشانیده است.

پدران و مادران این دژ دلاور پرور، با دستان سبز خود، ۲۸۷ ستاره سرخ را در هشت آسمان دفاع مقدس جای داده‌ و بیش از هزار جانباز و آزاده را بر تارک تاریخ مقاومت و پایداری این شهر ثبت کرده اند.

۱۷ خردادماه سال ۶۴ روز مقاومت و پایداری مردم ارکواز ملکشاهی در دوران جنگ تحمیلی است، چرا که نسل انقلاب و فرزندان انقلاب را نزد آیندگان سربلند می‌کند و یادآور می‌شود که یک وجب از خاک این سرزمین به دشمنان واگذار نشد حتی موشک‌های رژیم متجاوز و جنایتکار بعثی اراده مردم این خطه را نیز در دفاع از اسلام، انقلاب و نظام اسلامی نوپایشان نا امید نکرد.

مقاومت سرسختانه مردم این دیار و اصرار آنها بر تخلیه نکردن شهر ،حضور گسترده جوانان در جبهه های نبرد در شرایطی که شهر زیر گلوله باران و حملات هوایی و موشکی بی وقفه دشمن بود و پشتیبانی از جبهه ها، نشان از ایثار و از خودگذشتگی مردم شهرستان ملکشاهی در دوران هشت سال دفاع مقدس دارد.

یاد و نام این شهیدان و ایثارگران برای همیشه در تاریخ ماندگار حماسه و ایثار این مرز و بوم گرامی باد.

شادی روح مطهر شهدا صلوات

منبع: ایرنا