ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: وجود اسلحه های مجاز و غیرمجاز در دست افراد باعث بروز خسارت های جبران ناپذیر به حیات وحش شده است.

غلامرضا ابدالی روز چهارشنبه در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار داشت: فراخوان برای جمع آوری اسلحه ها و عدم صدور مجوز به سلاح گرم یکی از راه های جلوگیری شکار وحوش توسط دارندگان اسلحه است.

وی افزود: سلامت حیات وحش و جلوگیری از شکار وحوش در گرو جمع آوری اسلحه های مجاز و غیرمجاز دست مردم است که امنیت و سلامت زیستمندان طبیعت را به مخاطره می اندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: یکی از مهمترین چالش های حوزه محیط زیست واحدهای آلاینده هستند که در گذشته بدون رعایت نکات و پیوست های زیست محیطی جانمایی شده اند و اکنون باعث آلایندگی محیط زیست هستند اما در سال های اخیر طرح های جدید اقتصادی و صنعتی با پیوست های زیست محیطی و جانمایی درست و اصولی مجوز گرفته اند و افزایش صنایع سبز و کاهش واحدهای آلاینده از اهداف اصلی محیط زیست به شمار می رود.

ابدالی اضافه کرد: سال گذشته ۷۸۷ مورد مجوز ایجاد و بهره برداری از واحدهای تولیدی و صنعتی صادر و با ۳۹ مورد به علت عدم رعایت ملاحظات و پیوست های زیست محیطی مخالفت شد و در امسال یک هزار و ۱۵۶ واحد صنعتی و تولیدی مورد پایش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۴ واحد آلاینده به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۲۸ مورد تخلف زیست محیطی کشف و در این رابطه ۲۸۵ نفر شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند و ۲۰۰ میلیون تومان ضرر و زیان حاصله به محیط زیست توسط این متخلفان ثبت شده است و ۱۳.۵ هکتار از اراضی زیر نظر محیط زیست دچار آتش سوزی شد.

ابدالی یادآور شد: ایلام از جمله استان های پیشرو و موفق در زمینه بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی است اما وجود انبوه نخاله های ساختمانی (۳۰۰ هزار تن) و پسماندهای خانگی باعث تخریب طبیعت و آسیب رسانی به محیط زیست شده است که تداوم این موضوع سلامت محیط زیست استان را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت.

وی در مورد تامین آب حیات وحش نیز توضیح داد: با اعتبار ۲۲۰ میلیون تومان چهار مخزن با ظرفیت ۱۲ متر مکعب در منطقه مانشت و قلارنگ نصب شد و برای تعمیر و راه اندازی تلمبه های بادی نیز ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شد و برای منطقه کولگ نیز ۲ آبشخور همراه با یک پاسگاه ایجاد شد.

وی در مورد علوفه نشخوارکنندگان نیز اظهار داشت: احداث انبار علوفه با اعتبار یک میلیارد تومان و تامین علوفه برای وحوش با توجه به بروز خشکسالی در سطح استان از دیگر اقدامات محیط زیست استان طی ماه های اخیر است.

ابدالی در زمینه آمادگی برای مهار آتش سوزی های احتمالی در زیستگاه ها و مناطق تحت حفاظت نیز گفت: ۱۲ دستگاه دمنده، ۵۰ عدد فلکس پک، ۱۰۰ عدد آتش کوب، یک هزار و ۵۰۰ متر آتش بُر، تشکیل و ساماندهی ۱۶ تیم واکنش سریع و تجهیز انجمن های مردم نهاد از جمله اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی ها است.

به گزارش ایرنا، در پایان این همایش که در سالن اجتماعات هتل زاگرس برگزار شد، از دانش آموزان برگزیده در مسابقه نقاشی با موضوع محیط زیست تجلیل به عمل آمد.

از ۱۶ تا ۲۲ خرداد به نام هفته ملی محیط زیست نامگذاری شده و ( محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه ) شعار امسال این هفته است.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده و اراضی تحت حفاظت محیط زیست استان ایلام ۱۴۳ هزار هکتار است./ایرنا