قم- رییس قوه قضاییه گفت: در بیان ناهنجاری‌ها و مفاسد اخلاقی و اجتماعی نباید دچار اغراق شویم و تصور کنیم که کار از دست رفته است، یکی از نقشه‌های دشمنان القا غلبه فساد اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی در ایران و به خصوص قم برای زمینه‌سازی ذهنی در بین مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز پنجشنبه در دیدار اقشار مختلف مردم قم، بیان کرد: در گام دوم انقلاب باید بیش از پیش در جهت تحقق آرمان الهی و تامین دنیا و آخرت مردم قدم برداریم.

وی با بیان اینکه برای ایجاد همفکری و ادارک مسایل و مشکلات باید جنبه همفکری و هم اندیشی بین عموم اقشار پررنگ تر شود، ادامه داد: مسائلی که امروز در دیدار اقشار مختلف مردم مطرح شد قابل تامل و توجه بود و بنده بصورت شخصی مباحثی که قابلیت لازم را داشته باشد تبدیل به دستورالعمل خواهم کرد.

محسنی اژه ای گفت: علوم انسانی مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی یکی از مباحث اولویت دار است، رسیدن به دستگاه قضایی در تراز انقلاب نیازمند تربیت زیرساخت‌ها به خصوص در حوزه نیروی انسانی است.

وی تاکید کرد: اگر نیروی انسانی بکار گرفته شده در قوه قضاییه در هر کدام از ویژگی‌های مورد نیاز مانند عدالت، علم و اخلاق حرفه‌ای و اسلامی، صبر و حوصله و غیره دچار نقصان باشد سبب ایجاد مشکل در فرایند صدور حکم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۰ ماه گذشته افزون بر ۲۵۰ نفر از طلاب حوزه علمیه بعنوان قاضی در حال جذب به قوه قضاییه هستند و بزودی دوره کارآموزی خود را آغاز خواهند کرد.

محسنی اژه ای یادآور شد: قوه قضاییه برای حل مشکلات و ارائه راه‌حل در مشکلات و معضلات موجود دست استمداد به سمت دانشگاه‌ها، نخبگان، افراد صاحب ایده و حوزه های علمیه دراز می‌کند.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه ناهنجاری‌های اجتماعی دغدغه همیشگی دینداران است، یادآور شد: دعاوی خانوادگی چون طلاق، نفقه، حضانت و غیره یکی از محورهای پرتعداد تشکیل پرونده قضایی است که امکان بررسی سریع آنها با ظرفیت کنونی قوه قضاییه وجود ندارد و به همین دلیل از تمام اقشار و نهادها درخواست می‌شود در راستای اصل سازش و رفع اختلاف برنامه و طرح های خود را تقدیم قوه قضاییه کنند.

وی با بیان اینکه به هر مقدار که فساد و نارسائی در زمینه فساد در جامعه وجود داشته باشد زیاد و غیر قابل قبول است، گفت: در حوزه مباحث فرهنگی همچنان فعالیت‌های موازی و جزیره‌ای زیاد است که برخی از آنها عملا یک دیگر را بی اثر می‌کند. فعالیت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک نگاه جامع در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، آموزش و اطلاعاتی است.

وی ادامه داد: در مساله ناهنجاری‌های اخلاقی در برخی مسائل ممکن است باندهای فساد سیستماتیک وجود داشته باشد که در این عرصه‌ها لازم است تا نهادهای اطلاعاتی نسبت به شناسایی و برخورد با آنها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: ناهنجاریهای موجود در قم بسیار کمتر از چیزی است که دشمنان القا می کند اما این حجم از ناهنجاری ها نیز در این شهر قابل قبول نیست.

محسنی اژه ای در پایان اظهار داشت: از مسوولان قم درخواست می شود مشکلات اساسی را احصا و با اولویت بندی نسبت به رفع آنها اقدام نماید./ایرنا