ایلام - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام با اشاره به اینکه این استان رتبه ششم کمترین آسیب های شغلی را در کشور دارد، گفت: تعداد آسیب های شغلی طی سال های ۹۸ تا۱۴۰۰، روند کاهشی داشته و سال گذشته ۸۴ حادثه بوده که ۹۶.۷ درصد مربوط به مردان و تنها ۳.۳ درصد مربوط به زنان است.

نورالدین الیاسی روز سه شنبه در نشست شورای فنی استان به تحلیل آسیب های شغلی در استان اشاره کرد و گفت: کارگران یکی از قشرهای زحمت‌کش و با ارزش جامعه هستند که به عنوان نیروهای محرکه اقتصادی نقش مهمی در زمینه تولید و اقتصاد کشور دارند.

وی افزود: با توجه به نتایج طرح نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۹۹ بیشترین سهم به گروه عمده فعالیت عمرانی تولید صنعتی با ۲۶.۹۹ درصد و بعد از آن به گروه های عمده فعالیت ساختمان با ۲۲.۴۵ درصد و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت با ۱۳.۸۴ درصد اختصاص دارد.

الیاسی گفت: بیشترین تعداد حادثه شغلی بر حسب عامل حادثه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب مربوط به عامل سقوط کردن و لغزیدن با ۳۵.۴ درصد، گیر کردن داخل یا بین اشیاء و ماشین ۲۱.۴ است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: بررسی تعداد آسیب های برحسب فعالیت عمده اقتصادی نشان می دهد که بیشترین آسیب شغلی در سال۱۴۰۰ به ترتیب مربوط به فعالیت های ساختمان با ۴۸.۷ درصد و صنعت (تولید) ۱۶.۲ در استان ایلام است و از لحاظ کمترین تعداد آسیب های شغلی استان ایلام رتبه ششم در کشور را دارد.

وی تصریح کرد: آموزش کارگران و کارفرمایان، نظارت مستمر در خصوص رعایت مسائل ایمنی در حین کار، به کارگیری مسوولان ایمنی در کارگاه برای نظارت بر رعایت مسائل ایمنی، تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه و عدم واگذاری کار به پیمانکاران فاقد تایید صلاحیت ایمنی، راهکارهای پیشنهادی برای کاهش حوادث ناشی از کار در پروژه های عمرانی که عمدتا تولید صنعتی و ساختمانی هستند./ایرنا