ایلام - مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: ۲۰ درصد کل کالاهای صادراتی کشور به عراق از مرز بین المللی مهران صادر می شود.

روح الله غلامی روز پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: طی پنج ماهه سال جاری میزان صادرات از مرز بین المللی مهران رشد ۷۶ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار از مرز مهران صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۷۶ درصد و از لحاظ وزنی ۹۹ درصد رشد داشته است.

غلامی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد صادرات کل کشور به عراق از مرز مهران انجام می‌شود، افزود: عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات فلزی، آهن آلات، محصولات پلاستیکی، کشاورزی و چینی آلات است.

وی اضافه کرد: این مدت ۷۵ هزار تن کالای ترانزیتی کشورهای همسایه نیز از مرز مهران عبور کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۲۱ درصدی برخوردار است.

مدیرکل گمرک استان ایلام ادامه داد: در بازه زمانی یکسال گذشته (۶ شهریور ۱۴۰۰ تا ۶ شهریور ۱۴۰۱) ۲ میلیون و ۹۸۶ هزار تن انواع کالا به ارزش یک‌ میلیارد و ۲۴۰ هزار تن از طریق مرز مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است که این‌ میزان ۸۸ درصد رشد را نشان می دهد.

غلامی بیان کرد: طی این بازه زمانی یاد شده (یکسال گذشته تاکنون) میزان ترانزیت نیز با ۱۴۲ هزار تن ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام در زمینه ترانزیت کالاهای خارجی هم افزود: بیشترین کالای ترانزیتی که از مرز مهران عبور می کند، متعلق به کشور ترکیه، حوزه دریای خزر و بنادر جنوب کشور است که با ارسال به مرز مهران راهی بازار عراق و کشورهای منطقه می شوند.

وی تاکید کرد: باتوجه به رشد قابل توجه بازرگانی و ترانزیت در مهران و جایگاه تجاری این مرز در بین فعالان اقتصادی و بازرگانان، در بین ۱۲ مرز زمینی کشور هم مرز با عراق، مهران با فاصله معناداری جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

غلامی ادامه داد: یکی دیگر از موفقیت های پایانه تجاری مهران صعود از رتبه دوازدهم به نهم از بین ۱۰۵ مرز کشور بود که نشان از عملکرد موفقیت آمیز و جایگاه معتبر مرز تجاری مهران در سطح کشور دارد.

وی افزود: از ابتدای شهریور سال گذشته تا شهریور امسال افزون بر۱۳۳ هزار کامیون حامل اقلام تجاری در پایانه مرزی مهران تردد داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۷۲ درصد رشد نشان می دهد.

غلامی در مورد کامیون های حامل تجهیزات ایستگاه های صلواتی مستقر در مرز هم توضیح داد: حدود پنج هزار کامیون از استان های مختلف منتظر مجوز خروج از مرز و ورود به داخل خاک عراق هستند که از دیروز ۸۰ کامیون خارج شده اند و به تدریج طی امروز و فردا باقیمانده کامیون ها نیز خارج می شوند./ایرنا