ایلام - مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ایلام با ظرفیت ۴۷ هزار مترمکعب با ۲۰ درصد پیشرفت با هدف بالا بردن سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی، بهبود وضعیت زیست محیطی شهر ایلام و تامین بخشی از نیازهای کشاورزی و صنعتی در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری تکمیل شدو به بهره‌برداری می‌رسد.

سیستم تصفیه فاضلاب، بخشی از یک واحد صنعتی است که در فرآیند تولیدی خود فاضلاب ایجاد می کند. وجود سیستم تصفیه فاضلاب به منظور رعایت ایمنی و همچنین مقررات ضروری است. علاوه بر این، سیستم تصفیه فاضلاب امکان استفاده مجدد از فاضلاب را برای تاسیسات فراهم می آورد و از این طریق به حفظ سلامتی انسان و محیط زیست کمک می کند.

با توجه به رشد جمعیت و کمبود منابع آب ، تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن می تواند گامی موثر در جهت کاهش مصرف آب و حفظ منابع آبی باشد، تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم، پاک نگهداشتن محیط زیست و بازیابی و استفاده مجدد از فاضلاب از مهمترین اهداف تصفیه فاضلاب هستند.

داشتن سیسستم فاضلاب مناسب در ایلام یکی از مطالبات اصلی، قدیمی و به حق مردم استان بوده اما به دلایل گوناگون تاکنون به طور کامل اجرایی نشده است.

حتی باوجود توسعه و رشد زیرساخت های شهری در بیشتر مناطق کشور هنوز شهرهایی در استان ایلام هستند که سیستم دفع فاضلاب آن ها به شیوه سنتی و با استفاده از حفر چاه انجام می شود.

 

آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاضلاب شهری در ایلام از سال ۹۷

فاز دوم عملیات اجرایی توسعه فاضلاب شهر ایلام سال ۹۷ و با حضور مسوولان وقت با اعتبار ۴۳۰ میلیارد ریال بر زمین زده شد و مقرر شد که در مدت زمان ۳۳ ماه ساخته می شود.

تکمیل این پروژه، جمعیت ۱۵۰ هزار نفر را تحت پوشش عمران شهری قرار می دهد و ظرفیت آن ۲۳ هزار متر مکعب در شبانه روز است‌، در مجموع پس از تکمیل فاز دوم تصفیه خانه ایلام با احتساب فاز اول ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را با ظرفیت ۴۶ هزار مترمکعب در شبانه روز پوشش می دهد، این طرح بعد از بهره برداری فاضلاب جمع اوری شده را از لاگون دهی به لجن فعال تبدیل می کند.

با این اوصاف طرح تکمیل و ارتقا و افزایش ظرفیت فاضلاب شهر ایلام با توجه به افزایش جمعیت شهری و مشکلات زیست محیطی و همچنین عدم ظرفیت کافی تصفیه خانه فاضلاب شهر در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان ایلام قرار گرفت.

در اجرای این طرح سیستم تصفیه از هوادهی گسترده و زمان ماند در حوضچه های آرامش به سیستم لجن فعال که یکی از پیشرفته ترین سیستم های تصفیه خانه فاضلاب است تغییر خواهد کرد.

در این روش با احداث تانک های هوازی و بی هوازی در لاگون های هوادهی بخش قابل توجهی از مواد آلی از جمله کربن، نیترات و فسفات موجود در فاضلاب حذف و باعث بالا رفتن شاخص های مورد نظر سازمان محیط زیست در خصوص پساب خروجی خواهد شد.

فرآیند تصفیه فاضلاب در مدول دوم تصفیه کامل بیولوژیکی به روش لجن فعال آ دو او با قابلیت حذف نیتروژن و فسفر اجرا شده است.

 

مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ایلام ۲۰ درصد پیشرفت دارد

بنا به گفته مسوولان ذی ربط ، بدلیل عدم تخصیص اعتبار، پیشرفت فیزیکی این پروژه ۲۰درصدی بوده است که با پیگیریهای بعمل آمده طرح مذکور جزو طرح های اولویت دار در کشور مطرح شده و در جریان سفر ریاست محترم جمهوری به استان مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال(در سه سهم وزارت نیرو، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)) به این پروژه اختصاص پیدا کرد.

تاکنون و برای اجرای این پروژه ۴۶۴ کیلومتر شبکه و بخش اعظم ساختمان ارتقا شبکه اجرا شده است.

در مجموع ۶۳ کیلومتر شبکه این پروژه باقی مانده است که تمام ‌تلاش شرکت آبفای استان بر این است در صورت تامین اعتبارات لازم پروژه ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر ایلام تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

 

استاندار: عملیات تصفیه خانه فاضلاب شهر ایلام تسریع شود

استاندار ایلام در دیدار اخیر خود با رئیس آب و فاضلاب کشور خواستار تسریع در اجرای عملیات تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام و تکمیل این طرح شد و گفت: که این پروژه مهم باید در کمترین زمان ممکن تکمیل و به بهره برداری برسد که در این دیدار رییس آب و فاضلاب کشور هم دستورات لازم برای تکمیل و به بهره برداری این طرح را صادر کردند.

 

پروژه ارتقا تصفیه خانه فاضلاب شهر ایلام امسال به بهره برداری می رسد

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: یکی از اولویت های مهم شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام احداث تصفیه خانه و فراهم کردن شرایط بازگشت آب مصرفی برای بهره برداری مجدد است.

محمد پیرباوه بیان کرد: تکمیل شبکه فاضلاب برای پوشش کامل شهر ایلام یک مطالبه جدی و عمومی است و شرکت آبفا استان ایلام نیز برای اجرای مطلوب و درصد بالایی از این طرح با تامین اعتبارات مورد نیاز، اهتمامی جدی و تلاشی مستمر دارد.

وی اضافه کرد: افزایش ظرفیت تصفیه خانه های استان ایلام در راستای بهره برداری مجدد از آب های مصرفی به عنوان یک برنامه اصلی در دستور کار شرکت آب وفاضلاب شهری استان ایلام قرار دارد.

وی یادآور شد: این طرح یکی از طرح های مهم استان ایلام است که با هدف بالا بردن سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی، بهبود وضعیت زیست محیطی شهر ایلام و همچنین تامین بخشی از نیازهای کشاورزی و صنعتی اجرا خواهد شد .

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب ایلام افزود : تمام عملیات اجرای این طرح از سوی متخصصان و کارشناسان داخلی و بومی انجام خواهد شد و برگ زرینی بر افتخارات کشورمان خواهد افزود.

پیرباوه یادآور شد: با توجه به اینکه نوع فرایند سیستم ارتقاء از نوع سیستم "انوکسیک" بوده، که یک مرحله پیشرفته تصفیه فاضلاب است، با بهره‌برداری از این پروژه، مشکلات زیست محیطی از جمله بو و آلاینده های فسفر و نیترات از فاضلاب حذف خواهد شد.

وی بیان کرد: درصددیم با ارتقاء سطح کیفی پساب با استفاده مجدد در حوزه آبیاری فضای سبز و حوزه آبیاری کشاورزی بخشی از نیازهای آبی منطقه را برطرف نماییم./ایرنا